שאל את הרב - כללי

נפטרים בחלום

  • כ' שבט התשע"ה
אא

שאלה

שלום וברכה,סבתי ז"ל נפטרה לפני כ-25 שנים,הייתי קשורה אליה במיוחד בשנות נעוריי הבוגרות,מאז שנפטרה אני חולמת עליה חלומות בעלי משמעות רבה, הראשון שבהם היה בשנת 1991 ,עברתי תאונת דרכים נוראית בימי מלחמת המפרץ,שעד היום אני מתקשה להבין ולתפוס איזה נס גדול היה לי, ובלילה שאחרי התאונה חלמתי את סבתא ז"ל כשהיא כולה חבושה ושבורה שוכבת בבית חולים, וחמותי ע"ה אמרה לי שסבתא כנראה לקחה על עצמה מה שהיה צריך לקרות לי.אחר כך במהלך השנים ,בין הריונות ולידות תקינים ואחרי שניים שלא צלחו, הייתי שוב בהריון ואז חלמתי אותה ואת סבי המנוח שלא שנפטר כשהייתי בת 5 והם לא דברו איתי,אלא התקינו בעזרת פטיש איזה מבנה, והוציאו מתוך תיבה גדולה מעין בגד והלבישו אותי,ב"ה זכיתי ללדת לשלום את בני נ"י ונתתי לו שני שמות האחד של סבי ז"ל (אליהו).לימים חלמתי שאני בביתה של סבתא ז"ל שבינתיים נמכר והוא משמש כישיבה של חב"ד !!!! - סבתי לא היתה אישה דתייה,(אני בעלת תשובה ב"ה),אך היתה מאוד רוחנית ,כל ראש חודש נהגה לפקוד את ציון רחל אימנו, =- בחלומי היא היתה לבושה במעין כותנת יחפה, והיא כעסה על אמי שתחיה וממש צעקה עליה, ואילו אני הייתי בחדר האמבטיה שלה והבנתי שעליי לנקות אותו, אלא שהכל היה נוצץ !!!! =- למחרת עליתי לקברה, ומשום מקום הגיח אדם שבקש לנקות את קברה...כמובן שהסכמתי ושילמתי לו סכום מכובד,הרגשתי שזה מה שהיא בקשה.לפני כחודש חלמית אותה שוב, ואילו הפעם היא נראתה רע מאוד,שוב לבושה כותנת מרופטת,עטופה באיזו שמיכה, ואני שמחתי לקראתה חבקתי אותה ואז היא אמרה בקול עמוק וכואב "אני רעבה ללחם"...הצעתי לקנות לה משהו אבל היא לא רצתה והסכימה שאכין לה מרק...הושבתי אותה ויצאתי למכונית ללכת להכין לה...והמון אדם חסם לי הדרך וכך התעוררתי...מאוד התייסרתי מחלום זה,בעלי שיחיה הציע שבלי נדר בע"ה ביום פטירתה שהוא ט"ו באב,נערוך לה סעודת מצווה,מה גם שהחלום שחלמית היה בדיוק חצי שנה לאזכרה,בינתיים הלכתי לרחל אמנו ותמורת פדיון בקשתי שיעשו לימוד לעלוי נשמתה,ובעלי שיחיה עשה לה אשכבה בשבת.......אני מרגישה שיש כאן עומק בחלומות האלו, אני ממש מבקשת לנסות לבאר לי כי היא מנסה להגיד לי משהו;,אנא התייחסו לכל המוטיבים, הניקיון, הלחם?? טרם הסתייע לי לעלות לקברה,תודה רבה מראש

תשובה

לכבוד השואלת, 

לפי מה שידוע לי, חויות אלו הם דברים מציאותיים ברובד עמוק של הנפש; ואע"פ שבחלום הם מתבטאות דרך ציורים שונים שיתכן שאינם במציאות הגשמית כעת, אבל ההרגשות והקשר הנפשי שהם מתעוררים הינו אכן מציאותי.

ולכן ראוי לך שתרגישי שהחלומות אודות סבתתך ע"ה היו אמיתיות, ויש לך לשמוח בהם: 1) לפי שככל הנראה מרמיזתם, שסבתתך היתה אשה חשובה שיש לה זכויות מיוחדות (כמו שכתבת אודות זכותה בפקידת קברה של רחל אמנו בכל ר"ח, וכמו שרואים מן הרמז שביתה נהפכה לישיבה); ו2) שהיא שמחה איתך, וכדמוכח ממספר הפעמים שנתגלתה לך ושהיתה מוכנה לקבל על עצמה אפילו קושיים כדי לפעול לטובתך.

וענין הרמז לנקיון הקבר, ככל הנראה מדבריך הוא פירוש נכון לחלום שראית. ומובא בספרי קודש שיש בהקמת מצבה על מקום הקבורה  תיקון גדול לנפשו של הנפטר. ולכאורה כלול בזה גם שהמצבה תהא נקיה וניכרת לכל שהיא באה לזכר הנשמה שהיא רשומה על שמה. ואם אי אפשר לקרוא את המצבה עקב הלכלוך שהצטבר, אז יש לומר שיש גם בזה תועלת גדול לנשמה  - לנקות את מצבתה.

וזו שהיא הופיע אליך בפעם האחרונה והודיעה לך שהיא צריכה לחם, יתכן שזהו משום הכלל המקובל אצלינו, שכאשר הורה או סב/סבתה משאיר צאצאים כאן בעולם הזה שעושים מעשים טובים, זה הכל עולה לזכות בשביל ההורה/ או הסב. א"כ, יתכן שרצתה הסבתה ע"ה לרמוז לך שתעשי כאן משהו בעולם הזה, ועל ידי כן היא ג"כ תקבל טובה ונחת מזה בעולם העליון.

וביותר אפשר לומר, כי הרמז בחלום היה דוקא ללימוד התורה - כי התורה נמשלה ללחם (תלמוד בבלי חגיגה יד.). ויתכן שכמו שמובא בספרי קודש שהמצוות שאדם עושה בעולם הזה עומדים לו אח"כ בעולם האמת להיותם בחינת לבוש, כך התורה שאדם לומד בעולם הזה עומדת לו אח"כ בעולם האמת להיות בשביל הנפטר כבחינת אוכל ולחם

ויתכן, שאע"פ שהסבתא לא היתה אשה דתייה בחייה, מ"מ בשנים האחרונות היא זכתה בעולם העליון להרבה זכותים של מצוות על יד כל המצוות שאת ובעלך עושים, וכמו שכתבת שאת כבר נעשית מאז לפני שנים בעלת תשובה. אמנם יתכן, שאפילו כעבור כל השנים האלו, עדיין זכות התורה חסר לה, וזו מה שהיא רצתה לרמוז לך שהיא צריכה שתעזור לה להשלים.

לכן הייתי מיעץ ע"פ רמיזת החלום, שתתנו נדבה לקבוצה של לומדי משניות שילמדו משניות לעילוי נשמתה, או שתתנו נדבה לתמוך בלומד/ לומדי תורה, שאז זכות לימוד תורתם בכל יום שבעולם הזה, נזקף על זכות הסבתה ע"ה בעולם האמת. כי ע"י שנכדיה עושים מצוות וזוכים בזכות של החזקת לימוד תורה בעולם הזה, הזכות הזו "והלחם" נזקף על חשבונה. 

גם נמסר לנו בקבלה, שכאשר הורה או סב/סבתה משאיר צאצאים כאן בעולם הזה שעושים מעשים טובים, זה הכל עולה לזכות בשביל ההורה/ או הסב בעולם העליון - ובפרט כאשר עושים אותם במיוחד בשביל הנפטר.

לכן גם ראוי לך כאשר את ובעלך תעשו מעשה טוב לזכותה כאן בעולם הזה או שתתארגנו לימוד תורה לזכותה או שתתמכו בלומדי תורה, שתתכוונו או שתאמרו בפה מלא שאתם עושים כן בשביל טובת וזכות נפשתה של הסבתה, ועל ידי זה יהיה טוב לנשמתה ז"ל, בעזרת השם, ולא תסבול יותר חלילה מצער רוחני.

בברכה,

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה