תפילה וברכות
אמירת חצי הקדיש לאחר עלינו לשבח למי שאבלים.
- כ"ד שבט התשע"ה
שאלה
שלום רב . אני מבין שיש מנהגים שחלק אומרים וחלק טוענים שאין לאומרו . מדוע המחלוקת בעניין זה ומגוע אין פסיקה הלכתית בעניין זה . כמו כן , הרי מדובר בתשבוחות לבורא עולם והגדלתו בעולם אז מדוע הטענה שאין להרבות בקדישים .מה רע בזה ובמיוחד האם זה לא טוב או כן טוב לעילוי נשמת הנפטר ?
תשובה
לכבוד השואל,
כפי שהבנתי, המחלוקת בענין הקדיש שלאחר עלינו לשבח תלוי אם הקדיש שנאמר לעילוי נשמת הנפטר היא זו שלפני עלינו (למנהג הספרדים) או זו שאחרי עלינו (למנהג האשכנזים). וטעם המחלוקת לגבי הקדיש שלאחר "קוה" - אם היא לעילוי נשמת הנפטרים - משום שיש את השאלה אם עתה נעשית ירידת השפע לעולם שלנו או בקדיש שלפני זה. ואין פסיקה בדבר, לפי שהוא תלוי בב' אופנים האיך להבין ירידת השפע שאחרי התפלה לדעת האר"י ז"ל, וב' הדעות על פי הקבלה הינם נכונים - כך הבנתי.
מקובל אצלינו שאמירת קדיש היא תיקון גדול בשביל נשמת הנפטר.
מ"מ אין להרבות בקדישים, וכדכתב ה"בן איש חי" (הלכות שנה ראשונה פרשת ויחי ט'): "כשם שצריך להזהר מברכה שאינה צריכה, כך יזהר שלא להרבות בקדישים".
הרי ברכה הינה דבר טוב, ומ"מ אין לעשות ברכה מיותרת שאינה צריכה - כי האמירה המיותרת, מחליש את היחס לקדושת הברכה. וכמו כן בקדישים.
בברכה,
רב נחום
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il