תפילה וברכות
נטילת ידים בבוקר ומודה אני
- כ"ה אדר א' התשע"ד
שאלה
שלום רב, כיוון שאני בתחילת דרכי וחוזרת בתשובה רצית לדעת לגבי ענין נטילת ידיים בבוקר כיוון שהיא כולכך חשובה רציתי לדעת ממתי נוטלים ידיים ומברכים כי אם למשל קמתי באמצע הלילה האם אני גם נוטלת ידיים עם ברכת נטילת ידיים. ומה קורה שאני לא ישנה בלילה או שהולכת לישון לפנות בוקר האם גם נוטלים ומתי בדיוק אומרים מודה אני ישר שאני קמה או שאפשר לומר לפניי ברכות השחר מהו הסדר הנכון אני קצת מבולבלת.
תשובה
שלום וברכה
כמה משמח לשמוע על עוד יהודיה המתקרבת אל בוראה ומחזקת כל יהודיה המתקרבת אל הבורא מקרבת את הגאולה וגורמת אושר רב לשכינה הקדושה, עלי והצליחי ואעתיק לך את דברי השולחן ערוך הרב אורח חיים סימן ד סעיף א כל אדם הקם ממטתו שחרית בין עשה צרכיו בין לא עשה צרכיו צריך לרחוץ ידיו ברביעית הלוג מים מן הכלי ואפילו אינו רוצה להתפלל עד לאחר כמה שעות לפי שכל אדם כשהקב"ה מחזיר לו נשמתו נעשה כבריה חדשה כמ"ש חדשים לבקרים כו` שהאדם מפקיד נשמתו עייפה והקב"ה מחזיר לו חדשה ורגועה כדי לעבוד להשי"ת בכל יכולתו ולשרתו כל היום כי זה כל האדם לפיכך צריכים אנחנו להתקדש בקדושתו וליטול ידינו מן הכלי כדי לעבוד עבודתו ולשרתו כמו כהן שהיה מקדש ידיו מן הכיור בכל יום קודם עבודתו.
סעיף ג אם אין לו כלי כלל אלא רוחץ ידיו במים שאובים שלא מן הכלי או שאין לו מים כדי שיעור רביעית הלוג לא ימנע בשביל זה מלברך על נטילת ידים משום דלא פלוג רבנן כיון שרוחץ ידיו במים הכשרים לנטילה. סעיף ד אמרו חכמים כל הישן בלילה ששים נשימות [כיון] שנסתלקה ממנו נשמתו באה רוח הטומאה ושורה על גופו ומיד שניעור משנתו נסתלקה רוח הטומאה מן כל גופו חוץ מן ידיו שאין רוח הטומאה מסתלק מעליהם עד שישפוך מים על ידיו ג` פעמים על כל יד בפני עצמו ולא ישפוך על יד אחת ג` פעמים רצופים אלא פעם א` על ימין ופעם א` על שמאל וכן יעשה ג` פעמים:
סעיף יג אם היה ניעור כל הלילה צריך ליטול ידיו מיד כשיאור היום בלא ברכה: סעיף יד המשכים קודם עמוד השחר ונטל ידיו טוב שיחזור ויטול ידיו ג` פעמים כדינם כשיאור היום ומכל מקום אפילו השכיב עצמו אח"כ לישן פעם ב` שינת קבע דודאי שורה רוח רעה על ידיו וצריך לערות עליהן ג` פעמים כשיקום ממטתו אעפ"כ לא יברך על נטילה זו דלא תיקנו ברכת על נטילת ידים אלא כשנעשה בריה חדשה כמו שנתבאר בסעיף א` ובשינה זו השנית לא נעשה בריה חדשה דפעם א` נעשה בריה חדשה ולא ב` פעמים: סעיף טו אם ישן ביום שיעור ששים נשימות טוב שיערה על ידיו מים ג` פעמים מפני שאפשר שהשינה [היא] גורמת שתשרה רוח רעה על הידים אפילו ביום: ואת תפילת מודה אני אומרים לפני הנטילה של הבוקר ואשמח לענות לך על כל שאלה נוספת או אם יש צורך לבירור נוסף בשאלות ששאלת.
בברכה - בנימין שמואלי
להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il