חברה והשקפה
יש לי שאלה לגבי ספר שנוצ פרק ד׳ פס׳ 19-21
- כ"ח אדר התשע"ה
שאלה
שלום כבוד הרב ! במהלך שיעור תנ״ך בבית ספרי המורה לימדה אותנו מושג הנקרא ״ בעיות טקסטואליות ״ ושם היא הסבירה שאלה בעצם עריכות לא נכונות של התנ״ך . והיא הראתה לנו את ספר שמות פרק ד׳ פס׳ 19-21 ושם יש טעות . הטעות היא שבעצם הקב״ה אומר למשה לחזור למצריים כי שונאיו מתו . לאחר שמשה חזר למצריים הרב״ה אומר לו ״ כשתשוב למצריים ״ ואחרי הכל הוא כבר במצריים . אני רשמח להסבר לטעות/סתירה הזאת . תודה רבה עידו .
תשובה
שלום וברכה
בתנ"ך אין טעות לעולם כי הדיבור דיבור אלוקים הוא והכתיבה של התורה היא מפי ה' ועל כן לא תיתכן כל טעות.
מי שלא בקיאה בתנ"ך ולא מכירה את לשון התנ"ך יכול לומר דברי טעות והבל מחוסר בקיאותה בסגנון התורה ולכן המורה שלא יודעת את דרכי לימוד וסגנון התנ"ך תולה את הטעות כביכול בתורת אלוקינו חלילה במקום בשכלה הדל.
לגופם של דברים דרך התורה לכתוב מיד שהאדם יצא מביתו והלך /הגיע למקום שהלך ולאחר מכן הפסוק חוזר לפרש מה עבר עליו בדרך. כך היא אצל יעקב אבינו בראשית כח'
(י) וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה: ושוב חוזר לספר את כל העובר עליו
(יא) וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא:
כך זה במקומות רבים מספור כביכול כותרת ולאחר הכותרת התורה מספרת את הסיפור בפרוטרוט, מה בדיוק עבר על האדם ואיך וכו'.
בברכה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il