שבת
בלון ושבת
- ב' סיון התשע"ה
שאלה
שלום כבוד הרב, האם מותר לנפח בלון בשבת? תודה
תשובה
שלום רב,
אין לנפח בלון גומי בשבת בפעם הראשונה. ואם כבר ניפחו אותו פעם אחת לפני שבת, מותר לנפחו בשנית בשבת, ובתנאי שיזהר שלא לקשור את פיו, אך מותר לסגור אותו בעזרת גומייה. והמחמיר שלא לנפח בלון בשבת בשום אופן - תבוא עליו ברכה.
מקורות: רבו הדעות בעניין זה, כי יש אוסרים בכל מקרה לנפח בלון בשבת - ראה אור לציון חלק ב' (פרק מב אות ד) שכתב שאין לנפח בלון בשבת משום תיקון מנא. וכן פסק בשו"ת נשמת שבת חלק ד' (סימן שכט) לאסור לנפח בלון בשבת משום תיקון מנא, וכן משום חשש גזירה שיבוא לקשור את הבלון.
ויש שכתבו להתיר לנפח בלון בשבת רק באופן שכבר נפחו אותו לפני שבת, ורק באופן שאין הדרך לקשור את אותם בלונים - ראה שמירת שבת כהלכתה חלק א' (פרק טז סעיף ז) וארחות שבת חלק א' (פרק ח סעיף סט).
ויש מי שנראה מדבריו שאם ניפחו את הבלון פעם אחת לפני שבת שוב מותר לנפחו בשבת, ולא חיישינן שיבוא לקשור את הבלון (ראה שו"ת שבט הלוי חלק ט' סימן עח עמוד נג שכתב, אבל לנפח בו ולתקנו בתחלה נראה דנהגו בו איסור. ע"כ. ולכאורה משמע כאמור).
ויש מתירים בכל אופן לנפח בלון בשבת ללא קשירה - ראה שו"ת באר משה חלק ב' (סימן כ סוף אות ג) וחלק ו' (סימן צט). וע"ע שו"ת אור יצחק חלק ב' (סימן קמח) שכתב שאינו יודע איסור בנפיחת בלון בשבת. ויש מי שהעיר בזה משום איסור קושר, כשקושר את ראש הבלון. וא"כ אפשר באופן שישתמש בגומי או משהו אחר שישמור האויר בפנים. וע"ע בספר גם אני אודך - תשובות הגר"ח קניבסקי שליט"א חלק ב' (עמוד לה) האם מותר לנפח בלונים בשבת או לא, והשיב: מותר. ומסתבר שלא דיבר אלא מצד עצם ניפוח הבלון, אולם יסכים שאסור לקשור את הבלון בשבת.
ויש מי שכתב (שו"ת מחזה אליהו חלק א' סימן סט אות ב) שלא נכון לנפח בלון בשבת, היות שהוא עשוי מגומי דק ביותר ומתפוצץ בקל, ויש בזה משם זילותא דשבת אפילו שאין זה פסיק רישיה שיתפוצץ, וכמו שכתבו כיוצא בזה הרמ"א אורח חיים (סימן שלז סעיף ב), והביאור הלכה (סימן שלז סעיף ב, ד"ה שלא).
וע"ע בעניין זה בשו"ת אגרות משה חלק חושן משפט חלק ב' (סימן מז אות ג) ובשו"ת תפארת צבי חלק ג' (סימן לא) ובספר אשרי האיש חלק אורח חיים חלק ב' (פרק לג סעיף ד ובהערה שם).
בברכה,
הלל מאירס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il