תורה ומדע

יהדות ואבולוציה

  • ח' אייר התשע"ה
אא

שאלה

ראיתי בכתבי הרב גדליה נדל זצ"ל שהאבולוציה היא אמת מוכחת ויש צורך לפרש את ספר בראשית באופן שונה מהרגיל. האם יש פרשנות נוספת לכך?

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
קודם כל חשוב לציין שהרב גדליה נדל זצ"ל לא כתב ספרים, אלא תלמידיו פרסמו בשמו לפי הבנתם. הספר שראית התפרסם רק לאחר פטירתו של הרב נדל זצ"ל, כך שלא היתה לו האפשרות לערוך או לאשר אותו.
 
גם שוחחתי בעבר עם בניו של הרב, והם אישרו בפניי את הדברים הבאים.
 
הרב נדל זצ"ל הסביר שאם האבולוציה תתברר בתור עובדה מדעית כמו כח המשיכה, אז היא לא אמורה לסתור את התורה, שהרי חז"ל כבר אמרו שמעשה בראשית נסתר מאיתנו, כך שתהיה קיימת האפשרות לפרש שהקב"ה יצר את בעלי החיים באמצעות אבולוציה עד יצירת האדם הראשון שאותו שם בגן-עדן.
 
גם הרב אליהו דסלר זצ"ל כתב בצורה דומה, שאם יתברר שאבולוציה היא עובדה מדעית, אז נוכל לפרש שהקב"ה יצר את בעלי החיים בתהליך של אבולוציה מהירה בששת ימי בראשית, בדומה לדרך שבה מתפתח העובר בבטן אמו במהירות רבה תוך תשעה חודשים. גם הרב קוק זצ"ל כתב דברים דומים במידה והאבולוציה תתברר כאמת מדעית.
 
יש כפי שקל לראות, שהרבנים החשובים דיברו על אפשרות זו אך ורק במידה והאבולוציה היתה מתבררת כאמת מדעית, מה שאין כן במציאות: 
 
האם ראוי ללמד אבולוציה:
http://www.hidabroot.org/he/article/73765
מה הרמב"ם היה אומר על אבולוציה:
http://www.hidabroot.org/he/article/70644
קרא בבקשה שני מאמרים אלה.
 
בזמנם של הרבנים הנזכרים לא היתה כמעט ביקורת על נושא האבולוציה, מצד שני גם פרסמו הרבה מאוד שקרים, שהתבררו כיום כתרמיות. כך לדוגמה שהציגו את הקוף מפילטדאון - גולגולת של קוף אדם שהתבררה כתרמית. אך הרבנים לא ידעו זאת. וכן המדען היקל פירסם בזמנו ציורים שקריים שמראים איך העובר מתפתח בבטן אמו עם זימים וזנב ופרווה בדומה לכל שלבי ההתפתחות הדמיוניים של בעלי החיים כעדות לאבולוציה, וזה היה שקר ותרמית שהיו מלמדים בספרי לימוד בבתי ספר, וכידוע הציגו את האיורים "המדעיים" הללו של התפתחות העובר בפני הרב אליהו דסלר זצ"ל. ומכח אותם פרסומים מוטעים התייחסו רבנים כמו הרב גדליה נדל זצ"ל לנושא האבולוציה, ולכן דיברו ברצינות על אפשרות זו. אך ספק רב אם היו נותנים לתיאוריה זו את אותה רצינות כיום.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה