חדשות בארץ

התגלה צמיד עתיק שעליו דגם מנורת בית המקדש

שבר צמיד זכוכית ועליו דגמי מנורת שבעת הקנים התגלה בחנוכה באזור יוקנעם. מדובר על תקופה של 1600 שנה

אא

שבר צמיד שעליו דגמי מנורת שבעת הקנים מבית המקדש, התגלה במהלך חג החנוכה (יום ה') בעבודות רשות העתיקות בסמוך לאליקים, בגן לאומי הר הכרמל. במקום התנהלו בשבועות האחרונים חפירות ארכיאולוגיות, לפני הקמת בריכת מים לעיר יקנעם, ביוזמת חברת "מקורות".

 מעבר למדור חדשות – כל החדשות, המבזקים והידיעות.

במהלך החפירה נחשף אזור תעשייתי ובורות אשפה של יישוב גדול, שהתקיים בשלהי התקופה הרומית ובראשית התקופה הביזנטית (סוף המאה ה-4, ראשית המאה ה- 5 לספירה).

מנורת הקנים על הצמיד (צילומים: יולי שוורץ, רשות העתיקות)מנורת הקנים על הצמיד (צילומים: יולי שוורץ, רשות העתיקות)

במהלך מיון תכולת אחד הארגזים, שכלל מאות שברי זכוכית שהושלכו לבור האשפה, נמצא שבר קטן של צמיד. הוא היה מלוכלך מאוד, אך עדיין ניתן היה לראות כי הוא מעוטר. לאחר ניקוי, התגלתה הזכוכית בגוון טורקיז, ועיטור סמלי מנורת שבעת הקנים. "נראה כי ההטבעה על הצמיד נעשתה כאשר הזכוכית הייתה חמה", אומרים החוקרים. "בשבר הקטן שנמצא שרדו הטבעות של שתי מנורות - האחת מנורת שבעת קנים פשוטה, שבה נראים רק פני המנורה ובשנייה ניתן לראות מנורת שבעת קנים עם להבות מעל הקנים".

שרידים נוספים שנמצאו שרידים נוספים שנמצאו

האם מדובר בהוכחה ודאית כי ביישוב העתיק גרו יהודים? ייתכן, אך אפשר שישבו במקום גם שומרונים, או אוכלוסייה פגאנית או נוצרית. השערה נוספת היא שמקור הצמיד בבית מלאכה שפעל במקום ויועד לשווקים אחרים. אפשרות זו מסתמכת על ממצאי פסולת זכוכית נוספים שנחשפו בבור האשפה, וכללו גם חרוזים וצמידים. תכשיטי זכוכית היו בשימוש נרחב בתקופה הרומית המאוחרת וסביר להניח שאלה שעוטרו באופן מיוחד היו יקרים יותר מהפשוטים ללא עיטור. האשפה שהתגלתה בבור וכללה כלי זכוכית רבים ושברי חלונות זכוכית, וכן מבחר תכשיטים, מעידה על אוכלוסיה שחייה חיי נוחות ורווחה. יתכן כי אזור התעשייה הגדול שהיה במקום, פרנס את תושבי הישוב הסמוך".

תגיות:עתיקותבית המקדש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה