לאישה

מעושרות או נעקצות? ככה, כמעט נהייתי מיליונרית

חוה מילנר הלכה לישון עם ירושה במעטפה וחלומות ירוקים, והתעוררה מהר מדי. רחלי זילבר הלכה לכנס של מיליארדרים בפוטנציאל, ויצאה משם בזמן. נאווה גינצברג נהנתה מהיתרה בבנק, ומשכה אותה רגע לפני המינוס-מינוס. 'בקהילה' בדק: תופעת ההונאות שנאמדת בנזק כספי רב לא רק משאירה חור בכיס, היא גם מנקבת סדקים באמון ובתקווה. ובכן, אראלה מהפיס, אנחנו עדיין צריכים שתתקשרי

אא

מי לא חולמת להתעורר בוקר אחד למציאות אחרת, עשירה יותר? לקבל טלפון קטן מאראלה ממפעל הפיס או הודעה מעורך דין עלום על ירושת ענק שנמצאת בביטחונות וממתינה רק לכן? גם אם אתן יודעות שהסיכוי קלוש, ולו רק מפני שאפילו לא טרחתן לקנות כרטיס בפיס, מחמת הסיכויים האפסיים - אין שליטה על החלומות. כי בינינו, מי לא רוצה לקנות את כל הקולקציה העכשווית בחנות, או למלא עגלה בלי חשבון בסופר, לכתוב על השיקים סכום של כמה ספרות, ולעבור לדירה גדולה יותר?

אצל ירחמיאל וחוה מילנר החלום התגשם. אומנם הם לא שמעו מעודם על הדוד המנוח, ובתחילה חשבו כי חלה טעות ואולי בא כוחו של הקרוב העשיר החליף אותם בשל שם משפחתם, אך לאחר עיון מעמיק במכתב גילו כי הוא מיועד בדיוק אליהם.

הסיפור של הזכייה גרם לנו לבדוק האם אין קרובי משפחה נוספים המעוניינים להעניק כסף לקרוביהם הדלפונים בארץ הקודש. מתברר שהתופעה מכה גלים, ולא מעט הצביעו על מכתב שקיבלו עם הבטחה לירושה בסכומים גבוהים שיכולים לכלכל את היורשים ועוד להותיר בידם יתרה אותה יוכלו להוריש מבעוד מועד לקרוביהם הם. יצאנו לבדוק היכן נחבאים כל המיליונרים החדשים, והאם יש טעם להמתין בסמוך לתיבת הדואר ולייחל למכתב דומה.

זהירות, הונאה (אילוסטרציה: shutterstock) זהירות, הונאה (אילוסטרציה: shutterstock)

עשירים בלילה, חכמים ביום

ירחמיאל פתח באנחה את תיבת הדואר. המפתח החורק לא הותיר מקום לשאלות. שוב אותם מכתבי חשבונות והתהייה המוכרת מהיכן יגייס כסף כדי לשלם. חשבונות המים, החשמל והארנונה נשלפו ממחשכי תיבת הדואר הקטנה ונגלו לעיניו. אך הפעם היה משהו שונה. מכתב עם כיתוב באנגלית בצבץ בין חשבון הטלפון למכתב ההתראה מחברת הסלולרי. הוא פתח בסקרנות כדי לגלות שאינו מבין את השפה הכתובה.

"היה זה בדיוק בתקופה הקשה ביותר עבורנו מבחינה כלכלית", מספרת חוה. "מכרנו דירה בהפסד, במקביל פתחתי עסק קטן שהשקעתי בו כסף שעדיין לא הרווחתי, בכולל של בעלי חלו עיכובים בתשלומי המלגה, וטיפולי שיניים לא צפויים נטלו את אחרוני השקלים שנותרו. המינוס בבנק גדל מיום ליום, ולא ידענו איך לצאת מהמצב. המכתב הזה הגיע בדיוק בזמן".

מה היה כתוב בו?

"בעלי העלה את המכתב, וגייסתי את כל האנגלית שלמדתי בהקבצה א'2 בסמינר, אך ללא הצלחה. הבנתי בערך שהמכתב מדבר על כסף וכדאי להתייחס. השכנה האמריקאית החלה לרעוד כשקראה את המדובר. מזל טוב! היא אמרה, והסבירה שזהו מכתב מהמייצג של קרוב משפחה שגר בארצות הברית, ונפטר בשיבה טובה. המייצג חיפש אותנו זמן רב, ורק לאחר חקירות ודרישות מצאו אותנו. אפילו עם האנגלית הדלה שלי הצלחתי לקרוא את השם שהיה נקוב על המכתב. הוא נשא את שם משפחתנו, שאומנם יש נוספים בארץ שנקראים בשם זה, אך אין זה מהנפוצים במיוחד".

מה עשיתם?

"בעלי העלה את המכתב לאחר ה'כולל ערב'. לא היה למי לפנות באותו ערב, ולכן החלטנו ללכת לישון על זה ובבוקר לטפל בירושה. באותו לילה התקשינו להירדם. ישבנו עם רשימות. קודם הפרשנו מעשר, החלטנו לא לתת אותו בשלמותו לנזקק אחד, אלא לחלק בין כמה כאלה שצריכים. אחר כך 'כיסינו' את המינוס בבנק, ואז עשינו סיכום של החובות כדי לסלקם. אני בניתי על דירה גדולה יותר, ובעלי החליט לקנות רכב כדי לחסוך זמן של אוטובוסים. כדי לא להיות רהבתנים הוחלט שהרכב שנקנה יהיה מיד שניה ולא משנת הייצור האחרונה. התלבטתי אם לא נכון לסגור את העסק החדש, אבל במחשבה שניה הבנו שזה דבר שאני אוהבת להתעסק בו, והוא יביא לי גם תעסוקה וגם סיפוק, שאלו דברים חשובים לא פחות מכסף. בעלי הודיע שישר על הבוקר הוא הולך לעורך דין כדי שיטפל בכספי הירושה, ואחרי הכולל ימשיך לסופר לעשות קנייה גדולה".

בטח לא היה לכם קל להירדם באותו לילה...

"בדיוק כך. ישבנו שעה ארוכה על החשבונות, והשינה הייתה רחוקה מאיתנו. בסופו של דבר החליט בעלי שהוא לא ייתן לכסף להוריד לו שעות לימוד ולכן פנינו לישון. כנראה שבסוף באה התנומה לעפעפינו, כיון שאני זוכרת שקמנו בבוקר ואחרי שפיזרנו את הילדים שמנו פעמנו לעורך דין שעוסק בענייני ירושות".

הם התיישבו אצל עורך הדין והגישו לו את המכתב. "אני יכולה לתאר את הסיטואציה המדויקת כאילו שהיא מתרחשת כרגע", נעצבת חוה, "פניו של עורך הדין התעננו, הוא החזיק ברפיון במכתב, ואמר: 'תזרקו את המכתב עכשיו לפח. זו הונאה'".

עולמם חשך עליהם. הם ניסו לשכנע את עורך הדין כי שם משפחתם אינו מן הנפוצים. אך הלה היה נחרץ: "מדובר בעוקץ ידוע. אינכם היחידים ש'זכיתם' לקבלו", אמר ביבושת. "בנס לא עשיתם צעד חריג שיכול היה להפיל אתכם בהפסד של סכומים גדולים".

"ההונאה היא פשוטה", מסבירה עורכת הדין חנה מרזל, המתמחה בדיני משפחה, צוואות וירושות, ותביעות כספיות. "הנוכלים שולחים מכתב המעיד על ירושה. הם מניחים את הפיתיון. אנשים ישרים והגונים מאמינים ופונים כדי לבקש את הכסף. הנוכלים מבקשים שיפקידו סכום כסף בבנק X כדי שיוכלו לחתום בשמם על מסמך שישחרר את כספי העיזבון. היורשים שזכו במיליוני שקלים מסכימים להפקיד סכום מזערי יחסית לירושה כדי לשחרר את הסכום, ועורכי הדין המדומים נוטלים את הכסף ונעלמים. רק אז קולט היורש את ההונאה. הוא מגלה כי הסכום שהפקיד בהסתמך על ההכנסה הגדולה לא ישוב אליו עוד".

האם ישנה אפשרות נוספת להונאה?

"בהחלט. הנוכלים יכולים להחתים את היורשים על שלל מסמכים בשפה זרה, כאשר בשלב מסוים, היורשים - שהשפה זרה להם, מתקשים לעקוב אחר כל דף וחותמים בלי לקרוא. כעת יוכנס בין המסמכים דף המחתים אותם על העברת בעלות של הדירה שברשותם לנוכלים. אך יש לציין כי אפשרות זו רחוקה כיון שקל לעלות על דבר זה ובדרך כלל הנוכלים מעדיפים לקחת את הכסף ולהיעלם ולא להתחיל לנסות לתבוע דירות של אנשים, שזה תהליך מורכב יותר".

"את הלקח שלי למדתי", משתפת חוה, "אין כזה דבר כסף קל. עדיין לא מצאתי סביבי בן אדם אחד שזכה לשיחה מאראלה, ויש אומרים שגם במס הכנסה ישנה פקידה בשם אראלה"...

 צ'ק אחד, אלפי שקלים

מה קורה כשחברה מציעה לך כסף קל? שאלי אותה מדוע היא צריכה אותך אם יש לה אפשרות להרוויח בעצמה.

התשובה הזו בדיוק עמדה גם לרחלי זילבר על הלשון, אילולא פניה הרציניות של חברתה. "את לא היית בכנס. לכן לא תאמיני לי", נאמה החברה, "אנשים מתוך הקהל עמדו שם והראו המחאות של משכורות עתק. ובכלל לא מדובר במכירות!"

כדי להניח את דעת החברה נאותה רחלי לבוא לערב הסברה שהתקיים על ידי החברה בע"מ. חברתה נתנה לה את דף הפרסומת שעליו היה כתוב: "אם את רוצה להרוויח ולהתעשר, מקומך איתנו. דרושים בעלי ראש גדול לעבודה מאתגרת. לא מכירות". השמרטפית הטובה התגייסה לשמור על הילדים, ושתי החברות מצאו את עצמן בערב ההסברה.

"האולם הגדול והיוקרה נדפו מכל מקום. היו שם בערך שמונים איש, גברים ונשים עם מחיצה באמצע, כשבתוכם גם אברכי משי שמנסים למצוא מקור פרנסה בין הסדרים. המרצה הקדים: 'תשאירו את כל הדעות שלכם בחוץ כי מה שאתם תשמעו כאן היום יגרום לכם להתעשר' ועוד כל מיני הבטחות חסרות תוכן ואמונה בסיסית כמו 'כל אחד מכם - מי שיחליט כמה הוא ירוויח, יושב ברגע זה בכיסא שלכם'. האמת שכבר אז התחשק לי לקום ולצאת אבל מכיוון שעשיתי קצת דרך אמרתי נישאר עוד קצת ונראה מה הם מציעים.

"בשלב זה המרצה אמר: יש כאן כמה אנשים שכבר מקבלים משכורת קבועה מדי חודש, אם יש בין הקהל בעלי אומץ שמוכנים להגיד כמה הם מרוויחים, נשמח שיעלו לכאן. כעבור דקה עלו שלושה אנשים בלבוש חרדי, שב-ד-י-ו-ק הצ'ק האחרון של המשכורת היה להם בתיק. הם הראו את הסכומים הגדולים שהיו רשומים בצ'קים ואמרו: 'כמובן שהסכום הזה לא מגיע ברגע הראשון, אבל מי שעובד מצליח'.

לאחר מכן נטל המרצה את המיקרופון והודיע כי בהשקעה חד פעמית ניתן לרכוש את המוצר במחיר מוזל, וככל שסכום ההשקעה עולה כך גם התשואה גדלה. העיניים של חברתי היו מהופנטות. גם לי היה קשה להתנתק מכל האופוריה שהייתה שם. בכוחות על גייסתי את השכל הישר וסחבתי אותי ואת חברתי החוצה בדקה האחרונה".

בדקה האחרונה?

"כן. כי חברתי כבר הוציאה פנקס שיקים ותכננה לקנות מוצרים במחיר מוזל של 2,000 שקל כדי לקבל תשואה של 14% אם תצליח לשכנע אנשים להצטרף".

אבל לא לכולם יש חברה חכמה שמושכת אותם מההפסד ברגע האחרון. "המוצרים שלהם טובים", מספרת אתי שור. "עד היום נשארו לי תכשירים שאני משתמשת בהם ונעזרת. העניין הוא שבבית מרקחת אותו תכשיר עולה ב-100 שקלים פחות. הם יודעים את זה ולכן משווקים את זה עם ניסיונות שכנוע של רווחים מוגדלים. כך הם חוסכים כסף לפרסום, וגם אנשים שרוצים להרוויח משקיעים תחילה וקונים ממילא דווקא את המוצרים שלהם".

וקנית?

"קניתי הרבה. כל חודש הייתי קונה עוד. פעם אחת קיבלתי שיק על סך 200 שקלים, וזה גרם לי להשקיע בלי מחשבה. הייתי מסתובבת אצל חברות ובני משפחה שהיו קונים ממני רק כדי שאעזוב אותם ואחדל לשכנע. היום אני קולטת כמה הייתי בתוך זה. הפסדתי זמן וכמעט גם חברות... זה היה נושא השיחה היחיד שלי. אחרי זמן מה כשמצב הפרנסה נהיה שפל ביותר, הלך בעלי לרב והוא הורה לו להגיד לי בשלב ראשון לא להשקיע יותר. בשלב שני, כשלא השקעתי, ממילא גם לא ציפיתי לתגמולים, ועד מהרה העניין ירד. יצאנו בהפסד מזערי של כמה מאות שקלים, ואני קוראת לזה מזערי כי שמעתי על כאלה שהפסידו הרבה יותר".

היא מסכמת: "קראתי פעם מחקר שיש סוג אנשים שתמיד יאמינו לדברים הללו. אני מרגישה שזה בדיוק האופי שלי. מאז אני נותנת לבעלי כל פעם ללכת לשאול את הרב, ועוד לפני זה, יודעת שאם מציעים לי כסף קל, סימן שהוא יעוף ברוח בקלות".

 כסף קל, לב כבד

מי לא רוצה להתעשר בין לילה? ואם לא, לפחות שאיזה פילנטרופ יעניק לה כל חודש סכום כסף נחמד סתם כדי לסגור את החודש בפלוס? גם נאוה גינצברג ובעלה לא התנגדו, עד שברגע של תושייה הם התנערו ובקשו לוודא את מקור הכסף.

נאוה חוזרת להתחלה: "בעלי למד בכולל למצוינים והסתדר מעולה עם החברותא שלו. הייתה להם שפת לימוד משותפת, ולכן בעלי הצטער לשמוע ממנו יום אחד כי הוא עוזב את הכולל לטובת עיסוקים אחרים. הם הבטיחו לשמור על קשר, ונפרדו. הפרידה לא ארכה זמן רב, כיון שיום אחד בעת שבעלי המתין בתחנת האוטובוס, עצר לידו רכב שרד מפואר וממנו הציץ ראשו של החברותא לשעבר שהציע לו טרמפ. הסתבר שבכל יום הוא ממילא עובר באותו מסלול, ואין לו בעיה לקחת את בעלי בכל בוקר לכולל. עם הזמן הקשר התחזק, וכשבעלי שח לו יום אחד כי יש לנו מינוס בבנק, החבר הוציא על אתר שיק ורשם עליו סכום של 5,000 שקלים. וזו הייתה הפעם הראשונה שזה קרה".

מה שבא בקלות, הולך בקלות (אילוסטרציה: shutterstock) מה שבא בקלות, הולך בקלות (אילוסטרציה: shutterstock)

היו פעמים נוספות?

"כן. זה התחיל בהלוואות והמשיך במענקים, עד שלאחרונה הוא גם שאל את בעלי אם יוכל לפתוח חשבון בנק כדי שיהיה לו איפה להניח כספים, וגם אנחנו נצא מורווחים מהעניין".

למה הוא לא פתח לעצמו לבד?

"את אותה שאלה העליתי גם אני בפני בעלי, אבל הוא ראה את זה בתור טובה. החבר עשה איתנו כל כך הרבה חסדים, אם זה עוזר לו, למה שנתחיל לשאול שאלות?"

ופתחתם?

"זה היה מהיר. למחרת בבוקר הוא ביקש מבעלי תלושי שכר שלי, אני הייתי כבר בעבודה, לכן הם נסעו עד אליי, הנפיקו לי תלושים, הם נסעו לבנק, פתחו, כלל לא היה זמן לחשוב. אחרי זה התחילו השאלות לצוף".

והתשובה?

"אין. יום למחרת נכנס לחשבון סכום אדיר של כמה אלפים. התחלנו להילחץ. הרחנו שיש כאן משהו לא בסדר, אבל לא ידענו מה. ביקשתי מבעלי לדבר איתו, אבל לא היה לו נעים. הוא אזר אומץ, והחבר לא הבין מה הבעיה. כן, נכנס סכום גדול, הוא צריך את זה כדי לשלם לספק, בינתיים הוא הפקיד כדי שלא יישאר בחוץ. בעלי אמר שאשתו חוששת, והחבר אמר שהוא לא מבין למה, היא לא תפסיד מזה שקל. השיחה הסתיימה והלב נהיה כבד יותר".

הם ישבו על המדוכה. מצד אחד החבר עזר עד היום, ולא הייתה בעיה. הוא נשמע אמין ולא ירצה לסבך חבר. מצד שני כל העניין נראה כלא תקין. הם החליטו להתייעץ עם עורך דין.

"עורך הדין הסביר שייתכן וזו הלבנת הון. הוא הבהיר לנו שאם תהיה בעיה, אנחנו אלו שיבואו אלינו בטענות כיוון שהחשבון רשום על שמנו. הוא לא הבין איך לא התקשרו מהבנק לברר את מקור הכסף, ובעלי הבין שכנראה החבר 'סידר' את העניין".

עורך הדין יעץ לסגור את החשבון בבנק. נאוה ובעלה הוציאו את סכום העתק והחזירו אותו בשלמותו לחבר. החשבון נסגר, ואיתו הסתיימו גם החששות.

והחבר?

"עד היום אין לנו מושג אם מדובר במעין 'מאכער' שמערבב עניינים ומסתכן בעצמו, או שמדובר בנוכל שכל הפעולות שלו, גם הראשונות, אלו של כיסוי המינוס, היו חלק מהמהלך שעלול היה להפיל אותנו ולגרור לתביעות משפטיות בתום לבבנו. מרגע שהוא הבין כי בעלי לא יסכים עוד לשתף פעולה, הוא הפסיק להציע כספים. אני רק יודעת שיש לו עוד כמה חברים, אברכי כולל, שאינם מבינים יותר מדי בחוקי המדינה ועלולים ליפול בגדול, ובדיוק בשבילם החלטנו לפרסם את המקרה שלנו. אני כבר למדתי שאם מישהו מציע כסף קל, זה עלול להיות כבד מאוד. אל תתפתו להצעות, בדקו כל דבר עם עורך דין ונקטו בזהירות הכרחית שתציל אתכם בעזרת ה' מנפילה".

 

עצות בטוחות לעסקים מאת הגאון רבי מנחם מנדל שפרן שליט"א:

1. אם אמרו לכם "אל תגידו לאף אחד" או "זה סוד" - ברחו מיד מהעסקה.

2. כל ההבטחות בנוסח "רווחים בטוחים", "אפס סיכונים", הן במקרה הטוב דמיונות.

3. הבטחות על "רווחים גדולים" הן דמיונות או רמאות - דברים כאלו יכולים להתרחש רק בעסקאות של חומרים מסוכנים או נשק ולשם כך הם לא צריכים אתכם.

4. זכרו: הרוצה לשקר ירחיק הצעתו (מברכים את בעל הבית שיהיו נכסיו קרובים לעיר).

5. השקעות המוצעות בעיתונים בפיתויי פרסומות או מודעות קטנות, מדורגות מחשודות מאוד ועד וודאי רמאות.

6. אם מצאתם סתירה, חור או טיוח בדבריו של מציע העסקה או משפט בנוסח "אתה לא תבין" - הוא רמאי.

7. אף פעם אל תשקיעו אצל אברך צעיר בשנות העשרים.

8. גם סוחר ידוע שפתאום מציע השקעות, כנראה נקלע לקשיים ומנצל את הרקורד והשם

שלו.

9. לעולם תברחו ממטאור פתאומי שמתחיל לתת סכומים גדולים לצדקה או נוסע ברכב יוקרתי.

10. אם מעורב בעסקה אפילו אדם אחד מפוקפק, לא משנה באיזו צורה, ברחו ממנה מיד. אל תחשבו שתרוויחו יחד עמו מאיזו רמאות, מעילה או גניבה. הוא יגנוב אתכם.

11. מי שצריך להגיע למשקיעים קטנים כמוכם, הוא בקשיים.

12. גם אם אחרים כבר הרוויחו ממנו, זו עדיין "ההשקעה שלו" או בתהליך ההסתבכות שלו.

13. אם יש טעויות בחוזה בכתיב או בכללי הכתיבה (גם זניחות) באנגלית, אין צורך לחקור יותר.

14. אין השקעה בלי מסמכים, אין תורה שבעל פה בעסקים.

15. אל תחתמו עסקה בלי עורך דין אמין מטעמכם ובטח לא עם עורך דין ש'הוא' מציע. לא כל עורך דין מבין ויודע מה לבדוק.

16. לעולם אל תחתמו לפני שיעברו כמה ימים, אפילו אם "העסקה בוודאי תברח לכם". לפחות הכסף יישאר אצלכם.

17. אל תעשו עסקה שהאישה שוללת אותה.

18. אף פעם אל תעשו שום עסקה בלי להתייעץ עם מבין בעניין שאין לו אינטרסים: רב, רבי, ידיד טוב (הוא בוודאי יפסול ובצדק 90% מההצעות).

19. אם רבכם שלל עם נימוק, אין הנימוק צריך להיות נכון, עצם השלילה הוא הנכון (לא תמיד הוא יכול להגיד לכם את הנימוק האמיתי).

20. סוחרים (משחקים, מהמרים) במניות בבורסה - התרחקו מהם בכל מישור שהוא.

21. אנשים עם "מידע פנימי" על "מניה פלונית" שבויים באמונות מוטעות. אם זה נכון, הם אינם צריכים אותו ואתכם.

22. חשבו אם יכול להיות: בהשקעה של 20,000 דולר שלכם, עד שהכסף מגיע ליעד, דרך הסוכן וסוכן המשנה וכו', נשארים 10,000 דולר לעצם ההשקעה. אם הצפי הוא 100%, כלומר - 40,000 דולר, הוא צריך להרוויח 400% (שכן לעסק הגיעו רק 10,000 דולר). כל זה אחרי מסים (35%-40%), היטלים, החלפות מטבע, הוצאות ניהול משרד, רואה חשבון, עורכי דין ורווחים ש'הסוחר הגדול' צריך להרוויח. כלומר בלא פחות מ-800%. האם זה יכול להיות?

 

 לימוזינה לא מתחזקים בעסקאות 

כולם יודעים לצטט ש'כסף לא גדל על העצים' - גם לא של פרדסים-שטחים-דירות, שבשביל להרוויח ביושר צריך לעבוד קשה, ושהשקעות מפוקפקות יכולות להביא לנזק בלתי הפיך. מדי פעם יוצא לנו להיתקל בעוד אחד שנפל בהונאה זו או אחרת, העיתונות הכתובה מלאה באזהרות שלא להתפתות, ב'כולל' ובחדר מורות שומעים כל הזמן על 'אלה שנפלו, מסכנים' וההוא שהאמין וההיא שנסחפה. אם כן, מדוע למרות זאת אנשים ממשיכים ללכת שבי אחר הבטחות שווא ועדיין עושים כל מאמץ כדי לנסות לחפש כסף קל?

מסתבר שכשמדובר בכסף, המוח האנושי מסרב לקשר בין הכתבה בעיתון לעסקה ההזדמנותית. הרי כולנו מכירים את ההוא שהצליח לו ועכשיו הוא גר בוילה ונוסע בקדילאק, ומקווים באופטימיות כי הפעם אנחנו  בדרך להתעשר. קל לנו יותר להאמין שלנו זה לא יקרה, שמי שהמליץ לנו הוא אמין, שלא כולם רמאים בעולם הזה, ושאולי הכתב בעיתון קצת ניפח בשביל לייצר סקופ.

לכן בדיוק אנחנו כותבים את זה ככה, שחור על גבי לבן: מבחינה סטטיסטית, יותר אנשים נפלו בעסקאות כושלות מאשר אלה שהרוויחו את דיל חייהם.

ואם בכל זאת אתן מתעקשות: דאגו לבדוק קודם היטב כדי שלא תהיו מהצד השלילי של הסטטיסטיקה.

 אל תמשכנו את עצמכם

אם בעבר נושא השקעות הנדל"ן כלל אך ורק משקיעים עשירים מחוץ לארץ, הרי שעם עליית מחירי הדירות קלטו אנשים רבים כי קיימת רווחיות רבה בהשקעות נדל"ן. דמי המשכנתא משולמים באמצעות כספי השכירות, וגם זוגות צעירים שהוריהם לא מוכנים לחטוף התקף לב כדי להיקרא רוטשילד בשידוכים, תופסים טרמפ על הטרנד ונוסעים איתו לקריות ורחוק יותר.

הרעיון טוב ויפה, וגם רווחי, למי שמצליח לקנות דירה טובה במקום בעל תשואה גבוהה. משקיעים רבים מעדיפים להשקיע בקניית דירות ביישובי ספר, שם המחירים זולים יחסית למול דמי שכירות סבירים. הבעיה מתחילה כאשר הם אינם מכירים את האזור המוצע ואת שווי הנכסים במקום, ונאלצים להסתמך על חסדי מתווכים מקומיים. אך דא עקא, מסתבר שגם בנושא זה רבו הנוכלים, וכעת הם דואגים לשוות לעצמם אצטלא של מתווכים המציעים דירות משתלמות במיוחד עם תשואות גבוהות במיוחד. הם טוענים כי ערך הדירה נאמד בסכום גבוה מהקיים בשוק, וכך גם דמי השכירות שירוויח המשקיע מדי חודש. בסופו של תהליך מגלה הקונה כי לא דובים ולא שער. הדירה שווה פחות מהמובטח, ומכיוון שהאזור נחשב כמוכה פשע למשל, אנשים מעדיפים שלא לשכור דירות במקום, וכך הוא נותר תקוע עם דירה שמחירה המקורי נמוך מכפי ששילם, ואין לו איך לכסות את המשכנתא כיון שהדירה עומדת ריקה.

הכתבה פורסמה במוסף הנשים 'פנינים' בעיתון 'בקהילה'

נתן רוזנבלט, מנכ"ל חברת התיווך 'גור בארץ', מפרט את שלושת הכללים לזיהוי עסקה כושלת או עסקת עוקץ:

1. "על המתווך להיות מוכר ולחשוף את שמו. אם הוא נחבא תחת שם קש של משרד תיווך או מצניע את שמו, יתכן שיש לו מה להסתיר".

2. "יש לבחון את התשואה המובטחת. על התשואה לעמוד בין 5% ל-8%. תשואה פחותה מ-5% הינה עסקה כושלת, ואילו זו המבטיחה מעל 8% מעידה על עוקץ".

3. "כסף מזומן מחוץ לחוזה יעיד אף הוא על עסקה שאמורה להעלות חשד".

ועצה שלנו: כאשר מציעים לכם דירה, אל תתעצלו לבדוק את הדירה במו רגליכם, גם אם היא במרחק נסיעה של שעתיים, ולאחר שהמתווך עוזב את השטח, היכנסו לחנות המכולת הסמוכה, דברו עם המוכר ובדקו את אופיו של המקום, מיהם התושבים, וכמה בערך שווי הדירות למכירה ולהשכרה.

הכתבה פורסמה לראשונה במגזין "בקהילה". למבצע מנויים מיוחד, עבור גולשי הידברות,הקליקו כאן

תגיות:סיפורי נשים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה