כתבות מגזין

אורחות פלוס: מאחורי הקלעים בערוץ הידברות

תוכנית הנשים 'אורחות פלוס', בהגשת אפרת שטרן, חוזרת לעונה חדשה ומרתקת בערוץ הידברות. שיפי חריטן בילתה ביום צילומים מלא, והביאה את ההתרחשויות המעניינות מאחורי הקלעים. כל מה שלא תראו על המסך

אא

מה יותר טוב מללכת לסקר מאחורי הקלעים של תוכנית בערוץ הידברות? לסקר שתי תכניות, לייתר דיוק. "כדאי לך לבוא מוקדם", כתבה לי ערב קודם זוהרת, עורכת תוכן פעילה ונמרצת, ובין הייתר מעורה בעיקר בהבאת אורחות מיוחדות לפאנלים לתוכנית שאותה אני מסקרת הפעם, 'אורחות פלוס'. "דנה שוורצמן היא האורחת הראשונה, אולי תספיקי לתפוס איתה שיחה בנחת". אני מתלהבת לי: וואו דנה, כמה אשמח לשוחח איתה על כוס קפה.

אז יצאתי ממש בזמן באותו בוקר, ואפילו לא היו פקקים בדרך. מה שלא היה – חנייה, אחד הסיוטים שלי. הסתובבתי סביב עצמי עוד עשר דקות, חזרתי לחניון ששם אני רגילה להחנות את הרכב כשאני מגיעה לערוץ, והחלטתי שאני עומדת בסוף אחת השורות. יצאתי מהרכב, שלחתי לבעלי שתי תמונות ליתר ביטחון, רק שיאשר לי שאני לא חוסמת את המעבר לאף אחד, ורצתי לקומה מינוס אחת בתוך הבניין. נעמדתי בפתח חדר ההמתנה של האורחות, רואה את מיכל יושבת על הספה עם אישה מרשימה. ברגע של בלבול לא אופייני לי, תוך כדי שהן מברכות אותי בנימוס, כמעט התפרצתי להן לשיחה: "מי את"? שאלתי את הגברת תוך כדי לחיצת יד.

צילומים מתוך מאחורי הקלעים של התוכנית, כולל ח"כ חוטובליצילומים מתוך מאחורי הקלעים של התוכנית, כולל ח"כ חוטובלי

"שמי נגה שגב", היא ענתה, תוך כדי שהיא מושיטה לי כרטיס ביקור. "אישה יעילה", חשבתי לעצמי. אז מה את עושה? יריתי את השאלה הבאה תוך כדי שאני צונחת על הספה ומנסה להסדיר נשימה. "רגע", היא חייכה אלי. מיכל חייבת לי כאן סיום של סיפור, אז תכף אני איתך. תוך כדי שאני ממלמלת התנצלויות, רצתי לפינת הקפה, כי זה משהו שתמיד מרגיע אותי. איך שסיימתי להכין אותו, והסתובבתי לכיוון הדלת, היא נפתחה בסערה, וממש מולי הופיעה דנה. כבר אחרי איפור, מוכנה ומזומנה, וגם היא רוצה קפה.

מה שיותר מרתק אותי היא העובדה, שעד היום דנה לא התראיינה בתוכניות טלוויזיה. אז מה היא עושה כאן (או למעשה, מי הגאונה שהצליחה לגרום לה להגיע לכאן)? לא קצת דרסטי? ואני, כמובן, כשיש לי שאלה, חייבת לשאול. "אה, זה לא מסובך", היא עונה לי בפשטות. "עד היום לא עשיתי זאת בגלל חינוך הילדים. לא ראוי שאמא לילדים שלומדים במוסדות חסידיים, דוברי אידיש, תלך מתוכנית לתוכנית בכל מיני ערוצים כלליים". גם להידברות היא לא רצתה להגיע, ונשות התוכן עשו עבודה קשה כדי לגרום לה להגיע. "אפשר לומר שממש רדפתי אחריה", זוהרת נבוכה. "אבל זה השתלם", היא מחייכת.

"והאמת"? דנה מחייכת. "אני חייבת לומר שאני לחלוטין מופתעת לטובה. מלבד העובדה שמרגישים פה בבית, אין כאן בכלל תחושה של ערוץ טלוויזיה, אין הלחץ, הצעקות, אין התחושה הקרה של מראיין – מרואיין, ויש כאן מקצועיות מרשימה". ודנה לא היחידה שמציינת זאת. מרואיינים רבים, שהתראיינו בערוצים גדולים ונחשבים, הביעו התפעלות כשהכירו את המקום. נו טוב, מה הפלא? נראה לכם שיש כאן אנשים שבאו לשחק? כנסו רגע לקונטרול, תראו איך תיקי וידס, דקלה פרטוש ודבורה פרקש, שמנהלת את הפיתוח והתוכן ומפקחת מלמעלה על העניינים, מנצחות שם ביד רמה על הצוות, תוך כדי שיתוף פעולה וחיוכים (טוב נו, וגם הסברים לפשוטת העם כמוני). ותראו איך מפיקת התכנית התקתקנית והנמרצת, שירן פינדר, דואגת שהכל יזרום מצוין, בדיוק לפי התכנון. 

על המסכים נראות הדמויות בזו אחר זו. דבורה מנסה ללחשש לי תוך כדי כך מחמאות ופרגונים לכל מי שעובדת איתה שם, אבל אני מרחפת. המבט שלי מהופנט למסך, וקשה לי להתעלם מהדיון הנשי שנגלה לנגד עיניי. "תקשיבי לי קצת", סונטת דבורה בחיבה, "את אמורה לסקר את התוכנית הזו, לא"? היא מחייכת. אני מנסה להתעשת, אבל המסך עדיין קורץ מדיי... האורחות שם כולן ברמה הכי גבוהה שיש. נשים אינטליגנטיות, מכובדות, מוכשרות כל אחת בתחומה. בהמשך אפגוש את נורית סירקיס בנק – בתה של רות סירקיס האגדית, בת שחזרה בתשובה, מחוברת לאלוקים ברמות שפשוט לקנא, ומלאת אהבה שזה פשוט פורץ מתוכה. בת של אחת הנשים שהכי מזוהות עם אוכל, בישולים ומתכונים, והיא עצמה טבעונית וצמחונית. חיה מקצת נבטים שהיא מנביטה בעצמה, ובשבת טועמת על קצה המזלג מן הדג, רק בשביל להינצל מד"ג. גם זיווה מאיר, יועצת ומנחת הורים, משרה שלווה על חדר ההמתנה, ואפילו שולחת טיפים פה ושם. מתעניינת, מעניינת, מסבירה. אני יושבת שם פעורת פה ולא רוצה לזוז. כמה כוח יש בחדר הזה. איך זה? האווירה מחשמלת, הגוף מסרב לעזוב.

פאנל סוער שנפתח בדבר תורה

באחד מהפאנלים אני שמה לב לרבגוניות של המשתתפות. חרדית, דתייה וחילונית. "וזה לא בכדי", מבהירה דבורה. "אנחנו כאן כדי לתת מענה נשי לכל מגוון הצרכים שאישה זקוקה להם. אנחנו בהחלט משתדלים להביא את נשות המקצוע הטובות ביותר, ללא שיקולים של דת ואמונה – כמובן שהכל מתוך כבוד הדדי. אבל יש לנו כאן בהחלט רצון גדול לחבר בין כולן כנשים, ולהביא את היכולות למשהו מעשי, שיעזור לצופות. יש נשים רבות שפשוט מחכות לשעה הזאת, לשמוע את כל הרעיונות, הטיפים, העצות והסיפורים ממקום נקי, מכיל, ממקום של כבוד והבנה, ולא מתוך דחיקת מרואיין, או הטיה של צד מסוים, ועם מלוא המקצועיות, כדי שנשים יבינו שיש להן כאן מקום למה שהן צריכות, מבלי ללכת לחפש במקורות לא ראויים".

ואכן, רשימת הנשים שהתארחו בתוכנית, מרשימה בהחלט. הרבנית יהודית יוסף, רחל בולטון, דנה שוורצמן, ציפי חוטובלי-אלון, רחלי איבנבוים, הפסיכולוגית ציפי ריין, ד"ר חנה קטן, ד"ר איילה גליקסברג, נורית סירקיס בנק, חדווה לוי, יערה ישורון, זיוה מאיר, יעל זלץ, הזמרות - מאיה ישעיהו (אינגדשט), רויטל שימחי, אילנה עדני, העיתונאיות - שלהבת חסדיאל, שרי רוט, ריקי רט, שושי הלר, השחקניות - אורטל ברזילאי, אילנית לנסקי, והרשימה עוד כל כך ארוכה...

"מה שחדשני באורחות, אומרת זוהרת כהן, "הוא זהות המשתתפות, הנושאים וקהל היעד. מהבחינה הזו אנחנו די חלוצים. התוכנית, למעשה, פותחת שיח נשי בנושאים מגוונים בהתאמה למגזר שומר המצוות לגווניו (אינה דומה בעיית הרווקות המאוחרת במגזר הכללי, לבעיית הרווקות במגזר שומר המצוות), מתוך רצון ליצור מסגרת טלוויזיונית מאחדת, שתביא את קולו של מגזר שעד עכשיו לא תמיד קיבל ביטוי בקדמת המסך, תחת המטריה של ערוץ. הפאנלים שלנו עוסקים החל בחינוך ילדים, בעיות כלכליות, דרך יזמות עסקית נשית, אפליית אימהות בתעסוקה, יחסי כלה וחמות, ועד הפרעות אכילה. בנוסף לכך, אנחנו מביאים נשים עם סיפורים אישיים מיוחדים (סיפורי תשובה, סיפורי התמודדות) ומומחיות מעולמות תוכן שונים, משדרים כתבות חוץ, ומקפידים להתחיל ולסיים כל תוכנית בתובנה יהודית".

"אכן", דבורה מהנהנת נחרצות, "זה אחד הדברים הכי חשובים בתוכנית, אם תשימי לב. לא פותחים תוכנית, עד שנשמע דברי תורה מפי המנחה. הפתיח יהודי – ערכי, וכל מבנה התוכנית בנוי על בסיס זה. לא ראיתי תוכנית על טהרת הנשים באף ערוץ".

גם אווה הכימיאן, עורכת התכנית הבלתי נלאית, לא שוכחת ללחוש באוזני השמאלית את משנתה על התוכנית, שבה היא משמשת בכובע נוסף, ככתבת חוץ. באוזן הימנית, אם אתם ממש סקרנים, יש לי את הלן בן דוד המקסימה והעדינה, שמרותקת למסך עת נגה מדברת – הפייבוריטית שלה היום, כי היא אורחת שהובאה באמצעותה, לאחר שהכירה אותה עוד מימי עבודתה בערוצים 2 ו-10, ולאחר תקופה ארוכה שהדבר לא התאפשר מכל מיני סיבות. "אני חושבת שהתוכנית הזו מביאה למסך משהו אחר", קובעת אווה נחרצות. "לא עוד תוכנית נשים שמתחילה בגרביונים ומסתיימת בקוסמטיקה. נשים הן הרבה מעבר לזה. הן עולם של צבעים, מורכבויות, עומקים ורגישויות. כיאה לרבגוניותה של אישה ועולמה הפנימי המורכב מרבדים-רבדים, כך גם התוכנית רקומה משלל רצועות, ביניהן ראיונות עומק, פנאלים תוססים, פינת מומחית, תובנה יהודית, כשלאורך כל הדרך שזורים דברי חוכמה והגות יהודית, תמהיל אותו רקמה דבורה פרקש. במהלך התוכנית ניתן יהיה לראות גם יציאה לכתבות חוץ . אחת מהן כתבת בישול, אשר כל פעם צוללת אל תוך עולמה של אישה מעניינת אחרת. הבישול הופך להיות רק חלק מהעניין, שאת רובו תופסת העשייה של אותה אישה בחיי היומיום. כתבה זו מלווה סמדר מורג".

"הגברים על הסט באים רק כדי לעזור..."

אני מתזזת בין הקונטרול המרתק, לבין חדר ההמתנה המחשמל, ולא יודעת היכן להישאר יותר. אי אפשר להיות בשני מקומות בו זמנית? אני שואלת את עצמי שאלה ילדותית, אבל זו באמת התחושה שלי. תכף יורה השעון על השעה ארבע. אני בהלם. צריכה להוציא את הקטנה מהגן. הגזמתי לכל הדעות. מדובר לכאורה ביום עבודה שלי, אבל אני כבר חורגת מהשעות. לא אכפת לי. אם לא הילדה – שמעל לכל - הייתי נשארת עוד שעות. אבל אני לא יכולה לצאת משם לפני שאני תופסת את אפרת שטרן, המנחה המקצועית והעדינה – שנותנת את כולה לתוכנית, והדבר בולט על המסך בשאלות, בהבנה, ביידע המקדים שהיא טורחת לרכוש על המרואיינות שלה, אמינה ומזמינה צפייה. "התוכנית 'אורחות פלוס' היא להרגשתי כמו מצוות הכנסת אורחים", אומרת שטרן בחיוכה הביישני. "עם לב פתוח אנחנו מקבלות בברכה את הנשים שמתארחות בתוכנית. אנחנו באות כדי להקשיב, ללמוד ולהתרגש! כל צוות התוכנית, החל מהבימאית והעורכות, וכלה במפיקות, הן נשים חכמות וחייכניות (הגברים על הסט באים רק לעזור...). לא פלא שהמרואיינות המתיישבות על הסט, הדבר הראשון שהן אומרות לי הוא: איזו אוירה מיוחדת יש בערוץ הזה'. הלוואי ונמשוך מהשמחה, החכמה והלב הטוב שמאפיינים את עשיית התוכנית - לתוך החיים שלנו".

תגיות:נשיםאפרת שטרן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה