סוכות

משנה מקום – על מהות חג הסוכות

בבוקר קם מהמיטה אליה עבר, ולתדהמתו גילה שמיטתו הקודמת מלאה סכינים וחתוכה לשניים...

אא

לאחר ימי הדין הנוראים שעברנו, בהם הרבינו בתפילה ותחנונים לפני הבורא יתברך שיקבל את תשובתנו, ויכתבנו ויחתמנו לשנה טובה ומתוקה הן ברוחניות והן בגשמיות, מגיעים ימי חג הסוכות.

מהי מהותו של חג הסוכות, ומדוע הוא נחגג מיד לאחר הימים הקדושים?

הבה נציץ לסיפור מן התלמוד (תענית כד:) שיפתח לנו צוהר מיוחד לחג הסוכות עבורנו: מלך פרס בימי התלמוד נקרא בשם "שְׁבוּר", ושם אמו היה "אִיפְרָא הוּרְמִיז". אמרה איפרא הורמיז לבנה, שבור: תיזהר והישמר לך שלא תתעסק עם היהודים בשום צורה שתצער אותם, כיון שאלוקיהם נוקם בכל מי שמרע להם אם הם מתפללים אליו ו"מתלוננים" על זה שהציק להם.

"במה מתבטא כח התפילה שלהם?" שאל המלך את אמו.

"אם רק יבקשו", נענתה אמו ביראת כבוד, "למרות שכעת ימי תמוז, והשמש שולטת בבבל (עיראק של ימינו) בשיא תוקפה, ירדו גשמים עזים"...

שמע המלך והאמין. קרא לאמורא הקדוש רבא, וציוה עליו שיוריד גשמים בכח תפילתו באמצע הקיץ. רבא, שידע שאם לא ייענה לבקשת המלך עלול הדבר להזיק ליהודים, נעמד בתפילה ותוך זמן קצר ירדו גשמים עזים שיצרו נחלי מים עד לנהר הפרת!

שבור המלך שמע ונחה דעתו. אבל בעולם העליון היה מי שלא היה מרוצה מכך.

אביו של רבא בא בחלום לבנו והזהירו: מכיון שהטרחת את בורא העולם לשנות את הטבע, אל תישן הלילה במיטתך. רבא ציית לדברי אביו אף שלא הבין את הקשר. בבוקר קם מהמיטה אליה עבר, ולתדהמתו גילה שמיטתו הקודמת מלאה סכינים וחתוכה לשניים...

היו אלו המזיקים שהתקנאו בו, על כך שיציר-חומר יכול להטריח את בוראו להוריד גשם בקיץ ולשנות את הטבע. לכן ייעץ לו אביו לשנות את מקום שנתו.

אומר הגאון רבי שלמה קלוגר זצ"ל: גם אנחנו כביכול הטרחנו את בורא העולם בתפילתנו. פעלנו אצלו למחוק את כל "כתבי האישום" של עוונותינו ופשעינו, ביום הכיפורים נתבטלו גזרי הדין הקשים שהיו לנו ויצאנו לשנה חדשה ומתוקה. והמזיקים בשמים כועסים.

מה העצה? אמרה לנו התורה הקדושה: מיד לאחר יום הכיפורים תשנו את מקום השינה שלכם. תיכנסו לשבוע ימים לסוכה הקדושה. "צילא דמהימנותא" (צל האמונה). בה אין למזיקים שום שליטה ושום יכולת להרע.

אולם אין מדובר רק בעצה שמעניקה לנו התורה בכדי להינצל מפגע ונזק גרידא, אלא יש כאן נקודה עמוקה יותר: התורה ציוותה אותנו לצאת מ"דירת קבע" ולשבת ב"דירת עראי". מה רומזים לנו דברים אלו?

אומר רבי שלמה קלוגר, שעומק העניין הוא, שלאחר תפילות הימים הנוראים, אומר הקב"ה: בני, אכן מחלתי על עוונותיכם. התפייסתי איתכם. אולם לא עשיתי זאת בכדי שתחטאו שוב. קחו עימכם אל הסוכה במשך שבוע את הרגשת ה"עראיות" בעולם הזה, ותפנימו בלבכם ובקרבכם את העובדה שתצטרכו לתת דין וחשבון לאחר אריכות ימיכם.

אל הסוכה הקדושה ניקח עימנו קמצוץ רוחני מתפילות הימים הנוראים, מעט מתחושת הקרבה לבורא העולם, ונקווה שאלו יישארו עימנו לאורך השנה כולה. כך נשנה את מקומנו בסקאלה של עבודת הבורא למקום משופר יותר.

תגיות:חג הסוכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה