תפילה וברכות

תפילה בזמן נסיעה באוטובוס

  • כ"ג ניסן התשע"ה
אא

שאלה

שלום לרב, אני בעלת תשובה, ובאמתחתי כמה שאלות, שנפשי לא רגועה מלמצוא תשובה ברורה בעניין התפילה. (ישנם הרבה שאלות.. אמנה חלק מהן) אני תמניה (אבי מתפלל בנוסח שאמי), לכן אשמח אם תוכל לענות לי כדין עדות המזרח. 1.א. באופן כללי, באיזה חלקים בתפילה יש לעמוד? (פסוקי דזמרה, שיר של יום, מזמורי הללויה, הודו, וכו). ב. אם בברכת 'יוצר אור ובורא חושך' עומדים? בקטע של הקדושה: 'קדוש, קדוש, קדוש' האם עומדים? משתחווים? ומיד אח''כ, כשעונים, 'ברוך כבוד ה' ממקומו', משתחווים? בישיבה/בעמידה? 2.תפילה בזמן נסיעה באוטובוס: א. האם בזמן נסיעה באוטובוס כשאין ברירה, אפשר לומר בישיבה את הקטעים שבד''כ עומדים בהם? חוץ מתפילת שמונה עשרה או כולל? ב. אם אני יכולה להספיק לפחות את תפילת 18 ו'ישתבח' כשארד מהאוטובוס כדי להתפלל כראוי בעמידה, באיזה חלק בתפילה אוכל לעשות את ההפסק, והאם אפשר לדבר בזמן ההפסק? (דברים לא צפויים, מפאת שינוי מקום, וחיפוש פינה בדרכים שבה ניתן להתפלל). 3. כאשר אני אנוסה בזמן, מה סדר התפילה המקוצרת שאוכל להתפלל? א. מהם החלקים העיקריים והחשובים שאוכל לסמוך שאכן יצאתי ידי חובת 'תפילת שחרית'? (האם: 'תפילת חנה, פרשת העקידה, פרשת הקורבנות ופיטום הקטורת' כוללים בחלקים החשובים? או שניתן לומר אותם אחרי התפילה (חוץ מ'פיטום הקטורת שיש לומר פעמיים לפני ואחרי התפילה), אם כן עד איזה שעה ביום ניתן להשלים חלקים אלו?) ב. האם הרב יכול להסביר מה הכוונה 'פסוק ראשון של קריאת שמע'? תודה רבה לרב

 

תשובה

שלום וברכה

1א. חובה לעמוד בתפילת העמידה. כמו כן נוהגים לעמוד כשאומרים ה' מלך ופסוק והיה ה' למלך וכו' וכן כשאומרים ברוך שאמר וכשאומרים ויברך דוד ומכל מקום אין חיוב מן הדין לעמוד כשאומרים דברים אלו ואין זה אלא ממדת חסידות .

ב. יושבים ולא כורעים.

2. באוטובוס עדיף להתפלל בישיבה את כל התפילה כולל תפילת שמונה עשרה בכוונה ראויה. אם את יכולה להשלים את תפילת העמידה לאחר הנסיעה בעמידה עדיף שתתפללי עד לאחר ישתבח ותמשיכי מברכת יוצר אור לאחר מכן. ראוי לא להפסיק כלל בדיבור אולם במקרה הצורך תוכלי להפסיק בדיבור מאחר וכבת ספרד אינך אומרת את ברכות יוצר אור או ישבתח וברוך שאמר בשם ומלכות.

3. עיקר התפילה לנשים היא תפילת העמידה, ראוי להוסיף גם קריאת שמע ואם יש עוד זמן גם ברכות קריאת שמע וכן ברכת ברוך שאמר אשרי מזמור הללו את ה' מן השמים ומזמור הללו אל בקדשו וישתבח אם יש זמן נוסף  יש להוסיף גם את שירת הים ויתר הדברים.

את כל פרשיות הקרבנות ראוי לומר לפי סדר התפילה אולם אם אין לך תוכלי לדלג עליהם כי אין זה חובה גמורה לגברים וכל שכן לנשים.

הפסוק הראשון של קריאת שמע הוא שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד.

אשמח לסייע לך עוד ככל הצורך

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה