אם האשה נבראת ביחד עם האדם למה היה צריך לציין את הצלע

  • כ"ג תמוז התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד הרב. שאלות לי אלייך בנושא בריאת האדם. בספר בראשית פרק א' פסוקים כז - כח כתוב "וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ: זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם. כח וַיְבָרֶךְ אֹתָם, אֱלֹהִים, וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ, וְכִבְשֻׁהָ; וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם, וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבְכָל-חַיָּה, הָרֹמֶשֶׂת עַל-הָאָרֶץ." בפרק ב' פסוק כא כתוב "וַיַּפֵּל יְהוָה אֱלֹהִים תַּרְדֵּמָה עַל-הָאָדָם, וַיִּישָׁן; וַיִּקַּח, אַחַת מִצַּלְעֹתָיו, וַיִּסְגֹּר בָּשָׂר, תַּחְתֶּנָּה. כב וַיִּבֶן יְהוָה אֱלֹהִים אֶת-הַצֵּלָע אֲשֶׁר-לָקַח מִן-הָאָדָם, לְאִשָּׁה; וַיְבִאֶהָ, אֶל-הָאָדָם." לשאלות...למה בפסוק של פרק א הכתיב על בריאת האדם מתייחס תחילה בלשון יחיד ואח"כ בהמשך של הפסוק הכתיב הוא בלשון רבים? ובפרק ב' פסוק כב למה כתוב "וַיִּבֶן יְהוָה אֱלֹהִים אֶת-הַצֵּלָע אֲשֶׁר-לָקַח מִן-הָאָדָם, לְאִשָּׁה" הרי בורא עולם ברא את האדם והאישה עוד קודם לכן "זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם" למה יש לציין פעמיים את בריאת האישה? ולמה כתוב "וַיִּבֶן יְהוָה אֱלֹהִים אֶת-הַצֵּלָע אֲשֶׁר-לָקַח מִן-הָאָדָם, לְאִשָּׁה" אם האישה נבראת ביחד עם האדם ולמה היה צריך לציין את "הצלע"? תודה מראש!!!!

תשובה

ששלום וברכה,
 
התשובה לשאלתך נמצאת בספר בראשית (פרק ה, ב): "זכר ונקבה בראם, ויברך אותם ויקרא את שמם אדם".
כלומר, הזכר והנקבה נקראים ביחד בשם אדם.
המילה "צלע" במקרא אין פירושה צלעות בבית החזה, אלא "צד".
חז"ל אמרו שהאדם הראשון למעשה היה מורכב מזכר ונקבה, בעל שני צדדים, עד שה' הפריד ביניהם לאיש ולאשה. לכן נאמר מיד לאחר מכן "והיו לבשר אחד".
 
בפרק א' מתואר בריאת האדם הראשון, ולכן היה צריך לציין שהיה מורכב מזכר ונקבה, ואילו פרק ב' מתאר כיצד ה' הפריד את האדם הראשון לאיש ואשה נפרדים זה מזה ולכן הוזכר הצלע.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה