תורה ומדע
יחס יהדות למפץ הגדול
- כ"ב אייר התשע"ה
שאלה
שלום כבוד הרב א- מה יחס היהדות למפץ הגדול שאלה בכללי ב- ובאופן פרטי לפי המפץ העולם קיים מליארדי שנים, האם זה סותר לסיפור ששת ימי בראשית?
תשובה
שלום וברכה,
א. רעיון המפץ הגדול לא סותר את התורה, שכן המפרשים תיארו את בריאת העולם באופן זה. לפי רש"י, הפסוק "ויאמר א-לוהים: יהי אור" למעשה מתאר את תחילת היקום, אנרגיה ראשונית אדירה, והפסוק "בראשית ברא א-לוהים את השמים ואת הארץ" מתאר את יצירת העולם, או בעצם את מה שנוצר בראשית היקום: החומר, המרחב והזמן. המפרשים כרמב"ן ביארו שבתחילת היקום נברא חומר ראשוני, ממנו אלוקים יצר את כל החומרים ביקום, את הכוכבים והעולם. חומר ראשוני זה מתואר בלשון הרמב"ן בשם "חומר היולי", וגם האר"י הקדוש מתאר את היקום הנוצר באור ראשוני אדיר שיצר את את כל החומרים, עד יצירתו הספיציפית של כדור הארץ בידי אלוקים.
גם לגבי הפרדת האור מהחושך, לא נראה שהיה מדובר באור וחושך רגילים (כי הרי בריאת השמש והירח מתוארים רק בפסוקים של היום הרביעי). רש"י מסביר שהיה זה אור בלתי רגיל שהאיר בעולם, והספורנו מבאר: "ויבדל א-לוהים בין האור ובין החושך - אותם הימים ששימש בהם האור הראשון, היו זמני אור וזמני חושך שלא בכח סיבוב גלגל, אלא ברצון א-לוהי שהבדיל בין זמן האור לזמן החושך".
תיאור זה הולם מאוד את תיאורית המפץ הגדול, שנעשה בידי אלוקים בצורה מתוכננת מאוד.
ב. יש הרוצים לפרש שכל יום מימות הבריאה ארך מיליוני שנים, היות ולפני בריאת האדם לא היה מושג של זמן במובן המקובל בימינו, אלא שאין צורך לפרש כך. המדע לא יכול לדעת מהו גיל העולם, אלא רק לשערו, ראה כאן בבקשה את המאמר:
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il