שאל את הרב - כללי

הדור שלאחר המבול והחיות

  • י"ז אדר התשע"ה
אא

שאלה

כבוד הרב שלום וברכה! רציתי לשאול בנוגע לדור המבול - והחיות שהיו בתיבה . איך ייתכן שלאחר המבול- כל החיות התיבה התפשטו בכל שבעת היבשות (הקנגרו באוסטרליה וכו') האם לא הגיוני יותר לומר שהמבול התרחש רק ביבשת אחת - במקומות בהן חיו דור הפלגה- ושאר היבשות נשארו כמו שהן? ועם היצורים החיים שבהן? אשמח שתענו, תודה רבה !

תשובה

 

לכבוד השואל,

 

כפי מה שהבנתי, כמו שהתפשטות האנשים לאחר דור המבול נעשה ממקום מרכזי אחד ואח"כ נתפשט בכל העולם, גם התפשטות החיות לאחר דור המבול נעשה ממקום מרכזי אחד ואח"כ נתפשט בכל העולם.

 

וכמו שאנשים עברו ימים והגיעו ליבשות הרחוקות שבכל העולם, כך גם מובן בקלות שכעבור אלפי שנים היתה העברת החיות מתקיימת דרך ספינות מיבשת ליבשת, וביבשת החדשה נתרבו אותו זן של חיות.

 

והנה אנו מאימינים שהקב"ה ברא מתחילת הבריאה את המינים השונים של החיות, ואלו שהם ממש משונים אחד מן השני, כגון, ארי, כלב, צבי, וכן כל הנזכרים בפרקי שירה, היו קיימים כמינים שונים כבר מתחילת הבריאה.

 

אמנם בתוך הסוגים האוגנלים האלו, קיימים מינים שונים שהם בעצם סוגים שונים הכלולים באותו מין המקורי. וכמו שהזכירו חז"ל בירושלמי בכלאים (ד.), כלב וכלב כופרי אינן כלאיים זה בזה, דהיינו, שאע"פ שהם נראים מינים שונים, לדעת חכמים יש לומר שהם באמת רק סוגים שונים הכלולים באותו מין המקורי; ולכן אינם כלאים זה בזה.

 

והנה, רואים דבר מעניין, שישנם הרבה פרטים חיצוניים של בעלי חיים, שמשתנים עקב השטח החיצוני שבו נמצאים. וזה מוכח ממה שרואים אפילו בבריה קטנה כפרפר, שכעבור זמן יחסי קטן משתנה צבעי כנפיה להיותם זהים לשטח הסביבתי שבו נמצאת. וכן בבריות יותר גדולות, גם כן יש השתנות לפי סיבבתם, וכידוע שנקרא התהליך הזה באנגלית "אדפשון"; ואע"פ שזה לוקח יותר זמן אצל מיני החיות שהם יותר גדולים מאשר אצל הפרפר, ולפעמים עשרות ומאות שנים, אבל אין סיבה לומר שזה לוקח מאות אלפי שנים עם שינויים ג'נטיים עד שיש איזה שינוי , וכמו שרצו המדענים המודרניים לטעון, לפי סברתם הבדויה. 

א"כ יש לומר בפשטות, שסוגי החיות שנמצאים כיום ביבשת אוסטרליה, הובאו לשם באיזשהו זמן מימות עולם דרך ספינות, ובאמת גם הם היו ממין חיה מקורי שהיה עם נח בתיבה. והסיבה שלא נמצאת חיות דוגמתן בשאר חלקי העולם, יש לומר, משום שהשטח של יבשת אוסטרטליה פיתח בתוך החיות הגדלות שם אדפשון, כדי שחייהם של החיות יתאימו לסביבתם. וכך הלכו ונתרבו יחד עם השינויים האלו כעבור השנים .

ולדוגמא, הדב הקואלי שנמצא גם הוא ביבשת אוסטרליא, הרי הוא בעליל חלק ממין הדובים שבעולם. ומה שמיוחד בדב הקואלי, כגון צבע שערות הפנים שלו וכדו', הוא מן הדברים החיצוניים שנשתנו במראהו החיצוני משאר דובים שבעולם, עקב הימצאו בסיביבה כיבשת אוסטרליא.

כמו כן יש לומר בנוגע ל"קנגרו", אשר המין המקורי שלו הוא מהיונקים הגדולים מסוגי החולדות והסנאים. ומה שהתפתח אצלו רגלים קטנות מקדימה, ורגליים גדולות הקופצות מאחורה, יש לומר שהוא פיתח כעבור מאות ואולי אלפי שנים של השתמשות של המין באברים מסויימים לפי הצורך שלהם לחיות בשטח שהובאו לשם. (וכן בגמרא בשבת הזכירו ענין זה אפילו אצל אנשים: וכמו שאנו רואים, אפילו בחיים של בן אדם יחיד, שאם הוא מפתח שרירים מסויימים, והוא מותח אותם בכל יום, אז הם גודלים ומתחזקים.  וכל שכן בחיה, שמשתמשת באברים ובשרירים מסויימים עקב ה צורך שבשטח סביבתו, שיתפתחו ויגדולו אצלו אותם השרירים, ושכעבור  עשרות ומאות שנים ואטותם האברים והשרירים שכבר אינו משתמש בהם כל כך, ילכו ויתכווצו.

אם כן, אין לראות בקנגרו בריה נפרדת  שתמיד היתה קיימת ביבשת אוסטרליא מימי בראשית. אלא לפי המקובל לנו מן התורה, מקום בריאת אדם הראשון והתחלת בריאת העולם היו באיזור המזרח התיכון. וכאשר אירע המבול כיסה גובה המים את כל העולם וכפי שמבואר בפסוקים ובמדרשים (חוץ מבארץ ישראל וכפי המקובל לנו). ולאחר היציאה מן התיבה, האנושיות התפשטה ממשפחת נח לבד, וכמבואר בפסוקים; והחיות, גם כן,  התפשטו מאותם מינים של חיות שנשארו חיים עם נח בתיבה, וכמבואר כל זה מן הפסוקים. אמנם, כעבור יותר מ4000 שנה מאז, כאשר אנו באים ומסתכלים על זן מסויים של חיות היום, והם נראים משונים במראיהם ובצורת אבריהם, ובהתנהגותם משאר מינים המוכרים לנו שנמצאים ביבשות אחרות   –יש לנו לתלות שהם באמת נתרבו מאותן חיות המקוריות, והסיבה לשינויים שביניהם היא סיבה פשוטה, דהיינו, שמתפתח באופן טבעי שינויים טבעיים  בכל סוגי החיות ואפילו הרמשים, וכל דבר חי, עקב השתדלות המין להתאזן ולהתאקלם לשטח קרקע חדש שמוצא את עצמו בו, עקב שהובא לשם על ידי בני האדם.

בברכה,

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה