מוזיקה יהודית

מי צריך נדל"ן, כשיש בית של שיר? ראיון עם גיא קארו

הוא היה עצמאי מצליח בתחום הנדל"ן, וביום אחד עזב הכל, והלך לעשות... מוזיקה. ראיון מרתק עם גיא קארו, מסוג היוצרים שלא פוגשים כל יום

אא

"אתה, אתה נשמה אתה נשמה / שירדה מהשמיים לרחף לך בתוך הגוף / ומושכת כל הזמן אותך מושכת / שתיכנס אל תוךהגוף שלה, שתפגוש בה את הנשמה שבה / והיא, היא כמו ציפורבשמיים /  היא עפה לה כמו בבית / באהבה שלך היא תופסת דרור / אז אתה, אתה בוא תהיה לה כמו עץ / בתוכך מהגשם היא תסתתר / על הענפים שבלב שלך, היא תבנה לאפרוחים שלה קן / ואז היא תשיר לך על הדברים שמאחוריי הדברים"

('נשמה', מתוך האלבום 'אחותי'. מילים ולחן: גיא קארו)

כיצד קורה שסוכן נדל"ן עצמאי, מצליח, מחליט יום אחד לעזוב הכל ולהתמסר כל כולו ליצירת מוזיקה? גיא קארו שואל את השאלה הזו עד היום. הוא בן 40, מעולם לא למד פיתוח קול או נגינה באופן מקצועי, ובכל זאת מוכיח לכולנו שהכל תלוי ברצון, כמו גם ברצינות. "האמת היא שגם כשהתחלתי לכתוב, מעולם לא ראיתי את עצמי שר את החומר שלי. זה היה נראה לי כמו סוג של דמיון, ולא באמת האמנתי שאני מסוגל לוותר על קריירה מצליחה בשביל תחום שהוא לא לגמרי בטוח מבחינה כלכלית", משחזר קארו, שבימים אלו משחרר לאוויר העולם את אלבום הבכורה שלו, 'אחותי', שעובד על ידי האמן, ג'וני שועלי. מדובר באלבום יפהפה שמכיל שירים מהמקורות (שיר בארמית עם מילים של רבי יעקב אבוחצירא זצוק"ל ושיר מהסידור עם מילים של רבי פנחס בן יאיר – ש.כ) כמו גם שירים שקארו כתב והלחין בעצמו.

אז מה בכל זאת קרה שם, אתם שואלים?

זה התחיל מנקודת זמן אחרת לגמרי, כשניצני תשובה החלו לבצבץ בחייו של קארו הצעיר, אז בן 23. "היינו כמה חבר'ה צעירים בתהליך של חיפוש מתמיד אחר רוחניות - שלבסוף נמצאה בחיק היהדות", הוא משחזר. "אחד מאתנו חזר בתשובה, ובעקבותיו  גם כל החבורה".

"התחלנו לשמור שבת ולהניח תפילין, כל אחד בקצב שלו. ולמרות שאני מגיע מבית מסורתי – זה היה חידוש גדול עבורי, מכיוון שהייתי טיפוס די מתכתי בכל מה שקשור לדת, ונטיתי יותר לצד של הלא מאמין מאשר לזה המאמין".

ומה גרם בכל זאת לשינוי התפיסתי? לדברי קארו הייתה זו המשנה של רבי פנחס בן יאיר שנתגלגלה לידיו: תורה מביאה לידי זהירות, זהירות מביאה לידי זריזות, זריזות מביאה לידי נקיות... "אני זוכר שכשנחשפתי לראשונה למשפט הזה, מאוד עניין אותי להגיע לידי זהירות, זריזות ונקיות. אבל דבר אחד לא יצא לי מהראש – זה שהתורה מביאה לכל הסגולות האלה זה נהדר, אך איך אני עצמי – אזכה לתורה?" מאותו רגע ממש, בבחינת 'כל הבא להיטהר מסייעין בידו', זכה קארו לליווי צמוד של הקב"ה ולסוללת אירועים מכוננים, שהביאו אותו לגילוי מציאות ה' בחייו ולאמונה חזקה - שהייתה, לדבריו, סוג של 'תחיית המתים' בעבורו. או אז, בד בבד לתהליך היפתחות הנשמה והתחברותה לכור מחצבתה, החל הלה לכתוב שירים.

עוד לפני התשובה נהג קארו לנגן בגיטרה אקוסטית בצורה חובבנית. "יום אחד, הביא לי חבר במתנה, גיטרה חשמלית - וכשהתחלתי לנגן בה, נוצרו לי כמה מנגינות יפות שמאוד רציתי לזכור. כשחשבתי לעצמי, איך אני הולך לשמר את המנגינות האלה, נזכרתי פתאום באותה מחברת שירים שכתבתי בתחילת התשובה ופשוט הלבשתי את הטקסטים שכתבתי, על המנגינות המאולתרות".

"ג'וני שועלי שכנע אותי להוציא את האלבום מהכוח לפועל"

החיבור בין המלודיות לטקסט היה בהחלט מעולה, אלא שקארו לא מיהר לבנות על קריירה בתחום המוזיקה. תחת זאת, פנה לבסס את עתידו בתחום הנדל"ן דווקא. ההחלטה עלתה יפה, כך מסתבר, ועד מהרה פתח לו קארו משרד נדל"ן משלו. אולם בגיל 35 – כנגד כל הציפיות, חלה בחייו התפנית החדה. "עד גיל 32 לא יצא לי הג'וק הזה של המוזיקה מהראש, ולמרות שהצלחתי בנדל"ן, תמיד היה בי חלק ששאף לעשות משהו אחר. בגיל 35, כשחבר טוב הביא לי במתנה תוכנת הקלטה, מצאתי עצמי נשאב לעשיית המוזיקה. זה סחף אותי ברמה שקשה לתאר, עד שכבר באותו הערב קניתי ציוד, ובניתי לי אולפן קטן וביתי, משלי".

קארו בתקופת ההתחזקות. עולה במעלית, תרתי משמעקארו בתקופת ההתחזקות. עולה במעלית, תרתי משמע

ומה עם המשרד? בהתחלה היה עוד עונה לטלפונים של לקוחות ומנסה לעזור. עם הזמן ויתר גם על זה. "הרגשתי שמוזיקה זה הייעוד שלי, וכל דבר אחר שאיננו מוזיקה – ממילא לא יעבוד. ואז קיבלתי את ההחלטה, ללכת עם זה עד הסוף ולעשות אמנות.

"בהתחלה חיפשתי אמן אחר שישיר את השירים שלי, אבל אנשים אמרו לי שאני עושה טעות, ושעם קול כמו שלי, חבל לתת למישהו אחר לשיר אותם. בדיעבד, אני יודע שהיה בי מחסום בקטע של השירה, שפשוט הייתי צריך לעבור. מאוד פחדתי לשיר, אך ברגע ששרתי – זה עבר. תוך כדי חיפושים הכרתי את ג'וני שועלי - אמן שאני אישית מאוד מעריך, ובעזרת תמיכתו וסיועו התחלנו לעבוד על האלבום, להקליט כלים ושירה".

על איזו אהבה אתה מדבר בשיריך, ומה מקור ההשראה לכתיבתם?

קארו מחייך. ברור שזו אינה הפעם הראשונה שהוא שומע את השאלה. "כל השירים הם ביטוי לאהבה שבין הנשמה לבוראה. למעשה, כל האלבום הזה הוא חיפוש וחיבור הנשמה לחלק אלו-ק ממעל. בשיר 'מחכה לבנאדם' לדוגמא, שנכתב על קאבר של לו ריד, כתבתי: 'הנשמה שלי בירושלים, הגוף שלי באילת ביניהם אני עצרתי בצד'. מקור ההשראה שלי הוא האהבה – מתוכה אני יוצר ומתוכה אני מתחבר לאמונה שלי בה'. ואני חושב שהמסר הכי גדול שאני מבקש להעביר באמצעות השירים שלי, הוא שאהבה וה' – חד הם, ומי שמדבר על אהבה, ממילא מדבר גם על ה' ואליו". 

תגיות:גיא קארומוזיקה יהודית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה