שאל את הרב - כללי

תרומת זרע

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, כיום יש חוסר בבנק הזרע, ואני מאוד רוצה לתרום ולעזור כמו שאני תורם דם וכדו,. השאלה שלי האם אני יכול לתרום זרע לפי התורה, האם זה מצווה או שפיכת זרע לשב אשמח לקבל תשובה. תודה, מורן

תשובה

שלום וברכה

תרומת זרע לבנק זרע, אסורה על פי ההלכה באופן מוחלט מטעמים רבים מובנים לכל בר דעת. הנימוקים לכך רבים, ואפרט כמה מהם, ראשית כל, דעת רבים שהבן הנולד כתוצאה מהפריה מתייחס אחרי נותן הזרע, וא"כ הבן הנולד יהיה לו אבא לא ידוע, ודבר זה נאסר בתלמוד (יבמות מא א) להוליד בני עירובין [בנים שאביהם אינו ידוע], וכלל ישראל מובטח שהקב"ה יבער את אלו הבנים מקרב ישראל, וכנדרש מן הכתוב (יחזקאל כ) וברותי מכם המורדים והפושעים בי, ופירשו חז"ל (נדרים כ ב) אמר רבי לוי: אלו בני ערבוביא [כך שהילדים שיוולדו כתוצאה מ`התרומה`, לא יעשו פה חיים].

כמו כן נאמר שם נימוק נוסף שיתכן ויהיו לכך תוצאות חמורות כשבעתיד ינשאו איש ואשה שנולדו שניהם מבנק הזרע זה לזה, ויתכן שהם אח ואחות בני אבא אחד שתרם זרעו לבנק. וכידוע שהסבירות לכך איננה רחוקה, מאחר שבהפרייה מלאכותית שעושים פעולה שתתעבר, ומתעברת, הממדים שיכולים להתעבר ע"י זה המה רבים מאד, ואלפי רבבות נשים יכולות להתעבר מכמה כמויות זרע של כמה אנשים, ולפי הסטטיסטיקה מגבר אחד פורה בלבד יש בכוחו בתנאים מסויימים להוליד ארבע מאות ילדים בשבוע, או עשרים אלף ילדים לשנה, ובמצב מבהיל כזה החשש הזה שיבואו לישא אח את אחותו קרוב ואינו רחוק, וח"ו תמלא הארץ זימה [וגם יש סבירות מסויימת שבן שנולד מזרע מן הבנק יצטרך למצוא בת זוג ממקור דומה, וכך ישא אח את אחותו מבלי לדעת].

מלבד הנ"ל קיימים טעמים נוספים לאסור את התועבה הזאת בהחלט, ולפי דעת תורה האיסור חל על כל הגורמים הנותנים ידם לזה, מנותן הזרע עד הרופא המטפל ועד האשה המתמסרת להיכנס להריון מזרע זר ומוזר כזה, נוסף על כך עובר נותן הזרע תמורת אתנן כסף שיהא מוכן זה ביד הרופא לשם מטרה זאת.

ילד הנולד מתרומת זרע, אין לו ייחוס כי לא ידוע מי הוא אביו אבל אינו נחשב כממזר. כאשר ירצה להינשא יהיה צריך לוודא שהכלה אינו אחותו מאחר ולא ידוע מי הוא אביו.

האם על כל עבירה אפשר לחזור בתשובה? הרב זמיר כהן בתשובה קצרה ומחכימה:

 

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:תרומת זרעהלכה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה