מבקש הסבר לפירוש רש"י בפרשת בהעלותך

  • י"ז סיון התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, בפרשת בהעלותך, יא טו, מסיים הפסוק - "ואל אראה ברעתי". פירש"י: "ברעתם היה לו לכתוב אלא שכנה הכתוב, וזה אחד מתיקוני סופרים בתורה לכינוי ולתיקון לשון". א. מה הפשט - שכנה הכתוב? הרי לא נראה מכאן שם כינוי, אלא נראה מכאן שבא הדבר מפי משה שאמר - "ברעתי". ב. אשמח לקבל הסבר למה התכוון רש"י כשפירש שמדובר בתיקון סופרים. הרי לא שייך לומר שכוונת רש"י היתה שיש טעות בפסוק עצמו ובאו סופרים ותיקנו הלשון. והלא למדנו שאין בתורה אות מיותרת ולא טעות אפילו בקוצו של יוד, אם כן מה הפשט?

תשובה

שלום וברכה

רבי אליהו מזרחי פרשת וירא : ופירוש 'תקון סופרים' בכל מקום אין הכונה בו חלילה שהוסיפו על מה שכתוב בתורה או ששינו ממה שכתוב בתורה אלא שהם דקדקו ומצאו לפי ענין כל אחד ואחד מן הכתובים ההם שעקר הכונה לא היתה כמו שנראה ממה שכתוב בספר אלא צד כונה אחרת ולא היה לו לכתוב כן אלא כן אלא שכנה הכתוב ולא קראום תקון סופרים אלא שהם דקדקו ופירשו שהם כנויים לשון הרשב''א.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה