שאל את הרב - כללי
חגז ושעון שבת ביום טוב
- י"ז סיון התשע"ה
שאלה
שלום וברכה לכבוד הרב רכשתי חגז בעזרת השם אשתמש איתו בחגים, אך איני יודע בדיוק מתי ואיך מותר, האם מכוונים את החגז בחג עצמו לפני הבישול? האם מותר לכוון כמה וכמה פעמים במהלך החג? ושאלה שניה, כיריים חשמליים ביום טוב, האם צריך להפעיל ולכוון את שעון השבת רק לפני כניסת החג?או שיש אפשרות גם להפעיל (להכניס לשקע ממש ולחבר אליו את הכיריים)במהלך החג. האם מותר לכוון אותו , או לשנות את הכיוון שלו? במהלך החג, או אחרי שחיברתי אותו כבר מלפני החג ? אשמח לדעת בדיוק שלא אטעה.
תשובה
לכבוד השואל,
סליחה על האיחור בתשובה, ונקוה שזה יהיה לך לעזר לעתיד.
האם מכוונים את החגז בחג עצמו לפני הבישול?
כן, הואיל והכוונתו נעשה רק על ידי קפיץ ולא על ידי חשמל.
האם מותר לכוון כמה וכמה פעמים במהלך החג?
כן. וראה כאן הסבר מדויקת מה לעשות:
https://www.zomet.org.il/?CategoryID=250&ArticleID=699
כיריים חשמליים ביום טוב, האם צריך להפעיל ולכוון את שעון השבת רק לפני כניסת החג?
כן.
או שיש אפשרות גם להפעיל (להכניס לשקע ממש ולחבר אליו את הכיריים)במהלך החג.
אי אפשר, הואיל ושעון שבת מופעל על ידי חשמל.
האם מותר לכוון אותו , או לשנות את הכיוון שלו?
שעון דיגיטלי או שעון שהעברתו למצב שבת כרוכה בניתוק מעגל חשמלי, אסור להשתמש בו בשבת עצמה כלל.
וגבי שעון סיכות פשוט הכלל הוא, שיש לחבר אותו ולכוון אותו לפני החג. ואח"כ באמצע השבת או חג, הכלל בשינוי המחוגים הוא:
אם מאריכים את המצב הקיים, מותר. לדוגמא, הכיריים סגורים והמחוגים מראים שהוא יצא ממצב סגור למצב פתוח בשעה 7; מותר להזיז את המחוגים שישאר במצב סגור עד לשעה 7:30, 8, 8:30 וכו'. או אם המחוגים מראים שהוא יצא ממצב פתוח למצב סגור בשעה 7; מותר להזיז את המחוגים שישאר במצב פתוח עד לשעה 7:30, 8, 8:30 וכו'.
אבל אם מקצרים את המצב הקיים, אסור. בדוגמאות שלמעלה, אם הכיריים סגורים והמחוגים מראים שהוא יצא ממצב סגור למצב פתוח בשעה 7; אסור להזיז את המחוגים כדי שיקדים למצב פתוח בשעה 6:30, 6, 5:30 וכו'. או אם המחוגים מראים שהוא יצא ממצב פתוח למצב סגור בשעה 7; אסור להזיז את המחוגים כדי שיקדים למצב סגור בשעה 6:30, 6, 5:30 וכו'.
בברכה,
רב נחום
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il