לאישה

סודות לאישה: גיהוץ למראה מטופח ואלגנטי

זהו סודן של הנשים המטופחות. כל הפרטים בפנים

  • י"ז אלול התשע"ד
אא

גיהוץ מוקפד ואיכותי הוא הסוד הקטן של הנשים המטופחות. גיהוץ שכזה מעניק לכל בגד מראה חדש ולאדם הלובש אותו מעניק תחושת ערך עצמי, בניגוד חד למראהו ותחושתו של אדם הלובש בגד שגוהץ ברשלנות או לא גוהץ כלל.

עם שלל מגהצי האדים והקיטור שמחיריהם יורדים משנה לשנה - הופכת הגיהוץ למלאכה קלה יותר ויותר, אך גם בעזרת מגהץ פשוט ניתן להגיע לתוצאה משביעת רצון אם רק יודעים לאלו נקודות יש להקדיש את תשומת הלב.

עוד לפני שניגש 'אל עצם המלאכה' כדאי להתבונן בכמה נקודות חשובות שתשומת לב אליהן הופכת את מלאכת הגיהוץ לקלה ונוחה יותר.

ידוע לך בוודאי שתליה מסודרת על החבל מונעת הרבה מקשיי הגיהוץ, גם בני דור המייבש (ורובינו בנות הדור הזה…) יכולות לחסוך בטרחה אם מיד בתום הייבוש תוצאנה את הכבסים מן התוף ותנחנה אותם בצורה מסודרת. השכיבה הלא מסודרת במייבש בצירוף הלחות שבאוויר גורמים להתקמטות הכבסים.

 

למראה נקי ומטופח למראה נקי ומטופח

מוטב שלא לסחוט פריטים המיועדים לגיהוץ, סחיטה מלאה, אלא קלה בלבד, וגם כאן, החריצות משתלמת, בגדים השוהים בתוף המכונה ללא מים הופכים לקמיטים מאוד, תליה מהירה על החבל תקל את עומס העבודה העתידי.

שכחת את הכבסים במייבש והוצאת כבסים מקומטים? אל דאגה, ניתן לרכך את הקמטים…

הכניסי אותם שוב אל תוף המייבש בצרוף מגבת רטובה והפעילי לכ –10 דקות נוספות.

הגיהוץ הוא אחת המלאכות הלא אהובות (בא' רבתי) בביתך? נסי נא להשוות את חום המגהץ שלכם אם זה של השכנה, מגהץ ישן שאינו מחמם כראוי הוא סגולה בדוקה להפיכת המלאכה הזו לעבודת פרך של ממש. שנים ארוכות ומתמשכות של ערמות גיהוץ חסרות קץ, יכולות להסתיים בעזרת מגהץ יעיל יותר מזה הקיים.

כדי לזרז את הגיהוץ הניחי מתחת לריפוד של קרש הגיהוץ נייר אלומיניום, מן הסוג העבה שנמצא בכל חנות וצרכניה בתקופת ערב פסח. נייר האלומיניום מחזיר את חום המגהץ ומזרז את הגיהוץ.

גיהוץ מהיר הינו איטי פי כמה מגיהוץ איטי וסבלני. העברת המגהץ בזריזות הנה והנה על גבי הבגד אינו מבצע כל מלאכת גיהוץ. הבגד זקוק לזמן בכדי לספוג את חום המגהץ ולהתיישר, ואת צריכה להבין כי במקרה זה הדרך הארוכה והאיטית היא גם הקצרה והמהירה יותר.

לנסיעה וטיול  כדאי לקחת בגדים שלא דורשים גיהוץ או ניקוי יבש. אם בכל זאת החלטת לקחת איתך בגדים שכאלה - אל תטרחי לקחת איתך גם מגהץ. ברוב הצימרים ובתי המלון ניתן לקבל מגהץ לשימוש אישי. ניתן ומומלץ לברר נקודה זו מראש בטרם הנסיעה.

פריטים מאריג קשה לגיהוץ ניתן לגהץ בקלות יתרה, אם מציבים אותם, לפני הגיהוץ, במשך שעתיים בתא ההקפאה של המקרר. אז פעם הבאה בה תבקרי את הנכדים ותגלי בגדים מסתתרים במקרר, אל נא תחשבו שיש בכך עדות לפחד מפני ביקורה הצפוי של השוויגר…

גם בשעת הגיהוץ יש להקפיד על יציבה נכונה, שתמנע הפעלת לחץ על הגב התחתון. תנוחת העמידה המומלצת הינה כדלקמן: רגל אחת ישרה, ואילו השניה מוצבת על גבי שרפרף נמוך, כך שהיא מכופפת מעט.

גיהוץ מלב חם

עוד כמה טיפים ורעיונות נחוצים שיסייעו לך לצלוח את מלאכת הגיהוץ בקלות, בהצלחה ואולי אפילו בהנאה...

כולם-כולם יודעים, אבל כולם גם שוכחים שכדאי מאוד להתבונן על מד הטמפרטורה שבמגהץ לפני תחילת המלאכה, על מנת למנוע החרכות כמעט קבועה של אחד הבגדים, זה שעולה על קרש הגיהוץ בשעה שהמגהץ מגיע למלוא כוחו… את הבעיה הזו ניתן לפתור על ידי חוק פשוט שידרוש את הנמכת הטמפרטורה עם ניתוק המגהץ משקע החשמל.

לחיסכון באנרגיה - נצלי את זמן התחממותו של המגהץ לגיהוץ פריטים הדורשים דרגת חום נמוכה.

לאחר מילוי מגהץ אדים במים, המתיני עד שהמגהץ יחזור שוב לטמפרטורה אותה כיוונת קודם, ורק אז המשיכי לגהץ. אם לא תעשי זאת, המגהץ עלול לטפטף ולהשאיר סימני מים על הבגד.

להענקת ניחוח נעים לבגדים - הוסיפי למים המוכנסים אל מגהץ האדים גם מעט בושם.

אם הבגד קיבל כתם חום כתוצאה מגיהוץ בטמפרטורה גבוהה מדי - משפשפים את איזור הכתם בבד נקי שנטבל בחומץ. 

בגיהוץ, כמו בכל תחום אחר בחיים צריך סדר, ובגיהוץ צריך לא רק סדר אלא גם שיטה. קודם כל, כך גורסת שיטתם של המקצוענים, יש לגהץ את החלקים הבולטים, שרוולים, כתפיות, סרטים וכדומה, ורק לאחר מכן לעבור לגיהוץ הבגד גופו.

בזמן גיהוץ, הניחי לידך ספוג לח. כאשר את נתקלת בקמט, שפשפי אותו עם הספוג, הבד יהפוך להיות קל ולח יותר וכך תוכלי לגהץ את הקמט ביתר קלות.

לעולם אל תגהצי בגד מעל קפל או תפר פנימי, העלולים להותיר סימן-עולם על הבד. במקום זאת - הפכי את הבגד וגהצי כאשר הקפל או התפר למעלה.

חלקי בגד כפולים, כמו למשל כיסים, יש לגהץ מצידו הימני של הבגד, כשהבגד נתון על גבי שכבת ריפוד נוספת (למשל: מגבת מקופלת) ולא ישירות על גבי הקרש.

מומלץ להחזיק בבית גם 'קרש לשרוולים' זהו קרש גיהוץ קטן וצר שגודלו מתאים בדיוק להשחלה לשרוולי גבר. את קרש השרוולים ניתן להניח על גבי קרש הגיהוץ ובעזרתו גיהוץ השרוול נעשה קל הרבה יותר.  קרש לשרוולים יעיל מאוד גם לגיהוץ שמלות וחולצות ילדים - פרטי לבוש שאינם עולים על גבי הקרש הגדול.

את מלאכת הגיהוץ תפתחי בגיהוץ ה'תוספות' העודפות על הבגד, קרי: כיסים, ביטנה וכדומה. אחר כך גהצי את השרוולים וייתר חלקי הבגד הנופלים מן הקרש, ורק אחר כך את גוף הבגד עצמו.

 

איך מגהצים מה?

בדים בעלי גימור עמום - מגהצים מצידם הפנימי (צד שמאל)

בדים מבריקים - מגהצים על צידם החיצוני. (צד ימין)

אריגים בעלי דוגמה בולטת, כמו בד פיקה, מגהצים על צד שמאל, כשמעליהם מונחות מספר שכבות בד עבות, אחרת - עלולים סימני הדוגמא להשתטח ולהעלם.

אומנם קל יותר לגהץ בגדים לחים, אולם בגדי משי, ויסקוזה ראיון או אצטט אין להתיז מים, שכן עלולים להיוותר על גביהם סימנים עגולים למזכרת. יש לטבול את הבגד כולו במים, לתלות אותו לייבוש, ולהמתין בסבלנות עד שיהיה לח וכשיר לגיהוץ.

בדים כהים מקבלים ברק לא נאה בשעת מגע עם המגהץ הרותח. שמרי לך לצד המגהץ גם מטלית בגודל מגבת מטבח אותה תניחי בשעת הגיהוץ מעל הבגדים הכהים.

אריגי צמר יש לגהץ כאשר בין הבד המגוהץ והמגהץ עצמו מונח בד ביניים לח, דבר המונע היווצרות אזורים מבריקים על האריג המגוהץ, ואגב – יש להקפיד על שמירת הלחות של בד הביניים.

בד כותנה קשה עד מאוד לכבס כשהוא יבש. הקפידי לכבשו בעודו לח. בשעת הצורך ניתן להרטיב מעט את הבגד בעזרת מגבת נקייה ורטובה.

בגדי קורדרוי רגישים לגיהוץ, ניתן להניח עליהם גיליון נייר עטיפה (ולא נייר עיתון) ולגהץ במגהץ על חום רב.

בדים כמו אורגנזה ובאטיסט זקוקים לעימלון קל כדי לשמור על צורתם. השתמשי בתרסיס לגיהוץ קל, המכיל על פי רוב עמילן.

מפות ווילונות

מגהצת מפה או ווילון ארוך? הניחי את קרש הגיהוץ ליד שולחן עבודה גדול. בד שכבר גיהצת משכי והניחי על שולחן העבודה.

לשם אותה מטרה יש הפורסים מפת ניילון חד פעמית או סדין גדול תחת קרש הגיהוץ, בשעת גיהוץ פריטים גדולים.

כדאי לזכור כי אין חובה לגהץ דווקא על גבי קרש הגיהוץ. פריטים גדולים כמו מפות או וילונות ניתן לגהץ גם על גבי שולחן שכוסה בשמיכת צמר עבה וכוסה בסדין נקי - למניעת חריכת השולחן מחד, והעברת צבעים אל המפה מאידך.

אם את מגהצת את המפה אבל אז מקפלת ושומרת אותה כך עד לשימוש – בעצם את יוצרת בה שוב קמטי קיפול. לפיתרון הבעיה ניתן לקפל מקפלים את המפות בקפל אמצעי (כדי שאפשר יהיה לגלגל אותן) ואז מגלגלים אותן סביב עצמן או לחילופין לתלות את המפות אחרי הגיהוץ על קולבי בגדים.

עניבות

עניבה יקרה התלכלכה, ולאחר הניקוי נעשתה מקומטת ועלובה? רבים סוברים כי לא ניתן לגהץ עניבות שכן העניבה מקבלת סימני מתיחה, אולם המשימה הבלתי אפשרית הזו ניתנת לביצוע בקלות בעזרת העצה הבאה: חתכי רצועת קרטון ברוחב העניבה והכניסי אותה בין העניבה לבטנה, כך ימנעו סמני המתיחה.

חצאיות

בדרך כלל יש להקפיד על גיהוץ הבד על פי כיוון האריגה שלו, כיוון שלמרבית מזלנו הינו כיוון הלבישה של הבגד. אולם חצאית בעלת גיזרת 'קלוש' נגזרה מן הבד באופן אלכסוני, ועל כן גיהוצה קשה יותר. את גיהוץ חצאית הקלוש יש להתחיל מן התפרים הצדדים, היורדים מן המותן אל המכפלת, ואחר כך, בסבלנות, לעבור עם המגהץ על גבי המכפלת, בזהירות - שלא למתוח את המכפלת ולא ליצור בה קפלים. אחר כך מגהצים את החגורה, ורק לבסוף מגהצים את הבגד עצמו, כשהוא מונח על גבי הקרש באופן אלכסוני.

חצאיות ושמלות מכווצות יש לגהץ כאשר חוד המגהץ פונה לכיוון הכיווצים ונכנס ביניהם.

חולצה גברית

גהצי תחילה את הצווארון מצדו השמאלי - כשהוא פרוש על גבי הקרש(ולא מקופל). עבדי לאט והפעילו לחץ על גבי המגהץ. בידך הפנויה תפסי בקצהו הנגדי של הצווארון ומשכי אותו. לאחר שסיימת את הגיהוץ מן הצד השמאלי, עברי לצד הימני.

קפלי את הצווארון לצורת לבישתו וגהצי מבפנים את רצועת הבד המחברת את הצווארון לכותנת.

גהצי את חלקו העליון של הגב (הגסקה) ואת התפר המחברת בין החולצה לשרוולים.

גהצי את השרוולים (העזרי בקרש לשרוולים! אם אין ברשותך כזה, הכניסי מגבת מקופלת אל תוך השרוול) גיהוץ השרוול מתחיל מפתח כף היד ועולה מעלה.

גהצי את גוף החולצה, כשאת מתחילה מן הצד הרחוק ממך.

לקיפול החולצה: התבונני בתרשים. אם ארון התליה שלך אינו עמוס - מוטב לתלות את החולצות. בל מקרה - אין להכניס לארון ערמת חולצות המונחות זו על גבי זו שכן הדבר עלול לגרום לקימוטן החוזר.

מכנסיים

הפכי את המכנסיים לצד שמאל, גהצי את הכיסים כשהם מונחים על גבי הקרש ולא על גבי המכנס. אם יש למכנס ביטנה - גהצי גם אותה כעת.

העלי את המכנסיים על גבי הקרש, כאילו היו חצאית, וגהצי את החגורה ואיזור הישיבה.

כשהמכנס עדיין הפוך - גהצי אותו בלי להתחשב במיקומו של הקפל (כשאת נזהרת, כמובן, שלא ליצור קפל חדש!)  גהצי תחילה את איזור התפרים ואחר כך את הרגל עצמה.

הפכי את המכנס לצידו הימני והשלימי את מלאכת החלקת הבגד (אם יש צורך - הקפידי להניח מטלית על גבי המכנס - למניעת היווצרות משטח מבריק במקום המגע עם המגהץ!)  גהצי את המכפלת שבקצה המכנס דרך מטלית בד.

הניחי את שני שרוולי המכנס זה על גבי זה - כשתפר פנימי של רגל אחת חופף לתפר הפנימי של הרגל השניה. גהצי את שני חלקי המכנסיים יחד כך שייווצר הקיפול האופייני לאורך הרגל.  קו הקיפול הקדמי מתחבר על פי רוב עם מתפר או קפל קטן היוצא מן המותן, קו הקיפול האחורי עולה הקפל כמה שאפשר, עד למקום המפקד שלו עם קפל הרגל.

תחזוקת המגהץ

אם אינך משתמשת במים מזוקקים למגהץ האדים/הקיטור שלך - את מסתכנת בסתימתו על ידי אבנית. כדי להימנע בכך השתמשי, לכל הפחות, במים שהורתחו בסיר במשך כעשרים דקות, ולאחר מכן צוננו. אל תשמשי בטיפות המים האחרונות שנותרות בסיר, הן מכילות כמות רבה של אבן.

מים מזוקקים ללא תשלום - ניתן לאסוף מצינורות הניקוז של מזגנים. חפשי בסביבתך מזגן המטפטף את מימיו אל הרחוב, והצמידי בקבוק גדול ונקי לקצהו. לאחר יום הפעלה של מזגן מיני מרכזי יהיה ברשותך בקבוק גדול מלא במים מזוקקים.

להסרת ניילון מומס שנדבק לתחתית המגהץ, מחממים את המגהץ ומגרדים את הניילון בעזרת מרית עץ.

כתמי חריכה שחורים הנוצרים על תחתית המגהץ ניתן לנקותו בסמרטוט טבול בחומץ.

המגהץ החם שרף בד סנטטי ושאריות דבוקות נצמדו אל בסיסו? נקי אותו בעזרת סקוטש לכלים או צמר פלדה עדין, שהורטב במעט חומץ ומים.

הכתמים עקשניים ואינם רוצים לרדת? פזרי מלח על האזור המוכתם שבסיס המגהץ, ושפשפי אותו בעזרת מברשת שיניים.

ומשנסתיימה מלאכת הגיהוץ מגיע תורה של האנחה הקבועה: איך מוצאים מקום בארון התלייה לכל הבגדים הללו? ניתן לחסוך מקום רב אם תולים בגדים קלי משקל לא רק זה לצד זה אלא גם זה מעל זה. בכדי לאפשר זאת עליך להשתמש ברצועות בד באורך של כ-30 ס"מ וברוחב של כ-10 – 13 ס"מ אליהן תתפרי לפחות שלוש לולאות בגבהים שונים.

אל הלולאה הראשונה משחילים מתלה או קולב בעזרתו תתלה הרצועה על מוט התליה שבארון, וביתר הרצועות קולבים נוספים עליהם ייתלו הבגדים זה מעל זה.

תגיות:אישהעקרת ביתטיפוח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה