חברה והשקפה
נהמא דכיסופא
- כ"ז סיון התשע"ה
שאלה
הוא יתברך כל יכול. הוא זה שיצר וקבע את המושג של "לחם חסד" שמחמתו אנו חייבים להשתתף בתיקון ע"מ שלא נקבל "נהמא-דכיסופא". ובסופו של דבר זוכים לכך מעטים בלבד. היה יכול לברא את עולמו ללא התהליך הזה.
תשובה
בס"ד
שלום וברכה,
שלום וברכה,
מדוע לדעתך זוכים לכך רק מעט?
הרי אמרו חז"ל שלכל ישראל יש חלק לעולם הבא, רק שהצדיקים זוכים בחלק גדול, ומי שאינם צדיקים זוכים בחלק קטן. אך כולם יהיו מאושרים בחלקם!
אפילו הגיהנום נועד לתקן, במטרה שהנשמות יזכו בחלקן המגיע להן באושר בגן-עדן. כלומר מטרת הבריאה כולה היא להטיב.
אמרו חז"ל שבעולם הבא כל הנשמות אומרות "הטוב והמטיב" אפילו על הייסורים שחוו בחייהן, כי הן מבינות עד כמה טוב הקב"ה ומטיב עימהן בכל פרט ופרט.
הקב"ה לא היה יוצר את העולם אילו בריותיו לא היו מודות לבסוף על קיומן. והרי ה' אמר במפורש על הבריאה - "טוב מאוד", שהרי ראה את כל הבריאה מתחילה ועד סוף וראה שהיא משיגה את מטרתה להטיב לבריותיו.
"לחם בושה" - הוא מושג שמתאר את השגת השכר של העולם הבא במאמץ ולא בחסד. והרעיון שמאחוריו הוא שהנשמה זקוקה לבנות את עצמה, ולהשיג את גבורתה על ידי הנסיונות והמצוות, שמתוכן היא זוכה לקירבת האלוקים. הרעיון הוא להידמות לאלוקים, וכדי להידמות לאלוקים על הנשמה לבחור בכוחות עצמה להתקרב לאלוקים. כדי להבין נקודה זו בצורה ברורה, ראה בבקשה את התשובה הבאה:
https://www.hidabroot.org/he/question/132674
ולאחר מכן את המאמר "למה ה' ברא סבל בעולם":
ולאחר מכן את המאמר "למה ה' ברא סבל בעולם":
כמו כן, חפש בבקשה בגוגל את המילים "שיחה גורלית". מומלץ מאוד שתקרא דו-שיח זה מתחילה ועד סופו המפתיע. אני בטוח שיועיל מאוד להבנתך את הנושא העמוק והחשוב הזה.
שלך בברכה,
דניאל בלס
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il