שאל את הרב - כללי

צניעות מדוע?

  • כ"ט שבט התשע"ה
אא

שאלה

אני החובשת פאה היחידית בעבודתי, ונשאלתי מדוע יש חיוב כזה. ומשלא מצאתי תשובה לעצמי, אני פונה אליכם בשאלה. מדוע אישה נשואה חייבת לחבוש כיסוי ראש? האם קיים חיוב במפורש בתנ"ך? או שזוהי פרשנות של פסוק מסויים אשר קיבל פרשנות מרחיבה מאד, ולא בטוח שהפרשנות הזו עולה בקנה אחד עם מה שאלוקים אכן התכוון. ועוד, שבעבר לא בטוח כלל כי הנשים כיסו את ראשן. ועולה הטענה כי בהיות הגברים הם אשר מפרשים את התנך ולא הנשים, הרי שהם מפרשים אותה באופן שיקשה על הנשים גם אם לא מתוך כוונה להקשות, אבל וודאי שלא מגלים רגישות לקשיי היישום בשעה שהמפרש שת הציווי אינו אמור ליישם בעצמו את פירושו, אלא בנות במין השני. לסיכום: מדוע יש חובת כיסוי ראש, מה המקור המחייב? האם זוהי רק פרשנות מחמירה שאינה מחייבת ואנא מכם, אל תביאו לי את הדעה המחמירה והקיצונית והנאיבית אלא, תשובה קרה, תשובה כנה וכו' תודה יעל

תשובה

לכבוד השואלת, 

לפי הטענות שהזכרת בענין מקור החיוב של כיסוי ראש, ניכר שממציא טענות אלו לא למד את המקורות או את דרך דרשות התורה, וכן אינו בקי בסדר המסורה. וכל טענות אלו שהזכרת, אינם נובעים אלא מתוך השערות של אפשריות דמיונייות למי שאין לו את כללי היסוד כלל. 

לכן אני רואה שהכי טוב לחזור אתך על כמה מן יסודות אלו, וממילא נופלות הקושיות. 

1) בשנת 2448 לבריאת העולם נתן הקב"ה את התורה לישראל לעיני כל העם, וכמבואר בפירוש בפסוקים בתורה בשמות פרקים יט-כ.

(אמיתת תורה שבכתב מוכרחת, להוכחה ראי מרוץ הלפיד, http://www.hidabroot.org/he/video/61593).

2) נתינת התורה כללה גם נתינת התורה שבכתב (שכתובה עד היום בלי חוסר מילה ומונח בכל בית כנסת בארון קודש) וגם נתינת התורה שבעל פה שהיא ההסבר לכל מה שכתוב בתורה שבכתב. נתינת פירושי התורה שבעל פה לתורה שבכתב הם ניתנו ביחד בזמן נתינת התורה בהכרח. ראי: 

http://www.hidabroot.org/he/question/265923

3) בתורה שבכתב בפרשת סוטה כתוב: "ופרע ראש האשה" (במדבר פרק ה', פסוק י"ח), ובתורה שבעל פה בנוגע לפסוק זה מבואר (ילקוט שמעוני פרק ה רמז תשז): 

 
"אלו יוצאות שלא בכתובה, העוברת על דת משה ויהודית. ואיזוהי דת יהודית, יוצאה וראשה פרוע. ראשה פרועה דאורייתא הוא, דכתיב: "ופרע את ראש האשה" ותנא דבי רבי ישמעאל מכאן אזהרה לבנות ישראל שלא יצאו בפריעת ראש. (אמר רב יהודה) דאורייתא קלתה* שפיר דמי, דת יהודית אפילו קלתה נמי אסור."
 
הרי שמפורש שהכונה במילים שבתורה של "ופרע ראש האשה", להגיד לנו אזהרה ואיסור שלא יצאו בנות ישראל [הנשואות - כי פרשת סוטה מדבר רק אודות נשואות] בפריעת הראש, פירוש בשערותן מגולות בחוץ במקום של רשות הרבים.
 
4) וכל הלומד מקורות במדרש יודע שהמדרשים נכתבו כ1400 שנים אחר נתינת התורה (לכן נקרא הפירוש שבמדרשי ההלכה תורה "שבעל פה" כי היה אסור לכותבו לפני כן, רק היה בעל פה - עי' בהקדמת הרמב"ם לפירוש המשניות סדר זרעים שמבאר כל זה), ומה שנזכר שם שנאמר דבר זה בבית מדרשו של אחד מן התנאים (רבי ישמעאל ), אין הכונה שזה מדברי התנא שהמציא ענין ופירש את זה בעצמו ח"ו, רק שאלו הדברים היו מקובלים איש מפי איש מזמן נתינת התורה (וכמבואר כל זה בדברי הרמב"ם הנזכרים). 
 
וא"כ כשנמסר לנו בקבלה מדור דור "תנא דבי רבי ישמעאל: מכאן אזהרה לבנות ישראל שלא יצאו בפריעת ראש" - הכונה שכך היה נמסר בעל פה עד זמנם שיש בפסוק זה אזהרה לבנות ישראל שלא יצאו בפריעת ראש. ומה שהזכירו "דבי רבי ישמעאל" הכונה, שכאשר חזרו על ההוראה המקובלת הזה קודם שכתבוהו היה בדיוק בבית מדרש של רבי ישמעאל, אבל לא שזה היה המצאה או חידוש או פירוש של רבי ישמעאל על התורה, חס מלהזכיר.
 
5) וישנם עוד הוכחות שכך היתה ההנהגה בכלל ישראל - שבנות ישראל הנשואות לא יצאו בגלוי הראש החוצה למקום הרבים - מזמן נתינת התורה. בבמדבר רבה (פרשה ט-טז): "ופרע". למה? שדרך בנות ישראל להיות ראשיהן מכוסות. ולכך היה פורע ראשה ואומר לה: את פרשת מדרך בנות ישראל שדרכן להיות מכוסות ראשיהן, והלכת בדרכי העובדי כוכבים שהן מהלכות ראשיהן פרועות, הרי לך מה שרצית".

ולמדנו מכאן, שתמיד דרך בנות ישראל היתה ללכת בכיסוי הראש, ודוקא דרך בנות עובדי כוכבים היתה ללכת בחוץ כאשר ראשיהן מגולות.

~~~

הרי שמכל הנ"ל מוכח שאין בנושא זה פירושים, והכבדות, ואי הבנה לזולת, אלא הוא חיוב המסור לנו מזמן מתן תורה כמו כל שאר החיובים שמן התורה.

ואין כאן משום קיצוניות או פרשנות או חומרא אלא מקור חיוב שכולם מודים בה.

[*ואע"פ שגם למדנו שכדי לקיים את חיוב התורה מספיק לאשה לכסות את ראשה רק עם סל (=קלתה) [שלכאורה הכונה לסלים שהיו הנשים נושאות בשנים קודמות, שלמעלה סל, ולמטה יש קערה עגולה לאזן אותו על הראש, וכדרך שהערביות נושאות עד היום], על זה בא כבר "מנהג" בנות ישראל (="דת יהודית") שלא לסמוך על כיסוי סל כזה שרק מכסה את חלק מן הראש, אלא הן הנהיגו שיש לכסות את כל הראש כשיוצאות. אבל עיקר החיוב אינו ממנהג אלא מדבר תורה.]

בברכה, 

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה