שאל את הרב - כללי
לימודי חול
- ט"ז אייר התשע"ה
שאלה
שלום רב! לאחרונה נתקפתי קצת בבלבול: רציתי לדעת מה דעת הרב/תורה לגבי חכמות שאינם מהתורה-לימודים שאינם לימודי קודש כגון מתמטיקה,פיזיקה וכו' האם יש איסור ללמוד את זה?? אסור להתעסק בזה? להאמין בזה? כך שמעתי פעם. כי אם כך למה הקב"ה יצר את העולם בצורה כזו מורכבת שכל עיסוק של מחקר וקידמה (או אפילו רק ללימודי מקצוע או סתם להיחשב חכם) כגון מחשבים,כימיה,פיזיקה וכד' דורש ידע נרחב של המקצועות הנ"ל? והאם ניתן באמת ללכת יד ביד עם החכמות האלה לצד לימודי התורה הקדושה?
תשובה
לכבוד השואלת,
סליחה על האיחור בתשובה.
הגאון מווילנא מבאר שהמנורה שבבית המקדש, היתה מרמזת לסוגי החכמות השרשיות שבעולם, והיתה מראה שבעצם כל החכמות משמשות ומסייעות להבנת התורה.
אם כן, בעצם ידיעת החכמות השרשיות (החלק שבהם שהם סיכום של עובדות - לא תיאורטיה) היא דבר טוב; רק שלדעת הפוסקים אין לגבר לעסוק בלימודם עד שיש לו ידיעה רחבה ומבוססת בתורה.
כמו כן, נמסר לנו בהשקפה שמי שמחונן מהשם יתברך בכוח מסויים, יש לו להשתמש בו לעבודת השם, ולממש את מה שנמצא בו בפוטנציאל לכבוד השם יתברך. ולכן מן הנכון דוקא, שמי שיש לו נטיה לדעת ולהבין חכמה מסויימת, שיפתח את ידיעתו בזה בשביל לכבד את השם על ידי פרסום ידיעתו והחכמה הנפלאה שהניח הבורא בעולמו.
אמנם הבעייה כיום, שהרבה מן אותם חכמות הם נעשו בלתי טהורים על ידי כל מיני תיאורטיה שהכניסו האומות בהם.
כי הרבה פעמים יש תופעה נפלאה בבריאה, אבל אין לו הסבר ידוע. ואז הפרופסרים ממציאים הסבר לזה, שזה בעצם רק ניחוש על ידם כדי לנסות ולהסביר את התופעה; אבל אין לדבריהם שום הכרחיות שזהו ההסבר האמיתי. וזה מאד מבלבל ללומדים חכמות ההם, לאלו תלמידים שלא יודעים להבחין בין מה שכבר מבורר ונעשה עובדה ידועה, לבין הסבר תיאורטי שאין בה שום הכרח שהוא אמיתי (וכגון התיאורטיה הידועה של אבלוציא המבלבל מאד לאלו שרוצים ללמוד את חכמת הביולוגיה בטהרתה). ובחלק הזה של החכמות, אין להאמין בו כלל, ואין לו שייכות לתורה ולגילוי גדלות השם.
כמו כן, ישנם מדעים שלמים שיש בהם רק תיאורטיה (כגון סוציאלציה, מדעי מדינה, וכדו'), ואין בחכמות אלו תועלת לקרב את לב האדם להשם.
ובאמת, הסבר כל מה שנעשה בעולם היא נמצאת בתורה; ואם ילמד אדם בתורה (עד שיגיע גם לחלק של סודות התורה) אז יראה גילויים נפלאים בכל פרט ופרט שבחכמה של העובדות שישנם בעולם. אבל מי שאין לו תורה או שעדיין לא הגיע לשם בתורה, לא יוכל להבין את ההסבר של התופעה בעולם אשר יתכן והיא נתקנה לכתחילה על ידי הבורא יתברך כדי לרמז לנו איזה ידיעה אמיתית שברובד הרוחני שבבריאה. ואם אין לאדם ההקדמות ברוחניות כדי להבין את הרמז, אז בסופו של דבר הוא לא יבין בדיוק למה ישנה אותה תופעה.
ומה שהפרופסורים מנסים כפי יכולתם לתאר איזו הסבר גשמי לתופעה, באופן כללי אין שום תועלת בכל אותם הסברים - כי הם הסברים לפי שכל מכיר רק את תחום הגשמי ואינו מלומד בתחום הרוחני שהיא באמת השורש של אותם תופעות גשמיות. וכאשר יעבור זמן קצר ומגלים עובדא שלא ידעו המדענים ממנו מקודם, גם הפרופסורים בעצמם זורקים את ההסבר הקודם שלהם, ומנסים למצוא ניחוש חדש במקומו.
לכן בעצם החכמות הם טוב, והם מנפלאות חכמת השם המסותרת המתגלה בעולם הזה; והם אמורים לשמש כעזר וכסיוע למי שלומד תורה לשיוכל להרגיש על ידיהם עוד יותר קירבה להשם. אבל כהיום שנתערבו כל מיני דעות פסולות לתוך החכמות, יש להיזהר ביותר שלא ללמוד את החכמות אלא בטהרתם, ולנסות בכל לימוד להבין את המסר שאפשר להפיק ממנו לעבודת השם.
~~~
והנני כולל כאן את שמות הז' חכמות השרשיות וכפי שנמסרו לנו מהרבינו בחיי (בפירושו למסכת אבות פרק ג באמצע אות יח):
חכמת הרפואה; חכמת התכונה (מבואר שם שזוהי חכמת הכרת מערכות הגלגלים ותנועתם); חכמת המדידה (כפשוטו, הידיעה למדוד מרחקים ונפחים); חכמת היצירה וההרכבה - (לכאורה הכונה לידיעת ארבעת היסודות מהן נבראו העולם - מים, אש וכו' - והידיעה ממה מורכב כל דבר בעולם); חכמת ההיגיון - חכמת הדיבור והלשון; חכמת הנגינה; חכמת הביגור - לכאורה הכונה להבנת השפעת הנפש על הגוף והגוף על הנפש.
(ההסבר של ז' החכמות בסיוע מן האתר : https://www.yeshiva.org.il/ask/?id=77969)
בברכה,
רב נחום
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il