פעילות הידברות

ישראל 2014: הילד רעב, מה עושים?

ידעתם שבישראל של 2014 הולכים לישון רעבים למעלה מ-360,000 ילדים? ולא מדובר רק בילדים שנגזר גורלם להיוולד להורים מובטלים.לאחר פניות רבות לרב זמיר כהן ולארגון הידברות, הוחלט להרים את הכפפה ולפתוח בית חם לילדים, בו יתקבלו הילדים במאור פנים ע"י מדריכים שייסעו להם בהכנת שיעורי הבית ובמתן ארוחה חמה ומזינה

  • ב' כסלו התשע"ה
אא

"אימא, אני רעב", אומר דוד ומביט באמו במבט מצועף, "שוב הלכתי לישון כשבטני ריקה", הוא לוחש בתקווה שהפעם תצליח אמו להגיש לו לפחות פרוסת לחם. הדמעות הנקוות בעיני האם מסגירות את תשובתה - דוד שוב ייאלץ ללכת לבית הספר בלי כריך או פרי. דוד וחמשת אחיו לא אכלו ארוחה חמה כבר כמה ימים. האמת היא שהם די רגילים להיות רעבים, בטח יותר מאשר שבעים. הם גם התרגלו ללכת ברחוב, להריח את ניחוחות האוכל, ולדמיין שאולי גם על שולחן השבת שלהם יהיה מרק חם. כדי שדוד ועוד אלפי ילדים כמותו יפסיקו להיות רעבים, החליטו בהידברות להרים את הכפפה ולהקים "בית חם לילד". הבית החם יפעל במתכונת של מועדונית להכנת שיעורי בית, על בסיס יומי, ובה יוכלו מאות ילדים לקבל מידי יום ארוחות חמות ללא כל תשלום. הבית, הנבנה בימים אלה, צפוי להיפתח ב"ה בעוד כחודש. יוזם הרעיון, הרב זמיר כהן: "ישנם בתים שלא רק ילד אחד, אלא כמה ילדים נכנסים לישון כשהם רעבים".     

המקרה של דוד (שם בדוי) אינו היחיד. במקרה אחר עובדת סוציאלית מצפון הארץ, אשר טיפלה במשפחה שבה זוג הורים עובדים, בשנות ה-40 לחייהם, ולהם שלושה ילדים, מצאה מקרר ריק בביקור בבית המשפחה. האם סיפרה שבשנתיים האחרונות המשפחה לא רכשה פירות וירקות למעט כרוב ותפוחי אדמה. נשמע לכם מופרך? מסתבר שבישראל 2014 אלפי ילדים הולכים לישון רעבים, או שהם נאלצים לצמצם את סעודתם במשך כמה חודשים בשנה. אם אתם חושבים שמדובר בגזרת גורל של ילדים להורים מובטלים - טעות בידכם. גם במשפחות ששני ההורים עובדים ומשתכרים בכבוד, לא תמיד יש אוכל במקרר, וילדיהם נאלצים ללכת רעבים לבית הספר.

 

360 אלף ילדים רעבים

כינוייה של החברה המערבית 'חברת השפע', הוא די אבסורדי. ייתכן שזה נובע מכך שהשפע מיועד לעשירונים העליונים בלבד, בעוד שמשפחות אחרות סובלות מחרפת רעב, אבל צעקתם תמיד לא נשמעת. דו"ח מבקר המדינה, משנת 2014, הצביע על כך ששלוש שנים קודם לכן היו בישראל 360 אלף ילדים שדיווחו, כי בשל מחסור בכסף לעתים לא אכלו יום שלם או צמצמו את גודל הארוחות שלהם במשך מספר חודשים בשנה. על פי פרסומים אחרים אשתקד, 12% מהילדים במשפחות הנתמכות בידי רשויות הרווחה אספו אוכל מהרצפה או מפחי אשפה. 

המצוקה הקשה לא פסחה על דלתות הידברות. פניות רבות הגיעו לרב זמיר כהן, והן כללו תיאורים קשים על חיי עוני של משפחות שהגיעו לחרפת רעב, שלמרבה הצער כבר לא יכולים לספק לילדיהן מזון.

"ישנו כלל - השבע אינו מרגיש ברעבונו של הרעב", אומר הרב זמיר, "ובאמת אנשים רבים שחיים באופן סביר, וקל וחומר אנשים אמידים, חיים בתחושה ברורה שאין מציאות כזו במדינת ישראל שילד נכנס לישון כשהוא רעב רק בגלל שאין להוריו שום דרך להשיג לו ארוחת ערב. לצערנו המציאות שונה לחלוטין".

הרב הופתע מהנתונים שהגיעו לידו?

"בעבר סברתי שמצבים כאלה יכולים להיות רק במשפחות שההורים מובטלים, אך מתוך שיחות עם אבות כאובים, התברר לי שגם אנשים הטורחים ועמלים קשות לפרנסתם, מגיעים למצבים נוראיים שכאלה".

ישנו מקרה שזכור במיוחד לרב?

"באחד המקרים, אדם שעובד כנהג כלי כבד בעבודות עפר סיפר לי בדמעות, שהשכירות והחובות גובים את עיקר הכנסתו, והוא נאלץ להשיב לבנו המבקש ארוחת ערב - שהיום לא יהיה".

איך נולד הרעיון להקים בית חם לילדים? 

"חשבנו שעזרה כספית למשפחות כאלה אמנם תסייע להורים להתמודד עם החובות והקשיים, וגם זו מצוה גדולה, אבל לא בהכרח שהעזרה תגיע עד אוכל לילדים. לכן עלה הרעיון להקים בית חם לילדים עצמם".

הבית החם, המשופץ בימים אלו במבנה בן שתי קומות, הממוקם באזור ירושלים. ליד האולם יוצב מזנון בו יוגש האוכל, ובקומה מעל ימוקם חדר אוכל אינטימי יותר, לטובת אנשים שירגישו יותר נוח במקום מוצנע.

באיזה מתכונת יפעל הבית החם?

"כדי שהילדים לא יתביישו להגיע, המרכז ישמש כמקום נעים להכנת שיעורי בית לאחר הלימודים, בסיוע מדריכים מאירי פנים, ומיד אחר כך יקבלו ארוחה חמה, מזינה ובריאה".

איך הידברות תגיע לילדים הנזקקים?

"דרך רשויות הרווחה והנהלות בתי הספר".

הכניסה תהיה כרוכה בתשלום?

"לא, ולפי האפשרויות יוכלו גם נזקקים שאינם ילדים ליהנות מהבית החם".

כל ילד ידע שיש לו ארוחה חמה

פרויקט "הבית החם לילד" מצטרף לשורה ענפה של פעילויות רווחה תחת אחריותה של מחלקת  'תרומה לקהילה' של ארגון הידברות. מנהלת המחלקה, שגב אורן, מודה כי כאם לילדים ליבה נצבט כשהיא שומעת על ילדים שהולכים לישון על בטן ריקה. "אין דבר כואב יותר מאשר ילד רעב", היא משתפת. "אני אומרת את זה כאם לילדים וכמי שאחראית על מחלקה שפועלת ללא ליאות, בכדי לספק את צורכי הקהילה בדברים החשובים של היום יום". לדבריה, הפרויקט נולד מתוך הבנה שמדובר בצורך אמיתי: "אנשים קשיי יום, שעובדים למחייתם שעות רבות, פנו אלינו ותיארו מצוקה כלכלית קשה. החלטנו להרים את הכפפה ולהיות שם בשבילם. כשילד הולך לישון רעב זה משפיע על שמחת חייו ועל האושר שלו".  

אורן מציינת, שהבית ייתן מענה לילדים על ידי כך שהם יגיעו אליו בסיום יום הלימודים, ובו יקבלו את פניהם בצורה חמה ואוהבת. הם יקבלו סיוע בהכנת שיעורי הבית, ולאחר מכן יאכלו ארוחה חמה. "הילדים ילכו לביתם בידיעה שיש להם ארוחה חמה, והם לא צריכים לדאוג יותר", היא אומרת, "הם ירגישו שיש מישהו שרואה את מצוקתם ועוזר להם".

כאמור, פרויקט "הבית החם לילד" מצטרף לפעילות הענפה של המחלקה שרק לאחרונה, לאחר מבצע 'צוק איתן', אנשיה חילקו ילקוטים עם תכולה לילדי הדרום ובחגים תמכו במשפחות נזקקות. "החזון שלנו הוא להיות למען הקהילה", מסכמת אורן. "אנחנו שואפים להיות שם בשביל כל מי שצריך. אם נהיה אחד למען השני - נצליח לעשות טוב. מבחינתי, בכל ילד שנצליח לשמח – עשינו את שלנו".

הבית החם הוא הסנונית הראשונה של פעילות הרווחה של הידברות. בהידברות שואפים להתפרס ולפתוח ב"ה סניפים בכל הארץ.

הרב זמיר מסכם: "המרכז הראשון ייפתח בע"ה בעוד כחודש, ולאחר פרק זמן של לימוד והפקת לקחים, נתרחב. החזון שלנו שהמקום הזה יהיה סניף ראשון למקומות נוספים, בעזרת אנשים טובים שהנושא קרוב ויקר לליבם, שיירתמו לעזור לאותם ילדים. בעזרת ה' נאחל לכל המסייעים, שהקב"ה יעניק להם פרנסה טובה, נחת מכל יוצאי חלציהם, שמירה על עם ישראל וחיילי ישראל, ושנזכה במהרה לגאולה השלמה".

מעוניינים להיות שותפים ולקחת חלק בעזרה לאותם ילדים רעבים? התקשרו לטלפון: 073-2221212

תגיות:חסדהידברותפעילות הידברות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה