שאל את הרב - כללי
המשך שאלה כי לא ברור לי
- ב' אב התשע"ה
שאלה
אני כבר שאלתי וענית לי כבוד הרב ומודה לך מקרב לב על הכוונה המתמדת והתמיכה :) אני כבר תליתי את המזוזה ובלי לברך ולפני שנכנסתי לבית, (עברתי בית בשכירות כמובן וקנייתי מזוזה ורציתי שתהיה לי לשמירה מראש וחשבתי שאפשר לברך לאחרי הכניסה) 1. גילתי שלא, והבנתי מהתשובה הקודמת שאם לא ברכתי אז גם לא מותר לברך כתיקון מעשה זה לא כשר?? 2. אני כן תליתי את המזוזה ב 1/3 העליון ממסגרת הדלת אך שהסיום של המזוזה לא בסוף השליש. הכוונה שהדלת היא 2מטר אז שליש עליון 67 בערך אז המזוזה נמצאת באמצע כזה והסוף שלה מעל הסוף כי חשבתי אז שזה נמוך . *האם התלייה הנכונה שסוף המזוזה תהיה בנקודת ה67! זה המענה הקודם: "תלייתי בלי לברך ותלייתי למעלה בגובה של הראש שלי. ידוע לי שצריך לתלות ב1/3 הראשון, אז האם לדוגמה היה הגובה של הדלת 2מטר אז 1/3 = 67 בערך אז תולים את המזוזה מעל כך שהסיום של המזוזה נקבע ב67? או מתחת?" - סיום של המזוזה נקבע ב67. "והאם אפשר עכשיו לתקן את המיקום ולברך?" - אפשר לתקן אבל כפי הבנתי - בלי לברך. וזהו משום שבדיעבד את מקיימת את המצוה אפילו כאשר המזוזה תלויה למעלה בכל איזור שליש העליון, ונמצא שאפילו אם את מזיזה אותו כעת, מ"מ אין את תודה מראש ושבוע מבורך ויפה
תשובה
לכבוד השואלת,
1. גילתי שלא, והבנתי מהתשובה הקודמת שאם לא ברכתי אז גם לא מותר לברך כתיקון מעשה זה לא כשר??
תשובה: לא הענין שאין לברך משום "תיקון מעשה", תיקון מקום המזוזה זה טוב. רק שהכלל בברכות, שרק מברכים עליהן "עובר לעשייתן"; פירוש הדבר, מיד לפני שעושים את המצוה ומקיימים אותה. וכאן, הואיל ואת יוצאת גם בקביעת המזוזה בכל איזור שליש העליון, נמצא שאת כבר קיימת את המצוה של "קביעת מזוזה" בפתח זה בשעה שקבעת אותו בפעם הראשונה, ושוב אין מקום לברך עליו כאשר מורידים אותו ומשנים את מקומו.
2. זה לשון הרמב"ם בהלכות מזוזה (פרק ו-יב):
והיכן קובעים את המזוזה... בתחילת שליש העליון של גובה השער. ואם קבעה למעלה מזה, כשרה, והוא שירחינה מן המשקוף טפח."
הרי שעדיף לשים את המזוזה בתחילת שליש העליון, כלומר 66.6 ס"ם מלמעלה. אבל כל האיזור למעלה מזה כשרה למזוזה עד הטפח העליון.
בברכה,
רב נחום
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il