הרב יצחק זילברשטיין

"כשאני משחק בשבת, הציציות טופחות לי על פָּנַי... האם יש בכך חילול ה'?"

"כבוד הרב, האם תוכל לעזור לי, יש לי בעיה קשה המטרידה אותי מאד?". "אשמח לשמוע ולנסות לעזור", השבתי, והמשיך הלה: "תראה כבוד הרב, בתקופה האחרונה אני סובל מאד מהשיניים... אולי יש לך איזו סגולה?..."

אא

סיפר תלמיד חכם המקים עולה של תשובה:

בערב אחד כאשר סיימתי את השיעור הנמסר לצעירים מתקרבים, פנה אלי נער שניכר כי מנוער הוא מאד משמירת התורה, "כבוד הרב, האם תוכל לעזור לי, יש לי בעיה קשה המטרידה אותי מאד?". "אשמח לשמוע ולנסות לעזור", השבתי, והמשיך הלה: "תראה כבוד הרב, בתקופה האחרונה אני סובל מאד מהשיניים... אולי יש לך איזו סגולה?..."

פתחתי לפניו את ה'כף החיים' (בסימן י"א ס"ק י"ז), שם נאמר: "סגולת הציצית היא שלא יהיה לו כאב שיניים, ששלושים ושניים חוטי הציצית, הם כנגד שלושים ושתיים השיניים של האדם". (וב'חסד לאלפים' סי' כ"ד אות ג' כתב שלכן כשמברך להתעטף בציצית, יכוין בראשי תיבות ל"ב, שהוא כנגד ל"ב השיניים, וזו סגולה שלא יכאבו שיניו! והיו שהמליצו על זה: "שניים אוחזים בטלית" - מי שיש לו כאב שיניים, יאחז במצוות טלית, יבדוק ציציותיו).

בתחילה הנער סירב, "הלא איני חובש כיפה". אך לאחר שהסברנו לו כי אין קשר בין הדברים, קיבל על עצמו להקפיד במצוות ציצית.

כעבור כמה שבועות, מסרתי שיעור בנושא חילול ה', ובתום השיעור פונה אלי אותו נער ואומר: "אמנם אני בתהליך של התקרבות, אך לצערי עדיין לא זכיתי לחזור בתשובה שלימה. את חטאיי אני מזכיר היום - אני משמש כ'שחקן כדורגל', ומחלל בעוונותי את השבת בפני ציבור גדול של צופים. והנה, במהלך השיעור הערב, עלו הרהורים בלבי, אולי לבישת הציצית שלי גורמת לחילול ה', משום שבמהלך המשחק בשבת, אני רץ כנגד הרוח והציציות עפות וטופחות לי על פני, (כבמנחות מ"ד. - 'באו ד' ציציותיו וטפחו לו על פניו'), וכל זה לעיני הציבור הרב..."

הרב שמע את דבריו ולא ידע מה להשיב. האם יורה לו להוריד את הציצית, מחשש חילול ה', או שמא לא יבטלו מן המצוה היקרה ולו לשעה אחת, ומי יודע, אולי המצוה היחידה שמחזיק בה בכל כוחו, תעמוד לו ויתקיים בו "למען תזכרו - ועשיתם את כל מצוותי"...

הגיע אל מו"ר שליט"א, ונפשו בשאלתו: כיצד עלינו להתייחס למצב כזה?

תשובה

השיב מו"ר שליט"א:

אמנם מצוות ציצית יקרה וחשובה היא עד מאד, ושקולה כנגד כל המצוות (כמבואר במסכת נדרים כ"ה.), ובעידנא דריתחא מענישים על אי קיום מצוה זו (כמבואר במנחות מ"א.[1]), מכל מקום, במניעת לבישת ציצית אין ביטול מצוות עשה מדאורייתא, שכן נפסק בשולחן ערוך (סימן כ"ד סעיף א'): "אם אין אדם לובש טלית בת ארבע כנפות - אינו חייב בציצית. וטוב ונכון להיות כל אדם זהיר ללבוש טלית קטן כל היום, כדי שיזכור המצוה בכל רגע".

נמצינו למידים, כי מצוות ציצית אינה מצוה חיובית אלא קיומית, דהיינו, כשיש לו בגד עם ארבע כנפות אסור ללבשו מבלי להטיל ציצית בכנפותיו, ואם כן, בזמן הזה, שאין אנו לבושים בבגד בעל ארבע כנפות, אדם שאינו לובש ציצית אינו מבטל מצוות עשה מן התורה. וממילא, אם אין במניעת לבישת ציצית ביטול מצוות עשה, היאך יחבב אדם את המצוה וילבש ציצית, בו בשעה שגורם לזלזול בכבוד השבת וכבוד שמים[2]. ובפרט שקיים חשש 'שמא יאמרו התירו פרושים את הדבר'...

ולכן יש לנסות בכל דרך לשכנע את הנער שלא לחלל את השבת הקדושה, ולהודיע לו כמה חמור החטא של חילול שבת בפרהסיה על ידי משחק בכדור, עד שאמרו חז"ל (באיכה רבה פרשה ב') שלא נחרבה עיר שלימה בישראל ששמה 'טור שמעון', אלא משום שהיו משחקים שם בכדור בשבת[3]. ואם עדיין אינו שומע לנו, יש להורות לו להסיר את הטלית קטן מעליו בשעת המשחק[4].


[1] ויש לציין, שבתוספות ישנים במסכת שבת (ל"ב:) מבואר, שהעונש על אי קיום המצוה, היה שייך דוקא בימי חז"ל, משום שהיו מלבושיהם עשויים עם ארבע כנפות, ולכן היה נענש מי שלא היה לו ציצית, אבל בימינו, שאין העולם רגילים במלבושים כאלו, אין צריך לקנות טלית עם ציציות מעיקר הדין. אך בכל זאת טוב לקנות טלית, ולברך עליה בכל יום כמו שמצינו בסוף במסכת סוטה (י"ד.) 'וכי לאכול מפריה של ארץ ישראל היה רוצה משה?! אלא אמר משה, מצוה שאוכל לקיים יתקיים על ידי'. (ויעויין עוד ברש"י במנחות שם, שכתב, כי העונש על ביטול המצוה בעידנא דריתחא, אמור דוקא באחד שעושה טצדקי ותחבולות על מנת להיפטר מהמצוה).

אולם, רבינו יונה בשערי תשובה (שער ג' אות כ"ב) כתב: "ועל מצוות ציצית אמרו רבותינו זכרונם לברכה (ספרי במדבר סוף פרשת שלח): שהציצית מוספת קדושה, שנאמר (במדבר ט"ו, מ'): "למען תזכרו ועשיתם את כל מצוותי והייתם קדושים לאלקיכם". וגם כי אין מצוות ציצית זולתי על מי שיש לו בגד אשר לו ארבע כנפות, ואם אין לו בגד כזה אינו חייב לקנותו, אף גם זאת אמרו רבותינו זכרונם לברכה (מנחות מ"א.): כי ענוש יענש לעתות בצרה, על דבר אשר לא חמד בלבבו יופי המצוה ושכרה, לבעבור סבב פני דבר חיובה עליו, ולקחת לו בגד שיש לו ארבע כנפות, לעשות בו ציצית על כנפיו". וכתב השער שם: "דעת רבינו דלא כהתוס' ישנים במסכת שבת (הנ"ל) שכתבו שדוקא בימיהם היו נענשים, אבל אנו שאין אנו רגילים בבגד של ארבע כנפות לא".

[2] ויש לציין, שכתב בשו"ת אגרות משה (או"ח ח"ד סי' ד'): "כיון שנהגו כל ישראל ללבוש בגד החייב בציצית, אסור לשום אדם לעבור על זה, דלא גרע מכל מנהג, אף שליכא בו גם קיום מצוה, שחייבין לקיים משום 'שמע בני וגו' ואל תטוש תורת אמך', וכל שכן מנהג זה שיש בו גם קיום מצוה". אולם, נראה שעל אף שבעלמא אין לבטל בשום אופן את המצוה היקרה, בכל זאת בנידון דנן, עדיף שימנע האיש מלבישת הציצית, משום שלבישה זו כרוכה בזלזול בשבת הקדושה ובחילול ה'.    

[3] ובשו"ת מהריט"ץ (חדשות, סי' ר"ב) כתב: המשחקים בכדור בשבת ישתחקו עצמותם בגיהנם. גם עתה כדור יצנפם צניפה אל ארץ אחרת בראש גולים, ולא יעברו גאולים ופדויי ה', כי חטאתם כבדה מאד.

[4] ולכאורה היה מקום לטעון, שעל שאלה כזו, בה אנו נשאלים על הנהגה מסוימת הנעשית תוך זלזול וחילול נורא של השבת, אין עלינו להשיב כלל, אלא רק לומר לשואל 'אל תרמוס את אביך שבשמים! עליך לשמור את השבת הקדושה בכל מחיר', ויתכן עוד, שאם נשיב על השאלה יראה הדבר כ'מתן לגיטימציה' למעשיו החמורים של השואל, כאילו אנו מאשרים את מעשיו, ורק אומרים לו שיסיר את הציצית... (ויעויין לעיל בפרשת פקודי במאמר 'טהרת המשפחה או שמירת שבת').

ברם, כאשר העלנו סברה זו בפני מו"ר שליט"א, ציין בפנינו לדברי הגמרא במסכת סוטה (מ"ח.), שם נאמר: זמרי גברי ועני נשי - פריצותא (כשגברים שרים ונשים עונות אחריהם זו פריצות, שהרי 'קול באשה ערוה'), זמרי נשי ועני גברי - כאש בנעורת (כלומר, באופן הפוך, כאשר הנשים מזמרות והגברים עונים, זה נחשב כאש בנעורת, לפי שהעונה מטה אוזנו לקול המזמר כדי לענות אחריו, ונמצאו האנשים נותנים לבם לקול הנשים, ומבעירים את יצרם כאש בנעורת). ושואלת הגמרא - למאי נפקא מינה? (הרי שניהם אסורים, ומדוע חשוב לנו להדגיש מה חמור ממה?). משיבה הגמרא: "לבטולי הא מקמי הא" - כלומר, כאשר אין שומעים בקולנו לבטל שניהם, עדיף שנקדים לבטל את האיסור היותר חמור מבין שני האיסורים. ולכאורה הוא הדין בענייננו - אם לעת עתה אין האיש שומע לנו לחדול לגמרי ממעשיו ולשמור את השבת, אם נוכל על כל פנים למנעו מחשש חילול ה', יש להורות לו כן.

לרכישת ספרי "והערב נא" הקליקו כאן.

תגיות:והערב נא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה