הלכות ומנהגים
האם עפ"י דין תורה רשאי אדם לבטל עסקה?
- כ' שבט התשע"ה
שאלה
שאלתי היא כך. מכרתי מוצר לאדם אחר ששילם בשיק דחוי והיה אמור מסיבותיו לקחת את המוצר בתאריך השיק (יכל לקחת לפני)...לאחר מספר ימים התחרט וביטל את השיק. באותו זמן היה אדם אחר שגם רצה לקנותו אך דחיתי אותו מפני שכבר נמכר. לאחר הביטול פניתי לאדם השני שכבר קנה מוצר אחר. ואז נשארתי ללא קונה ועם הוצאות אחסון. האם עפ"י דין תורה הוא רשאי לבטל את העסקה? יש לציין כי ראה את המוצר ובדק אותו.
תשובה
לכבוד השואל,
אמרו חז"ל על מקרה כזה, שאע"פ שעדיין אינו קונה עד יום תשלום השיק, מ"מ יש לעמוד בדיבורו. (בבא מציעה מח).
ילקוט יוסף סימן קפט סעיף ב:
"מי שנתן דמים ולא משך המטלטלין, אף שלא נקנו לו המטלטלין, כל החוזר בו בין הלוקח בין המוכר, לא עשה מעשה ישראל, וחייב לקבל מי שפרע. ואפילו לא נתן אלא מקצת דמים. וכיצד מקבל מי שפרע, אוררין אותו בבית דין, ואומרים לו "מי שפרע מדור המבול ומאנשי דור הפלגה, ומאנשי סדום ועמורה, ומהמצריים שטבעו בים, הוא יפרע ממי שלא עומד בדיבורו."
לכן ראוי שתודיעו לקונה הראשון שהוא יכול לחזור מהמקח אבל ע"פ הלכה אין רוח חכמים נוחה הימנו, והוא מקבל את הארור של "מי שפרע". ואולי על ידי כן, הוא עדיין ירצה לעמוד בעמדתו הראשון לקנות המקח.
ובאם לא, אז אתה חייב לספוג את ההפסד שבדבר, אבל, כאמור, הקיונה שחזר בו הוא זה שאחראי כלפי שמיא על מה שנגרם.
בברכה,
רב נחום
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il