אמונה
פסוק לא ברור
- כ"ה סיון התשע"ה
שאלה
שלום, אשמח לקבל פירוש לפסוק בירמיה לא,לא
תשובה
שלום וברכה,
נבואת ירמיהו (פרק לא): הנביא ירמיהו מתנבא שבאחרית הימים הקב"ה יחדש עם בני ישראל את הברית הראשונה, ומכנה את הקשר המחודש בשם "ברית חדשה". הנוצרים הראשונים קראו לספרם בשם "הברית החדשה" על פי הפסוק הזה, כי רצו לטעון שהנביא התכוון ליצירת דת חדשה. הנוצרים ניסו לייצר נבואה-שלאחר-מעשה, ועליה הם מצביעים בהקראת הפסוק מירמיהו. אך מעשה מוזר זה רק גילה על בורותם בהכרת התנ"ך והשפה העברית,
ראשית מכיוון שהמילה "ברית" בלשון המקרא אין פירושה ספר, אלא הסכם או חוזה לקיום מצוות (דוגמאות: "ברית בן הבתרים" בבראשית טו', "דם הברית" בשמות כד'),
ושנית, היות והנביא ירמיהו כותב במפורש שהברית החדשה תהיה מיועדת אך ורק לעם ישראל (פרק לא, פסוק ל) "וכרתי את בית ישראל ואת בית יהודה ברית חדשה" - כלומר עם היהודים ולא עם אומות העולם. ואם לא די בכך, ירמיהו גם כותב במפורש שהברית החדשה תהיה קיום התורה והמצוות (פסוק לב): "כי זאת הברית אשר אכרות את בית ישראל אחרי הימים ההם, נאום ה', נתתי את תורתי בקירבם, ועל לבם אכתבנה, והייתי להם לא-לוקים והמה יהיו לי לעם".
נבואה זו עדיין לא התקיימה, שהרי הנביא ירמיהו כותב בפירוש שביום שהיא תתקיים (פסוק לג): "לא ילמדו עוד איש את רעהו ואיש את אחיו לאמר: דעו את-ה', כי כולם ידעו אותי למקטנם ועד גדולם". רק גויים שאינם יודעים עברים מסוגלים לטעות בכך, ולדמות מפה ראיה לברית נוצרית או אמונה בישו.
ראה את המאמר המלא והתייחסות לפסוקים נוספים:
בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il