שאל את הרב - כללי

לא בחרתי להוולד לעולם הזה, אז איפה הבחירה?

  • ט"ו סיון התשע"ח
אא

שאלה

רכב כמשל לאי בחירה בעולם יצרן רכב פיתח רכב מאוד מאוד משוכלל, הוא "שומר" עליך מטעויות. מערכות הרכב עוקבות אחרי נהיגתך – אם תנהג כשורה, בדיוק לפי חוקי התנועה – תהנה מאוד מתכונותיו המיוחדות של הרכב, ובעוד מס` שנים תקבל כפרס רכב הרבההה יותר יקר משוכלל ונוח אבל אם תתעלם מחוקי התנועה ולא תנהג באדיבות, למשל: תתעלם מהולכי רגל במעבר חציה למעלה מ 50 פעם – אתה עלול לקבל סרטן! תגנוב רמזור על גבול האדום למעלה מ 10 פעמים – יתכן ומערכות הרכב יגרמו לך להתרסקות! תנהג בחוסר אדיבות כלפי נהגים שרוצים להשתלב בנתיבך יותר מ 30 פעם – יתכן ותפצע קשות בפיגוע! לא תעצור עצירה מוחלטת בתמרור עצור למעלה מ 20 פעם – בשלב מסויים אתה תיפול מגשר ותתרסק! היצרן משכנע אותך שכדאי לך מאוד "לבחור" ברכב הזה, ולשמור על הכללים באדיקות, וכך "לזכות" בעתיד ברכב יקר ומשוכלל ששווה פי 1000!! האם תבחר בו האם תקח את הסיכון או שתעדיף ללכת ברגל...

תשובה

שלום וברכה

ספר דברים פרק ל

(טו) רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב וְאֶת הַמָּוֶת וְאֶת הָרָע:

(טז) אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וְלִשְׁמֹר מִצְוֹתָיו וְחֻקֹּתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְחָיִיתָ וְרָבִיתָ וּבֵרַכְךָ יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ בָּאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ:

(יז) וְאִם יִפְנֶה לְבָבְךָ וְלֹא תִשְׁמָע וְנִדַּחְתָּ וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ לֵאלֹהִים אֲחֵרִים וַעֲבַדְתָּם:

(יח) הִגַּדְתִּי לָכֶם הַיּוֹם כִּי אָבֹד תֹּאבֵדוּן לֹא תַאֲרִיכֻן יָמִים עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אַתָּה עֹבֵר אֶת הַיַּרְדֵּן לָבוֹא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ:

(יט) הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה "וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים" לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ:

(כ) לְאַהֲבָה אֶת יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ וּלְדָבְקָה בוֹ כִּי הוּא חַיֶּיךָ וְאֹרֶךְ יָמֶיךָ לָשֶׁבֶת עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְהֹוָה לַאֲבֹתֶיךָ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב לָתֵת לָהֶם:

אכן אין לנו זכות בחירה כלל אנו מצוים ועומדים לבחור בטוב, אבל יש לנו חופש בחירה, דהיינו אם נרצה לבחור ברע באיוולתינו הרבה, ונרצה ללכת בעצת יצרינו אין מונע בעדינו וכל אחד יכול לעשות את כל מה שברצונו לעשות, אבל המשל הוא אמיתי ונכון.

ראה הרחבה נפלאה בתשובה זו https://www.hidabroot.org/question/224154

בברכת בחירה טובה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:עולםבחירה חופשית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה