שאל את הרב - כללי
מספר שאלות על נטילת ידיים
- כ"ד שבט התשע"ה
שאלה
שלום רב, אני רוצה לוודא כמה דברים לגבי נטילת ידיים. 1. כשקמים בבוקר נוטלים וגם מברכים 'על נטילת ידיים', לעומת זאת כשיוצאים מבית הכיסא נוטלים בלא ברכה, ואם גם עשינו צרכים נוטלים ומברכים אשר יצר ולא את הברכה "על נטילת ידיים" (ככה הייתי מברך עד היום)? 2. האם כשמברכים 'על נטילה' או 'אשר יצר' הידיים צריכות להיות עדיין רטובות? והאם צריך להגביה אותן? 3. למה נטילה של סעודה שונה מהנטילה הנ"ל? ומתי עושים נטילה כזו? כל פעם שאוכלים לחם? 4. אם עוברים לי (ב"ה) מחשבות של תורה / הלכה בראש בזמן שאני בבית הכיסא, או בזמן שמתקלח האם זה בסדר.. או שצריך להשתדל שלא יקרה כזה מצב, למרות שזה במחשבה מפאת הכבוד. ואם כבר שאלתי כזה דבר, אז נכליל, האם יש מקום בעולם שבו לא ראוי לחשוב דבר תורה? יש מצב כזה? (מתוך כבוד לתורה, וכמובן אני לא מתכוון ללדבר דבר תורה אלא ללחשוב בראש). תודה רבה, ושבת שלום
תשובה
שלום וברכה
1. נכון.
2. לא צריך להגביה את הידיים, בכל נטילת ידיים שמברכים ברכת על נטילת ידיים מברכים זאת לפני הניגוב. אולם אשר יצר ניתן לברך גם לאחר הניגוב.
3. נטילה של סעודה עושים רק כאשר אוכלים לחם ומגביהים ידיים בשעת ברכה וכמבואר בילקוט יוסף קצוש''ע אורח חיים סימן קסב - הגבהת הידים בנטילה : א הנוטל ידיו צריך להגביה את ידיו למעלה כדי שלא יצאו מים חוץ לפרק ויחזרו ויטמאו את הידים ואם שפך על שתי ידיו רביעית בפעם אחת כיון שאין שם מים טמאים כלל אין צריך להגביה את ידיו וכן המטביל ידיו או אם נוטלן עד פרק הזרוע והיינו שנוטל כל היד עד מקום חיבור כף היד עם הזרוע אין צריך להגביה ידיו למעלה ומכל שכן לפי המנהג שאנו נוהגים ליטול ידיו שלש פעמים שאין צריך להחמיר לגביה את ידיו ילקוט יוסף הלכות ברכות עמו' פז ועל פי הסוד יש להגביה הידים אחר הנטילה בעת שמברך בכל אופן
4. אין לחשוב דברי תורה לא בשירותים ולא במקלחת.
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il