הלכות ומנהגים

שאלות לגבי הלכות בשבת

  • כ"ג אדר התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב יש לי מספר שאלות לגבי הלכות שבת 1.האם בשבת מותר להפריד בין כרפס/קישואים מצלחת שיש בה קוסקוס או אוכל אחר? 2.האם בשבת מותר ללטף כלב שאלתי אתזה כמה פעמים אבל שמעתי ממקום אחר שמותר לגעת בכלב אבל אסור להזיז אותו 3.האם מותר לשבת לסדר את הבית 4.האם מותר בשבת לשטוף כלים? 5.האם מותר לקפל בגד בחזרה לארון בשבת או להחזיר כל דבר שהשתמשו בו לשימוש חוזר? [שמעתי שאסור בשבת לצחצח שיניים בצורה מסוימת ואז לשטוף אותה ולהחזיר אותה כרגיל לשימוש חוזר בגלל שזה נחשב כמו שאתה מכין כלי לשימוש חוזר ליום חול עכשיו זה בעייתי כי כמעט כל דבר שמחזירים אותו למקום נחשב לשימוש חוזר ביום חול אז מתי אפשר לדעת מתי ואיפה מותר ומתי ואיפה אסור] 6.האם המטרה של האדם זה ללמוד תורה באמת?כמו שכתוב במסכת אבות אם למדתה תורה אל תחזיק טובה לעצמך כי לכך נוצרת? 7.אומרים שאם תהיה מלחמת גוג ומגוג יפלשו לארץ ויטבחו בכהרבה יהודים בישראל ובירושלים ושזה יהיה יותר גרוע ממלחמת העולם השנייה אם ככה זה לא אמור להלחיץ אותנו? 8.אנחנו לומדים בפילוסופיה יהודית בביתספר על אחת הסיבות לשואה והראו לנו דעת של אחד מחסידי סטאמר שהסיבה לשואה על פי דעתו זה דבר שקשור לשיר השירים שבמסכת כתובות דף קיא עמוד א השבעתי אתכם בנו ירושלם בצבאות או באילות השדה אם תעירו ואם תעוררו את האהב את שתחפץ ג' שבועות הללו למה אחת שלא יעלו ישראל בחומה ואחת שהשביע הקדוש ברוך הוא את ישראל שלא ימרדו באומות העולם ואחת שהשביע הקדוש ברוך הוא את העובדי כוכבים שלא ישתעבדו בהן בישראל יותר מדאי. בצבאות או באילות השדה - אמר רבי אלעזר אמר להם הקדוש ברוך הוא לישראל אם אתם מקיימין את השבועה מוטב ואם לאו אני מתיר את בשרכם כצבאות וכאילות השדה הוא אומר משהוא שבגלל ניסיון קידום הגאולה של הציונים קראה השואה [שנסו לזרז את הגאולה בטרם עת] מה דעת כבוד הרב על כך?

תשובה

שלום בורכה

בדרך כלל מותר לקחת את האוכל שאותו אתה רוצה לאכול עתה ולהפרידו משאר המאכלים. אולם מיון שלא לאכול מיד אסור.

אם הקישואים והקוסקוס אינם בתפזורת, אלא זה לצד זה, אין בעיה להפרידם.

2. רבים מתירים ויש האוסרים מחשש שהזזה של הכלב או שערותיו.

3. לצורך שבת מותר ובלבד שלא יעברו על בורר במיון בלגן וכדו'.

4. כלים שעתידים להשתמש בהם בשבת מותר, לא ירחוץ כלים שאין בהם צורך עוד בשבת זו.

5. מותר להחזיר דברים למקום אבל אין לקפל קיפול משולם בשבת.

אסור לשטוף מברשת שיניים אם לא עתיידם להשתמש בה בשבת כי זה טירחא מיותרת כמו שאסור לשטוף שום כלי שאין בו שימוש חוזר בשבת זו.

6. כן.

7. לא יודעים מה יהיה כלל.

8. שוב ברור שאנו לא יודעים את הסיבות לגזירות שמיים יכול להיות שזה היה אחד מהדברים שהוסיף למשקל בשמיים שגרם להכרעה לגזר דין של השואה.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה