שאל את הרב - כללי

נתקע

  • כ"ב תמוז התשע"ה
אא

שאלה

שלום רב אני לא יכול לענול על תשבותייכם משום מה באיימל שלי ולכן יענה כאן ... 1.רשמתי שהרבמ"ם מביא שאין לכוכבי הלכת צבע וואם כן כיצד מאידם אדום ונפטון כחול והירח אפור ? 2.וכן רושם הרמב"ם שאין להם משקל אין כבוד או קלות .. והרי ידעו שיש מסה לכוכבי הלכת למשל צדק פי 317 כבד מאיתנו 3.וכן הרמב"ם מביא שיש 18 אלף כוכבים מי אותם כוכבים ? 4.ואם הרמבם מונה שיש תשעה גלגלים .. מדוע הוא לא מזכיר את נפטון ואורנוס בגלל שאינם נראים ? הרי הוא בא לדבר על כל מה שידוע עלינו בכלל והרי התורה היא ברוח הקדוש ואינני בא לזלזל או משהו הכיצד הרמב"ם לא הביאם בחשבון ?.. שאלתם אותי מהיכן מובאים דברים אלה כי לא ידעתם .. הם מובאים ביסודות התורה הרמב"ם פרק שלישי .. אשמח לתשובות לכל השאלות

תשובה

לכבוד השואל, 

לכאורה מה שגורם לך התקיעה היינו תרגומך את התיבות "גלגלים" ברמב"ם. 

אין כוונת הרמב"ם לכוכבי הלכת עצמם אלא ל"גלגלים". 

כפי שהבנתי ענין הגלגלים, היינו, צורת העגול או אליפסה שאנו מציירים במחשבתינו לפי סדר הלכת הקבוע של הכוכב. צורת הליכה של הכוכב שנקראת orbit, מצויירת בספרי המדא בצורת קו - אמנם לפי המקורות ביהדות המציאות של עצם הזו שהכוכב לכת קבועה בו היא כמו "גלגל שלם" (כלומר, לא רק קו עגול, ולא רק עיגול, אלא ככדור (תלת מימד) ), אשר הכוכב לכת עומד במיקום קבוע בתוך הגלגל - וכל הגלגל הוא המסתובב (ולכן נראה לנו שהכוכב זז; אמנם באמת רק הגלגלים מסתובבים). 

1-2. ולכן אומר הרמב"ם שהגלגלים בעצמם אשר הכוכבים קבועים בהם, אין בהם לא צבע ולא משקל, ויש רק תשע מהם - ולעולם לא התכוין הרמב"ם לעצם הגוף של הכוכב בעצמו. 

3. לא ראיתי שהרמב"ם כותב שיש 18 אלף כוכבים , רק שיש 18 עשר גלגלים (הלכה ה'). 

4. לפי המקובל אצלינו, אין צורת הבריאה בגשמיותה אלא ביטוי לצורתה הרוחנית. ומקובל אצלינו שישנם ז' דרגות ברוחניות אשר נתגלו ונרמזו בז' כוכבי לכת. לכן ברור הדבר שאין יותר מז' כוכבי לכת, וכל שאר הגופים שבשמים אינם נכללים אלא בגדר "שאר כוכבים" שהזכיר הרמב"ם. ולכאורה זהו הסיבה שהקב"ה תלאם באופן שאינם נראים לעין האדם, וכן הסיבה  שאין חומרם כמו חומר של שאר ז' כוכבי הלכת. 

בברכה, 

רב נחום

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה