שאל את הרב - כללי

סנדקות - מה עושים?

  • ז' אב התשע"ה
אא

שאלה

כבוד הרב שלום, בשעה טובה ומוצלחת ותודה לבורא עולם נפקדתי בהריון שני בבן . אני רק בחודש הרביעי להריוני וכבר עלה עיניין הסנדקות ביני לבין בעלי , בעלי החליט ללא כל התייעצות איתי שסבו יהיה הסנדק וזאת משום של״ע אביו נפטר. ממש נפגעתי מהדרך והגישה ואמרתי לו את זה ויכול להיות שגם בגלל זה התנגדתי . אבל יש משהו יותר עמוק בהתנגדות שלי , אני מאוד מקווה שבעזרת השם הילד שאני נושאת ברחמי יחזיר את כל ביתנו בתשובה שלמה ויהיה צדיק וסבו של בעלי הולך לבית הכנסת אולם אינו שומר שבת בהדיקות וכו׳ ,וממה שאני חשתי ממנו הוא גם גאוותן ( אני מצטערת שאני אומרת את זה אבל חייבת להסביר את החששות שלי) אני יודעת שיש עיניין שהסנדק משפיע על תכונות הילד ואבא שלי הוא אדם צדיק וצנוע וההורים שלי שאנחנו גרים כל כך קרוב אליהם מעניקים לנו כל כך הרבה ומארחים אותנו בשבתות וממש כואב לי , אני לא רוצה לריב עם בעלי ועם המשפחה שלו זה דבר משמח שקורה אבל זה קריטי לי ומי שאינו קרוב לדת לא יכול להבין את זה . אני לא רוצה לחיות כל החיים בתחושה שהילד הזה ככה בבלל הסנדק שלו... תודה רבה על התשובה.

תשובה

לכבוד השואלת, 

הייתי מיעץ לך לכבד את אביך ב"כסא של אליהו" - שזה עוד לפני הסנדקאות, ומסוגל להמשיך טהרה לנפש הילד.

גם את תתפללי שבשעת הברית ירד לילד נפש דקדושה שיוכל לאהוב תורה ולחבב אותה על אחרים. וזה העיקר - הנפש. הנפש הקדושה של הילד היא החלק שינהיג את הילד כל ימי חייו בכל מה שהוא עושה. 

ומה שהסנדק יכול להשפיע על הילד בתכונותיו, כפי שהבנתי, היינו שיכול לגרום לנטיה לילד, וכגון שאם הסנדק צדיק, אז יכול לגרום נטיה בילד לצד קדושה. אמנם עיקר הפועל זה נשמתו הוא - ואי אפשר לאף אחד לשנות את זה, גם לא מידות הסנדק, הן לטוב או למוטב. 

לכן נראה שאם תכבדי אדם ישר וחובב תורה ב"כסא של אליהו", שזה כבר ישפיע לטוב על הנפש הבאה לילד, ובזכות אליהו הנביא זכור לטוב, וכן במה שתעלי תפילות של אמא בשעת הברית עצמה שיזכה הילד לנפש דקדושה טובה ומיוחדת, זהו העיקר. 

ולגבי קבלת זכות לילד, הנה אם נתינת הסנדקאות לאב בעלך יגרום לשלום בית ביניכם, הרי כל זה נזקף על חשבון הילד, להיות נחשב לו לזכות;  ובודאי שזכות זה בעצמו - שגרם לשלום בית בפועל כבר מתחילת חייו - יעמוד לו לזכות להיות רודף שלום ומחבב את התורה על אחרים כל ימי חייו. 

כן נראה לי .

בברכה,

רב נחום 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה