לאישה

צומחת מהקושי: החרדה שהובילה את הציירת ליהדות

ורדית אל-דן הבינה שרק היא יכולה לעזור לעצמה, אז היא החליטה להתחזק ברוחניות. כיום, אחרי שנרפאה מהמשבר שעברה, היא מציירת ברוח היהדות

אא

ורדית אל-דן, ציירת מוכשרת במיוחד ושאפתנית, הגיעה ליהדות בדרך מקרית: חרדה קשה שחוותה הביאה אותה לחיפוש תשובות בכתבי הקודש, לגמיעת ספרים והרצאות תורניות של הרב זמיר כהן ואחרים. התוצאה: יצירות אומנות מפעימות ומעוררות השראה לצד התחזקות רוחנית. אל-דן: "היה שווה לעבור את כל הכאב שבהתמודדות, בשביל להגיע עד הלום". 

במשך תקופה ארוכה ניסתה אל-דן (25) מהיישוב כמון לפנות לעזרה מקצועית, ולקבל כלים שיעזרו לה בהתמודדות עם הבעיה, אולם משלא קיבלה מענה- החליטה לשנס מותניים ולנסות לעזור לעצמה, בעצמה.

יצירותיה של ורדית אל-דן יצירותיה של ורדית אל-דן

כך מתוך מעגלים אינסופיים של מחשבות טורדניות ופחדים מעיקים, היא החלה לתרגם את המתרוצץ בראשה - למעגלים צבעוניים על דף הנייר. עם הזמן נוספו למעגלים עיטורים מרהיבים שונים, יצירותיה עדיין לא הניחו את דעתה. "תמיד הייתי מחוברת למסורת ולדת, אבל הניסיון הקשה הזה שעימו התמודדתי, הוביל אותי לצורך בלתי מוסבר לנבור ביהדות יותר לעומק, ולחבר את המעגלים שלי, דהיינו את הפחדים וכל הדברים הבלתי פתירים שבתוכי - למקום אחר גדול מזה".

כך נוצרו המנדלות שלה (מעגל - בתרבות המזרח הרחוק) שמשלבות פסוקים ודמויות שונות מהמקורות, כפי שרואה אותן אל-דן בעיני רוחה. "המנדלות שלי הן בעצם מעגלים שמתאפיינים בהתכנסות למרכז, ומורכבים מצורות הנדסיות שונות, ביומורפיות ואחרות. 'גיור' המנדלות נעשה לאחר ששמעתי הרצאות תורניות ונחשפתי לכתבים יהודיים. ההתפעמות שלי מהיופי שהיהדות אוצרת בתוכה הייתה כל כך גדולה, עד שהרגשתי צורך לתרגם את ההתעלות הרוחנית שהרגשתי וכביבול 'לגמול' לה טובה – על הטוב שהיא גרמה לי להרגיש, ועל הערך המוסף שהיא יצקה אל תוך חיי".

העובדה שאל-דן הינה נשואה טרייה, הנדרשת לעשות לביתה - אינה חוצצת, כך מסתבר, בינה לבין שאיפותיה. כיום מנהלת אל-דן עסק קטן משלה הנקרא  'מעגלי צדק', ומשווקת את המנדלות לכל דורש.

איך קיבל העסק שלך את שמו?

"חיפשתי שם שלא רק קשור למעגל, אלא שיש לו קשר ליהדות. כשראיתי את הפסוק 'ינחני במעגלי צדק מען שמו', הרגשתי שהוא ממש מדבר אליי. 'נפשי ישובב' – המעגלים הללו, כתבי הקודש וההרצאות התורניות – בהחלט רוממו את נפשי מהמקום שבו הייתי, ושימחו אותה. 'ינחני' – הרגשתי שאני מקבלת הדרכה, יד ביד, כיצד לתרגם את תחושותיי למשהו ויזואלי-מוחשי, שגם אחרים יוכלו להבין".

זמן העבודה שהושקע בכל מנדלה שכזו, אורך לא פחות משבועיים – כמובן כשהרעיון גובש מראש. "את המנדלות שלי אני יוצרת בצבעי עיפרון ועפרונות רגילים, ומכיוון שכך – אין כאן מקום להתלבט בזמן העבודה. צריך להחליט מראש מה יוצרים, ועם זה ללכת לאורך כל היצירה. כל מנדלה מיועדת למשהו אחר ויוצרת רגשות שונים. יש כאלה שנועדו לעטר ויש כאלה שנועדו להשפיע ברכות רוחניות".

 

בין יצירותיה של אל-דן, ניתן למצוא מנדלות של חוני המעגל, הא'-ב' העברי, אשת חיל ועוד ועוד. אך המנדלה האהובה עליה ביותר היא דווקא זו שנוצרה לאחר שאל-דן נחשפה להרצאתו של הרב זמיר כהן על סוד המגן דוד. "בהרצאה הסביר הרב זמיר כהן כי בתוך צורת המגן דוד – ניתן למצוא את כל אותיות הא'- ב' העברי. כשניסיתי את זה בעצמי, נוכחתי לדעת שהוא צודק". אחרי ההרצאה, מיהרה אל-דן חיש קל לבלוק הציור, כשהיא כבר יודעת בדיוק מה היא רוצה לצייר. מה היעד הבא, אתם שואלים? המשך הפסוק 'שלה', כמובן. למען שמו – כל מה שיאדיר ויפאר את שמו של הקב"ה, אל-דן מצדה תמשיך ליצור.

תגיות:סיפורי נשים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה