חברה והשקפה

גרימת אסונות

  • כ"ד ניסן התשע"ה
אא

שאלה

האם אפשר לומר בוודאות שבגלל שאני מתלבשת בצורה פשרנית (לדו' שרואים לי את הברכיים ברחוב) אני גורמת על ידי זה בצורה ישירה לאסונות בעם ישראל? כי ידוע שכל ישראל ערבים וכו' שאלה נוספת: אם אני שומרת קבוע על אחיינים וגיסי חוזר הביתה, ועלי להישאר שם- האם זה ייחוד? אם כן, מה אפשר לעשות במקרה הזה? (אם נניח שהוא נפגע כשאומר לו שאסור, מה אז?)

תשובה

שלום וברכה

בהחלט יתכן שהחטא שלך באופן ישיר פוגע בעם ישראל כולו וכדברי חכמינו זכרונם לברכה במסכת קידושין דף מ עמוד ב : ר' אלעזר בר' שמעון אומר לפי שהעולם נידון אחר רובו והיחיד נידון אחר רובו עשה מצוה אחת אשריו שהכריע את עצמו ואת כל העולם לכף זכות עבר עבירה אחת אוי לו שהכריע את עצמו ואת כל העולם לכף חובה שנאמר וחוטא אחד כו' בשביל חטא יחידי שעשה זה אבד ממנו ומכל העולם טובה הרבה.

במקרה שהדבר קורה יש לדעת את מה שכתב בספר אור החיים הקדוש פרשת משפטים 

ובדרך רמז תרמוז התורה, את אשר יסובבו הרשעים ברשעם, כדי שיתעורר האדם מתרדמת שינת שכלו, בהביטו הפלגת הרעות אשר יביאו לעולם, כי לא [להם] לבדם יריעו, אלא יסובבו רע לכל העולם, והוא אומרו כי תצא אש, הלא ידעת כי צרת העם תתכנה בשם אש, וצא ולמד משליח גבריאל אשר שאל אש [מהכרוב] , והוא בחינת תגבורת הדינים ואמר ומצאה קוצים, הם הרשעים שאינם אלא קוצים מכאיבים, ואומרו לשון מציאה, על דרך אומרו (דברים לא כא) והיה כי תמצאן אותו וגו' והטעם משום שהרשע אין לו בעלים, כי האדון ברוך הוא הנה הוא פקר בו והסיר אדנותו מעליו, וה' הסתיר פניו ממנו, ומעתה הרי הוא כמציאה, וכל הפוגע בו יעשה בו רצונו:

והודיע הכתוב עוד, כי אחר שניתן רשות לאש, הדינים להבעיר, לא לקוצים לבד הם מבעירים, אלא ונאכל גדיש, כאן רמז אל תינוקות של בית רבן, שעדיין אין להם קומה אלא גדושים שבולת עם חברתה, כי בעונות הם הנתפסים בצרת עולם גם אמרו ז"ל (תנחומא ויגש ב) בפסוק (תהלים ח ג) מפי עוללים ויונקים יסדת עוז, כי הם היו ערבים בשעת קבלת התורה, וכשירשיעו בני אדם הנה הרשות נתונה לאש לבער בהם ואומרו או הקמה, כאן מודיע כי לפעמים חרב עד צואר הגיעה, מופתי הדור יסודי עולם נלקחים בעונם, כדי להציל על כללות הדור, כאומרו (שה"ש א יד) אשכול הכופר וגו', ולהם יקרא קמה, על דרך אומרו (שם ז ח) זאת קומתך דמתה לתמר, שהם הצדיקים הנמשלים לתמר (תנחומא במדבר טו), כאומרו (תהלים צב יג) צדיק כתמר וגו' ולפעמים יגדל החטא, ולא יצילו הצדיקים לבד, וחימה שפוכה על כל שונאי ישראל, והוא אומרו או השדה, שזה ירמוז אל כללות ישראל, ולא יספיקו לא תינוקות, ולא צדיקים להציל, והודיע הכתוב כי יש יום לאל איום, לבא במשפט עם הסובבים את הדבר, למיתת הצדיקים וגאוני עולם להשתלם מהם, והוא אומרו שלם ישלם המבעיר, הם הרשעים הקוצים, את כל אשר הרגו ואמרו ז"ל (סנהדרין ק:) כי ה' יתן כח ברשעים לסבול שיעור המגיע להם בחטאם, אוי לרשע רע לשמים ולבריות (קידושין מ) כמה יסבול בעד קלקולו, ותמצא שהצדיקים כשהיו בניהם מגיעים לכלל שנים שאינם נלכדים בעון אביהם, היו שמחים ואומרים ברוך המקום שפטרם מעונש זה (ב"ר סג י), הרי כי יעניש ה' לגורם עונש בשבילו לזולת:

ובאמת כי יחרד אנוש, ויכבה שלהבת יצרו המחטיא אותו, באש המשפט, בהעלותו על לבבו, נהרות העונשים, אשר יגיעוהו על כמה נפשות קטנים וגדולים אין קץ, שכולם הוא הרצחן הגדול להם, באמצעות תאותו הסרוחה והנה אמרו ז"ל (קידושין מ:) לעולם יראה אדם עצמו כאילו כל העולם כולו חציו זכאי וכו', עשה עבירה אחת אוי לו שהכריע את כל העולם לחובה [עד כאן] ודם כל העולם ודם זרעיותיהם על צוארו ועל נפשו עמוסים, ויסבול מר המות בעד כל נפש אחת מהם, ובכל צרתם לו צר, כאשר עשה, והוא אומרו שלם ישלם וגו'.
 
בעניין היחוד מה גיל הילדים וכמה ילדים הם?
 
בהצלחה,
בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה