נשים
דמי טהרה/דם טוהר/ימי טוהר אחרי לידה
- כ"ג ניסן התשע"ה
שאלה
שלום כבוד הרב. בספר ויקרא פרק יב מובאים דיניה של יולדת. אני מעתיק חלק מהפרק: "א וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. ב דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים כִּימֵי נִדַּת דְּוֹתָהּ תִּטְמָא. ג וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ. ד וּשְׁלֹשִׁים יוֹם וּשְׁלֹשֶׁת יָמִים תֵּשֵׁב בִּדְמֵי טָהֳרָה בְּכָל-קֹדֶשׁ לֹא-תִגָּע וְאֶל-הַמִּקְדָּשׁ לֹא תָבֹא עַד-מְלֹאת יְמֵי טָהֳרָהּ. ה וְאִם-נְקֵבָה תֵלֵד וְטָמְאָה שְׁבֻעַיִם כְּנִדָּתָהּ וְשִׁשִּׁים יוֹם וְשֵׁשֶׁת יָמִים תֵּשֵׁב עַל-דְּמֵי טָהֳרָה." כלומר: ליולדת זכר אחרי לידה יש 7 ימי טומאה + 33 ימי טוהר. ליולדת נקבה אחרי לידה יש 14 ימי טומאה + 66 ימי טוהר. עכשיו אני מעתיק את הלכות א+ג מהלכות יולדת ומפילה מהספר "טהרת יוסף" של הרב אברהם יוסף על פי פסקי אביו הרב עובדיה יוסף שליט"א: א. אשה שילדה [=יולדת], הרי היא טמאה טמאת יולדת, כנדה. אם ילדה זכר - טמאה שבעה ימים, ואם ילדה נקבה - טמאה שבועיים, וכשאינה רואה יותר דם, מבצעת בדיקת הפסק בטהרה, סופרת שבעה נקיים, טובלת וטהורה לבעלה. ג.יולדת שנטהרה לאחר הלדה, וכנזכר (בהלכה א), וחזרה וראתה דם בתוך "ימי טהר" [והם: תוך ארבעים יום ללדת הזכר, ותוך שמונים יום ללדת הנקבה] - אסורה לבעלה ככל נדה, וחלים על בני הזוג כל דיני ההרחקות (כמבאר בפרק שלישי), וכדי להטהר, עליה לנהוג בתהליך טהרה כרגיל: הפסק בטהרה, ספירת שבעה נקיים וטבילה. על הטבילה בימים אלה - "ימי טהר" - לא תברך. עד כאן הציטוטים. ועכשיו לשאלה: אם אין הבדל בין ראיית דם בתוך "ימי טהר" לראיית דם בימים שאינם "ימי טהר" בכל הקשור לדיני ההרחקות בין בני הזוג ולסדר ההיטהרות אז למה התורה ציינה את ה "ימי טהר"? מה מיוחד בימים האלה שהתורה ציינה אותם? במה הימים האלה שונים מהימים שאינם "ימי טהר"?
תשובה
שלום וברכה
מדין תורה בימי טוהר לא נטמאים כלל אף אם האשה מדממת, זוהי הכוונה ימי טוהר - ימים שהאשה טהורה אף אם היא רואה דם. אולם למעשה בזמנינו האשה נאסרת וכמבואר בספר שצניית.
בהצלחה,
בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il