שאל את הרב - כללי

כהני נוב

  • כ"ז סיון התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב. הייתי רוצה לדעת את סיבת מותם של 85 כהני נוב בזמן שאול. כלומר, אני יודע שהם כביכול מתו בעקבות הלשנתו של דואג עליהם על דין של מורדים במלכות שקשרו קשר עם דוד נגד המלך. השאלה מתחלקת לכמה שאלות: א. אם אחימלך בן אחיטוב נתן לדוד את הלחם ואת חרב גלית, אז רק הוא היה צריך למות, ולא עונש קולקטיבי. הקדמה לשאלה ב': כהני נוב - נענשו בגלל סיבה כלשהי מעברם, כלומר זה דין שמים. הם חטאו בחטא כלשהו ולכן נענשו. ב. אם באמת כולם היו אמורים למות, למה/איך זה שאביתר הכהן ניצל ? אני רוצה לדעת על מה הם קיבלו עונש כזה? בעצם מה הם עשו שהם קיבלו את זה? (לא בגלל דין מורדים במלכות, אלא סיבת עוון שיש עליו עונש. וזה לא סתם אנשים, זו עיר שלמה של כהנים! חוץ מאביתר שניצל כמובן...) אשמח לקבל תשובה מפורטת עם מקורות וכו'. תודה מראש.

תשובה

לכבוד השואל, 

א. מבואר בפסוקים, שהריגתם היה ע"י ציווי המלך ובבחינת מורדי המלכות. בפשטות זהו מפני החשש שכל כהני העיר סייעו ל"מרד". 

ב. ראיתי מובא, שעיקר סיבת פטירתם, משום שהיו מזרע עלי הכהן שכבר נגזר עליהם: "וְלֹא-יִהְיֶה זָקֵן בְּבֵיתְךָ, ... וְכָל-מַרְבִּית בֵּיתְךָ, יָמוּתוּ אֲנָשִׁים" (שמואל א' - פרק ב').

ג. ממשמעות הפסוק בשמואל א' פרק כב (כ) אפשר לומר שנמלט אביתר כשהיה ילד; והרי אצל עלי נגזר: "וְלֹא-יִהְיֶה זָקֵן בְּבֵיתְךָ, כָּל-הַיָּמִים.  וְאִישׁ, לֹא-אַכְרִית לְךָ מֵעִם מִזְבְּחִי, לְכַלּוֹת אֶת-עֵינֶיךָ, וְלַאֲדִיב אֶת-נַפְשֶׁךָ; וְכָל-מַרְבִּית בֵּיתְךָ, יָמוּתוּ אֲנָשִׁים".

ועל הפסוק "לא אכרית לך", פירש המצודות דוד: "מכל וכל".

ועל "וכל מרבית" פירש שם: "ולא קטנים".

 

ויהי רצון שיתוקנו כל הפגמים בב"א.

בברכה,

 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה