שאל את הרב - כללי

מידת הקנאה

  • א' סיון התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב איך מתגברים על ייצר הקנאה? מאוד קשה לי לראות שמחתו של מישהו מסוים .אני מנסה בכל כוחי להתגבר על הקנאה איך עושים זאת? תודה רבה

תשובה

לכבוד השואלת, 

מה שנראה שיעזור לך לצאת מן הקנאה, היינו, כאשר את תקני חשיבות עצמית בעצם, שזהו קנין נפשי שאינו תלוי בהסכמת אחרים.

והדרך לקנות חשיבות עצמית בעצם, היינו ע"י שתכירי ותשתמשי במידות הטבעיות אשר חננך השם יתברך בהם.

לכל אחד בעולם יש מדות טבעיות אלוקיות שהם לגמרי בשלימות;  אשר בהם הוא יצליח יותר כאשר משתמש באותן המדות, מאשר יצליחו בהם שאר בני אדם כאשר ישתמשו באותן המידות. למשל, מי שנתחנן במידת ה"סדר" בטבע, הוא יצליח הרבה יותר בעשיית סדר כאשר הוא משתמש במידתו, ויערוך סדר מתאים ונפלא ובקלות, מאשר  שאר בני אדם כאשר מנסים לעשות סדר ומשתמשים באותה מידה.

 

~~~ 

 

מה שהרגשת עד עתה את הרצון לקבל הערכה חיצונית מאנשים שבסביבה, זה בא מפני שהרגשת את הצורך לספק את הצורך הטבעי והנפשי שיש בכל אדם, שהיא הצורך להרגיש חשוב בעיני סביבתך. אמנם, הדרך האמיתי לספק את הצורך הזה, היא ע"י שאת בעצמך תעריכי את ההשגות שלך. את צריכה להתחיל להרגיל את עצמך לדעת, שאת לא זקוקה לקבל דוקא את הערכת האחרים או מה שיש למישהו אחר  כדי להרגיש את החשיבות של כוחותך שיש לך הטבעיים, ולא כדי להרגיש את החשיבות שבא עקב ההישגים שלך שהשגת כאשר את משתמשת בכוחותייך הטבעיים.

 

אם עדיין את לא מרגישה את החשיבות שלך בהשיגים של עצמך, יתכן שאין את מנצלת את כוחותייך הטבעיים בכלל. כי כאשר מנצלים את הכוחות הטבעיים, אז באופן טבעי האדם מרגיש מוטובציא לפעול, וסיפוק מן פעולותיו. ואם כך הדבר שעדיין אין את מנצלת את כוחותך הטבעיים, אז העצה היעוצה לזה היא שתברר לעצמך מהם אותם הכוחות, כלומר, מהם מידותייך הטבעיות.

 

~~~

 

והדרך לברר את המידות הטבעיות, היינו: שתקחי רשימה של מידות  - וכמו שמופיע בשמות הפרקים של הספר אורחות צדיקים - ותעבור עליהם, ותראי מתוך הרשימה עם איזו מידות  את מזדהית הכי הרבה. ותרשמי אותם על נייר.

 

 

 

אח"כ תנסי למצוא את הששה שאת מזדהית אתם ביותר; אח"כ השלש, השתים, האחד. ומזה תעשי רשימה לפי סדר המדות הכי קרובות ללבך לפי עדיפיותם, וכמבואר תרגיל זה בספר עלי שור חלק א' (שער השלישי, דעת עצמינו, פרק שלישי).

 

 

 

ולאחר שתזכי לראות את הרשימה מול עיניך, אז תנסי בכל פעם לעשות פעולות בחייך היום יומי הקשורות לאותן מידות המיוחדות שבך - כי זהו עיקר עבודתינו בעולם הזה: לא לנסות להיות מישהוא אחר, רק לנסות להיות עצמינו, ולהוציא את המידות הטבעיות שכבר הטביע הקב"ה בנו, לפועל.

 

 

 

ולכל אחד ואחד בעולם יש לו מידות טובות טבעיות השונות מחבירו. ולכן אין את צריכה לדאוג שמא אין לך מידות טובות טבעיות כלל חלילה.

 

 

 

ורצון הבורא בשבילינו הוא שנוציא את אותם כוחות טבעיות לפועל, ולמצוא תמיד יותר ויותר הזדמנויות שבהם נוכל להשתמש בכוחות המיוחדות שלנו. וכאשר נשתמש בהם כפי מיטב יכולתינו, אז באופן טבעי, כבר הטביע הקב"ה בתוך הבריאה, שהאדם יקבל סיפוק והנאה מן המעשים שפועל ועושה.

 

ואני מאמין, שכאשר תתחילי להרגיש את הסיפוק וההנאה מן ההישגים שלך, אז ממילא את כבר לא תרגישי את הקנאה לקבל מן הדברים החיצונים שבסביבה, ולאט ולאט תתמעט יותר ויותר הרגשת הקנאה ממך, בעזרת השם.

 

ואסיים בברכה, שתזכי למצוא את כוחותיך המיוחדות, ושתזכי להשתמש בהם לכבד את השם יתברך על ידי טוב מעשייך, וגם שאת תרגישי יותר טוב ומסופקת על ידי הביטוי של עצמך בסביבתך, ושתשתחרי בעזרת השם מרגש הקנאה שהורס את התפקוד בחייך.

 

 

 

בברכה,

 

 

 

רב נחום

 

 

בברכה


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה