שאל את הרב - כללי
עיון בתפילת מודים
- ח' תמוז התשע"ה
שאלה
שלום רב, בתפילת י"ח ב"מודים" כתוב: "…[קביעה שה' הוא] הטוב,[והסיבה:] כי לא כלו רחמיך [קביעה:] והמרחם, [והסיבה:] כי לא תמו חסדיך…" הסיבות לא היו אמורות להיות הפוכות ? כלומר, הסיבה לקביעת "הטוב" היא רחמים ואילו לקביעת הרחמים הסיבה היא חסד לא היה יותר מתאים שסיבת הרחמים תהיה גם רחמים?
תשובה
לכבוד השואל,
כפי מה שהבנתי, תפלה זו היא רמז לטעם של בריאת העולם.
רחמים הם המידות הכי גבוהות שמושגות לנו מהשם יתברך - "י"ג מידות של רחמים". "הטוב" שמגיע אלינו, "כי לא כלו רחמיך" - היא משום מדת הרחמים העליונים שלו יתברך.
ולמה הקב"ה "ברא" את כל המערכת הזו בכלל (של הרחמים העליונים)? "כי לא תמו חסדך" - כלומר, כי עיקר הטעם שהוא יתברך ברא את הכל והטעם שהוא ית' מתגלה לנו באופן שנוכל להשיג אותו, "כי לא תמו חסדך" - הוא משום החסד; וכמו שכותב הרמח"ל ז"ל בתחילת דעת תבונות (אות יח), שמדרך הטוב [כלומר, שהואיל שבורא העולם ית' הוא טוב בעצם, דרכו] להטיב [לתת מן הטובה ההוא גם לאחרים]. ולכן ברא את הברואים, בכדי שיהא במציאות מי שיקבל את הטוב, בכדי שהוא יתברך יוכל להטיב להם ולעשות "חסד" איתם.
בברכה,
רב נחום
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il