שאל את הרב - כללי

מה מטרת העולם

  • ו' אייר התשע"ה
אא

שאלה

שלום הרב יש לי שאלה הרבה זמן ללא תשובה מקווה שתוכל לענות שאלה:1.למה נברא העולם 2.ואם נברא למטרה כל שהיא למה ה' צריך אותנו בשביל להגיע לאותה מטרה אם הוא יכול להגיע לבד 3.למה ה' ברא אותנו אם אנחנו יכולים לחטוא והרי זה רק מצער אותו אז שהיה בורא רק מאלכים וכך היה נמנע ממנו כל הצער בבקשה תשובה מפורטת כולל מקורות שאני יוכל לעיין בהם אחר כך

תשובה

לכבוד השואל,  

1. הסיבה שהשם יתברך ברא נבראים משום ש"דרך הטוב - להטיב"; והואיל והקב"ה הוא מקור כל הטוב, הוא רצה גם להטיב לנבראים  (האר"י ז"ל ומבואר ב"דרך השם" לרמח"ל ז"ל בחלק ראשון פרק שני אות א').

2. כמבואר בתשובה 1, בלי נבראים לא היתה קיימת היכולת "להטיב" - למי ש"חוץ ממנו" יתברך.

3. העולם הזה נברא כמקום שהנשמות יכולות לעשות משהו "בשביל הקב"ה";  כך שכאשר יקבלו את שכרם הטוב מאתו יתברך, תהיה השכר בבחינת תשלום ולא בבחינת מתנה, ולא יבושו בזמן קבלתם אותו ("דעת תבונות" לרמח"ל ז"ל סימן יח).

בכדי שתהיה השפעת הטובה בבחינת "שכר" ולא "מתנה" , צריכים הנשמות "לעשות" משהו בשבילו יתברך. וזהו אפשרי רק על ידי שיהיה להם את הבחירה החפשית לחטוא; כי אז כאשר ילחמו נגד יצרם ויבחרו שלא לשמוע ליצר הרע אלא לשמוע להקב"ה ולתת לו נחת, הרי "עשו" משהו בשביל הקב"ה והם עכשיו ראויים לקבל שכרם. משא"כ אצל המלאכים, שלא שייך אצלהם אותו בחינת קבלת שכר הואיל ואין להם יצר הרע. 

ואע"פ שיכול לצאת מזה צער על ידי שאדם ישתמש בבחירתו לרע ח"ו, מ"מ עדיין שוה חשש זו, כדי לתת אפשרות להענקת הטובה הכי גדולה של שכר מאת הבורא לנבראים, שיוכלו הנבראים ליהנות ממנו בשלימות ולא ליבוש בקבלתו. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה