הרב יצחק זילברשטיין
ביקש להמשיך לישב בקצה הספסל לאחר שהוארך בשתי כיסאות נוספים
סוגיה הלכתית מרתקת, מתוך סדרת "והערב נא", כולל פניני הלכה משולחנו של הרב יצחק זילברשטיין
- הרב ארז חזני / והערב נא
- פורסם כ"ו חשון התשע"ה |עודכן
לפני שנים רבות אירע מעשה בבית כנסת שעבר תהליך שיפוץ נרחב, ובמהלכו הורחבו יריעות בית הכנסת, מחמת הצפיפות ששררה בו.
החליטו הגבאים, כי עתה שהוזזו הכתלים, יש להוסיף על כל ספסל שתי מושבים נוספים. וכך עשו. הכיסאות הנוספים נמכרו לאלו שטרם זכו לקבוע מקומם בבית הכנסת.
והנה, ראובן, מוותיקי המתפללים, שמושבו היה סמוך לכותל המזרחי של בית הכנסת, קם וטען כלפי הגבאים: "הלא רכשתי בדמים רבים מקום ישיבה בסמוך לכותל, בקצה שורת המושבים, שם ישבתי במשך רבות בשנים. איך יתכן שעתה הוזזתי לאמצע השורה, וחדשים מקרוב באו ותפסו את מקומי?! הלא דבר הוא!...". כדבריו הוסיפו לטעון מתפללים נוספים, בעוד הגבאים יחד עם הרוכשים החדשים אינם מוכנים לוותר על הסידור החדש, וטוענים כי למעשה מקום מושבם של הראשונים לא זז במאומה, אלא רק נוספו עוד כיסאות...
לבסוף החליטו, כדרכם של יהודים יראי ה', להגיש את הסכסוך לפני יודעי דת ודין.
תשובה
מסופר, כי שאלה זו הופנתה אל הגאון בעל ה"לבושי שרד", והשיב עליה כדלהלן[1]:
נאמר בפרשת לך לך (בראשית י"ז, ט"ו) וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים אֶל אַבְרָהָם שָׂרַי אִשְׁתְּךָ לֹא תִקְרָא אֶת שְׁמָהּ שָׂרָי כִּי שָׂרָה שְׁמָהּ. ובירושלמי במסכת סנהדרין (פ"ב ה"ו) מובא, כי באה האות יו"ד בטענה לפני הקב"ה על כך שנטלוה משמה של הצדקת שרה אמנו. ענה לה ה' יתברך: לשעבר היית נתונה בסוף בתיבה, כעת תהיי מונחת בראש התיבה. היכן? - בשמו של יהושע, כדכתיב (במדבר י"ג, ט"ז): וַיִּקְרָא מֹשֶׁה לְהוֹשֵׁעַ בִּן נוּן יְהוֹשֻׁעַ.
ומעתה יש לשאול: הרי תבוא האות ה' בתיבת יהושע ותטען, כי קודם היתה בראש התיבה (הושע), וכעת באה תיבה חדשה והושמה לפניה!
אלא מוכח מכאן, שהואיל ולא הזיזו את האות ה' ממקומה, אלא רק הוסיפו לפניה אות אחרת - אין זו טענה[2]. וכך גם בענייננו – הואיל ומושבם של האנשים לא הוזז במאומה [אלא שנוספו מושבים חדשים], אין תביעתם מתקבלת!
* * *
[1] הדברים הובאו בספר פרדס יוסף בפרשת שלח.