שאל את הרב - כללי

כשרות רגילה מול מהודר וחלום על נפטר

  • ג' אדר התשע"ה
אא

שאלה

שלום לכבוד הרב, מזה כמה זמן שאני משתדלת לאכול אוכל מהודר, להיכנס למסעדות שהם בכשרות מהודרת בלבד, אומנם בביתי אני מתפשרת על כשרות רגילה מטעמי כבוד הורים בעיקר וגם אז אם יש אפשרות לאכול אוכל מהודר אני אוכלת ממנו. לפני שבועות אחדים בנות דודות שלי הציעו להיפגש באופן ספונטני במסעדה קבועה שהן אוהבות לאכול בכשרות רגילה. הן ניסו לברר אם המסעדה בכשרות מהודרת מה שלא היה בפועל. אמרתי לעצמי במידה וזה בכשרות רגילה אזמין שתייה סגורה בלבד. ויצא שהמסעדה הייתה סגורה, חיפשנו מסעדות נוספות בסופו של דבר לאחר ניסיונות להיכנס למסעדה מהודרת נכנסנו למסעדה שהינה בכשרות רגילה. הזמנתי לעצמי שתייה סגורה בעוד שבנות הדודות שלי הזמינו ארוחה ונראה שאחת מהן די נעלבה מכך. ואני גם הייתי בלבטים שאולי בכל זאת הייתי אוכלת מטעמי כבוד. ומד שני חשבתי על ההידור בכשרות והסיכון בכשרות רגילה.(לאחר מכן התברר לי מפי חברתי שהייתה במקום שהן שאלו את המשגיח במסעדה לגבי המוצרים שענה להן שכל המוצרים מהדרין חוץ ממוצר אחד.)האם יצא לי מכך חילול ה'? שאלה נוספת שהייתי רוצה לשאול זה לגבי חלום. שלחתי בעבר שאלה על חלום שאמי ראתה נפטר שמנסה לכפות עצמו עליה. לפני כיומיים בליל חמישי היא ראתה בחלום את סבי, אביה ז"ל עושה תנועות של אונס כלפיה. האם יש משעות לכך שאמי רואה בחלום פעמיים מצבים כאלו? תודה מראש על הסבלנות

תשובה

לכבוד השואלת,

1. אין לך לחשוש לחילול השם, להיפך יש במעשיך קידוש השם. 

על פי הלכה אם את קבלת על עצמך ליזהר מלאכול במסעדה שאינה מהודרת חוץ לבית, יש לזה דין של קבלת מעשה טוב. ומעשה טוב שנהגת כבר מספר פעמים יש לזה דין כמו נדר, ואי אפשר לשנותו אלא דרך היתר אצל רב ובית דין. לכן נכון הנהגת שלא הקלת על מנהגך באכילת ארוחה במסעדה.

ויש בזה קידוש השם, כיוון שלדאוונינו נדיר לראות היום מי שמוסר את נפשו על המצוות ועומד בנסיון מול מה שיותר זמין או יותר קל. וזה שנהיית לבני דודייך לדוגמה אישית של מסירות לשמור על טהרת המצוות, זה בטוח נתן גם להן חיזוק באיזשהו מקום פנימי שבהן, שהיהדות היא דבר שיש בו ערך, ואולי מתוך כך, יום אחד גם הן תתחזקנה יותר בשמירת המצוות.

ומה שהיתה אחת שנראית שנעלבה מכך, בפעם הבא יש לקחת אותה בהזדמנות הצדה, ולהסביר לה באופן נעים ונאות, שזה דבר שלקחת על עצמך באופן אישי בשמירת הכשרות, ואין כוונתך לומר שמה שהיא אוכלת אינו כשר -חס מלהזכיר - ושאת מקוה שהיא מבינה ושהיא לא תקח את אי אכילתך באופן אישי. 

2. הרגשות שעולות בחלום, לפי מה שידוע לי, חויות אלו הם דברים מציאותיים ברובד עמוק של הנפש; ואע"פ שבחלום הם מתבטאות דרך ציורים שונים שאינם במציאות כעת, אבל ההרגשות והקשר הנפשי שהם מתעוררים הוא אכן מציאותי.

לכן יתכן מאד שהואיל ועלה דבר זה פעמיים לאמא שיש איזה ענין שהיא צריכה לשחרר באותו תחום  - אולי זה פחד, אולי זה ריבוי מחשבה, אולי היה לה איזה טראמה בענין בשנות הילדות, וכו', ודברים אלו אפשר לבררן יותר כשהולכים לטרפיסט המומחה להוצאת ענינים אלו. 

לפי התיאור ששלחת לבד, אי אפשר לענות בדרך מכתב והשערה על המשקע המדוייקת שבנפש. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה