שאל את הרב - כללי

למה לגבר מותר לבגוד ולאישה לא

  • י"ב שבט התשע"ה
אא

שאלה

שלום, יש לי שאלה שמציקה לי: למה אם גבר בוגד באישתו, התורה עושה מיזה משהו חמור מאוד אבל זה לא נורא כמו מצב בו אישה בוגדת בבעלה? הרי אם אישה בוגדת בבעלה, היא אסורה על בעלה וכן על הגבר איתו בגדה, אך אם גבר בגד - הוא אינו אסור על אישתו. זה חמור אומנם, אבל "לא סוף העולם"... מדוע?? הרי כמו שגבר יכול ליפול כך גם אישה!! וכמו שגבר מאוד יפגע אם אישתו תבגוד בו, הרי שאישה תיפגע שבעתיים אם בעלה יבגוד בה (כי אישה רגישה יותר).. אני פשוט מכירה זוג דתיים מקסימים, שהאישה בגדה בבעלה בגלל המון דברים וקרע שהיה בינהם.. והוא סלח לה, והוא ממש ממש אוהב אותה... ויש להם ילדים... אבל הם נאלצים להיפרד כי הם אסורים מבחינה הילכתית!! למה??

תשובה

לכבוד השואלת, 

כפי שהבנתי, כלול בשאלתך שני חלקים: 

א. למה מצוות התורה ניתנו באופן כזה;

ב. למה במקרה הספיסיפי של מי שאת מכירה הזוג צריך להתגרש?

תשובה א. מצוות התורה שנתנו למשה רבינו במדבר סיני, הם גילויים של חכמה אלוקית שלמעלה מהשגתינו. 

ואע"פ שלאחר שניתנו לנו המצוות, נוכל להוסיף להם טעמים כדי לקרב אותם לשכלינו ולהבנותינו, מ"מ אין בטעמים האלו שאנו מוסיפים בכדי לשנות את סדר המצוות או את אחת מפרטיהן. לכל מצוה ומצוה ישנם טעמים עמוקים הרבה יותר מהשגתינו אנו, מכיוון שהם בעצם גילוי של רצון השם אשר כלול בה חכמה אין סופית.

והואיל ואנו נבראים מוגבלים, לעולם לא נוכל להשיג את טעמי המצוות עד סופן, וכיהודים מאמינים אנו מקבלים את ההגיון שבמציאות זה בלבב שלם; לפי שהטעמים האמיתיים שבשורש המצוות  הם באים מבורא עולם שאין סוף וגבול להשגתו ולידיעתו יתברך. והדבר מובן מאליו שכנבראים מוגבלים לא נוכל להשיג מה שהוא אין סוף. 

ב. אם בא דבר זה לידי מעשה, אין להחליט על קביעות ההלכה מבלי להתיעץ מקודם עם רב מובהק הבקי בהלכות אלו על כל פרטיה של המצב המיוחד. וזה, מכיון שישנם הרבה הרבה פרטים המשנים לגמרי את קביעות ההלכה בנושא זה.

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה