חדשות יהדות

בית קברות למהדרין?

בוועידה הראשונה לקבורה יהודית דנו בשאלה: קבורה ברבי קומות - כן או לא? הרב אליהו שלזינגר מתנגד. "נעשה קבורה רגילה וקבורה למהדרין"

אא

רק לפני תקופה קצרה הציגה חברא קדישא בירושלים, את הפיתרון שמצאה לקבורה כשהמקום בבתי עלמין ייגמר. קבורה ברבי קומות. אמש (ראשון) התקיימה בקריית שדה התעופה ועידה ראשונה לקבורה יהודית. בפאנל בנושא "קבורה - הלכה למעשה" דנו הרבנים, בין הייתר, באפשרויות הקבורה השונות בבתי העלמין בישראל.

 מעבר למדור חדשות – כל החדשות, המבזקים והידיעות.

הרב אליהו שלזינגר, רב שכונת גילה בירושלים, ושימש כרב פוסק מטעם המועצה הדתית בעיר, יצא נגד תופעת קבורה בקומות. לדבריו, בני משפחות הנפטרים נעצבות מהמחשבה שייאלצו לקבור כך את יקיריהם. ''הצער שלהם כפול", אמר הרב שלזינגר. "קודם כל הם מצטערים על כך שנפטר להם מי שנפטר, ועולה על כולנה הצער על מקום קבורה - שלא כפי שהם היו רגילים, לא כמסורת אבותיהם - אבותינו. ואז מחפשים דרכים, מחפשים פרוטקציות, איך אפשר למצוא מקום קבורה כמסורת אבותינו".

איך תיראה הקבורה (אילוסטרציה: פלאש 90) איך תיראה הקבורה (אילוסטרציה: פלאש 90)

"מי שהכניס אותי לעניין הזה היה מרן הרב אלישיב זצ"ל", אמר הרב שלזינגר. ''הוא ביקש ממני לפעול ככל יכולתי כדי למנוע את הקבורה בקומות. שאלתי אותו - כבוד הרב, האם הקבורה בקומות לא נקראת קבורה לפי ההלכה? הוא אמר לי - אי אפשר לומר שזה לא קבורה אבל לא זאת המסורת שלנו, המסורת שלנו היא בקבורת שדה כפי שנהגו במאות השנים האחרונות בכל העולם כולו".

בדבריו הציע הרב שלזינגר לחלק את הקברים למהדרין ולקבורה רגילה. מי שמקפיד, ייקבר בשיטה המוכרת והמקובלת. "זה חשוב עד מאוד. יש אנשים שבשבילם זה עניין של ייהרג ובל יעבור. ואם אתם טוענים שאין מקומות ואין שטחים, תאמינו לי - אם רק היו צריכים לעשות איצטדיון, תמיד היו מוצאים מקום, ואם היו רוצים לעשות עוד קניון, מיד היו מוצאים מקום".

הרב שלזינגר הציע פתרון - ליצור שני סוגי קבורה, "בואו נעשה קבורה של מהדרין וקבורה רגילה. מי שלא כל כך מקפיד, ולא כל כך משנה לו - ייקבר בקבורה של קומות, שבדיעבד גם זו קבורה. אבל לא להזניח את זה שאנחנו חייבים למצוא מקומות ושטחים כדי להמשיך את מסורת אבותינו בקבורת שדה רגילה.

הרב יעקב רוז'ה, חבר מועצת הרבנות הראשית ורב החברות קדישא, אמר כי בכל בקשה או רצון לשינוי דבר מה, מתייעצים קודם עם גדולי הדור. "שום פעולה לא נעשתה בגלל מחשבה של מישהו כזה או אחר", אמר הרב רוז'ה.

תגיות:קבורהבית קברות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה