תפילה וברכות

הפסקה באלוקי נצור לעניית דברים שבקדושה

  • י"ב תמוז התשע"ה
אא

שאלה

בס''ד,

שלום הרב,

1. כשאני מאריך בתפילה (שמונה עשרה) והש"ץ מתחיל את חזרת הש"ץ ואני עדיין באמצע התפילה, מתי עליי לשתוק ולשמוע? כשהש"ץ אומר מה? ומתי אני ממשיך עם התפילה שלי.

2. ב"אלוקי נצור לשוני", מה מותר לענות?

תזכו למצוות

תשובה

שלום רב,

1. אין לענות בפה לקדיש, קדושה וברכו, אלא יש לשתוק ולכוון למה שאומר השליח ציבור, וזה יחשב שענה, מדין שומע כעונה (שלחן ערוך אורח חיים סימן קד סעיף ז), ואין להגביה הרגליים בעת שאומר השליח ציבור 'קדוש קדוש' ו'ברוך כבוד ה' ממקומו' (שו"ת יביע אומר חלק ו' חלק אורח חיים סימן טז).

ויש לדעת, שמה שצריך להפסיק באמצע תפילה בלחש כדי לשמוע קדושה, הוא דווקא כשהשליח ציבור מגביה את קולו בעת אמירת הפסוקים 'קדוש' ו'ברוך', שאם לא כן, אין צריך לשתוק ולכוון לשליח ציבור, אלא ימשיך כדרכו בתפילה. וגם מה שצריך להפסיק כשהשליח ציבור מגביה את קולו, הוא דווקא באופן שהשליח ציבור תלמיד חכם ומכוון להוציא ידי חובה כל השומע ממנו הקדושה (שו"ת יביע אומר שם).

2. אחרי שסיים ברכת שים שלום, ואמר פסוק 'יהיו לרצון', מותר להפסיק לעניית דברים שבקדושה, כדרך שמפסיק בקריאת שמע וברכותיה, דהיינו, חמישה אמנים ראשונים של הקדיש, ו'יהא שמיה רבה מברך לעלם ולעלמי עלמיא יתברך', ולא יותר. ואין לענות אמנים של ברכות, ואפילו אמן שאחר ברכת 'הקל הקדוש' ו'שומע תפילה' שאומר השליח ציבור. ובקדושה יש לענות 'קדוש' ו'ברוך' בלבד, ולא שאר נוסח הקדושה, וכל שכן שאין לענות 'ברוך הוא וברוך שמו'.

ואם עדיין לא אמר פסוק 'יהיו לרצון' הראשון, אין להפסיק כלל אפילו לקדיש וקדושה וברכו, כי פסוק 'יהיו לרצון' הוא מכלל התפילה עצמה. ואם סיים פסוק 'יהיו לרצון' השני, אף על פי שעדיין לא עקר רגליו, מותר להפסיק ולענות כל דבר שבקדושה, ואפילו 'ברוך הוא וברוך שמו' (ילקוט יוסף סימן קכב סעיף א).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אלוקי נצורחזרת הש"ץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה