אמונה

לוח שימושי לחשבון נפש - מומלץ לכולם.

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

המסילת ישרים כותב שעל האדם לקיים חשבון נפש בינו לבין עצמו בכל יום, כמו שסוחרים בודקים את רווחיהם והפסדיהם בכל יום-הבעיה בכך היא שכאשר האדם בוחן את עצמו ולפעמים רואה את נגעיו הוא יכול להגיע לעצבות, כמו כן לפעמים הוא איננו יודע כיצד לפתור את בעיותיו- מה אפשר לעשות בעניין

תשובה

מדברי הרב יוסף אלנקווה שליט"א: לפני כמה שנים פרסמתי לוח יומי לחשבון נפש - זה משהו חדשני שנועד לסייע ולהזכר במצוות שעלינו לקיים וממה עלינו להשמר . אין שום מקום לעצבות כשיש חשבון נפש , זה כמו שבעל סופרמרקט או המנהל עושים מאזן יומי שבועי חודשי רבעוני ושנתי . זה עצוב לראות שהפסדת , זה משמח שהרווחת , וכאשר אתה עושה זאת אתה מרוויח . הנה לך ולכל הגולשים לוח שימושי ביותר שהראתיו לכמה מגדולי הדור והם שמחו ובקשו להפיצו ברבים . אמנם עכשיו באינטרנט האות משתנה אך כולם יכולים להעתיק ולפרסם זכות ההפצה – נתונה לכולם , כדאי לנסות את הלוח במשך שבוע אחד . תודה . .

עַל כֵּן יֹאמְרוּ הַמּשְׁלִים בֹּאוּ חֶשְׁבּוֹן. הבהרה : כל אדם מישראל צריך לעשות חשבון עצמי מדי יום ביומו ולסיוע בלבד נרשם הלוח הזה. וידע כי שכר פעולתו במצוות ה` והפסד עבירותיו אינם נשקלים בכלים אנושיים. לוח זה יסייע למעשים ולא ללבבות ולכוונות, ורחמנא ליבא בעי!. שאלני חברי שמעון , כאשר אדם צריך למסור עבודה לביקורת , למבחן הנה הוא יודע שעליו להראות שעבודתו מושלמת ואינה חסירה דבר וישנם סעיפים ברורים ומוגדרים של טיב העבודה , בקרת איכות , גמר , ולכל מוצר ומפעל יש דרישות אחרות .

ואם יבוא בעל מרכז מזון לסגור את המרכז באישון לילה הוא לא יסגור בטרם יבדוק קופה קופה , הכנסה והוצאה וכן על זה הדרך . וישנה ביקורת יומית , שבועית , חודשית , תלת חודשית , חצי שנתית , שנתית ובכל תקופה יש הגדרת ביקורת . ועתה , שאל – כשאומרים לי כיהודי שעלי לעשות חשבון הנפש האם אפשר להציג בפני רשימה מסודרת שאוכל לעבור עליה יום יום בתחילה היה קשה לי לחשוב על הגדרת שאלות יומיות , אולם במחשבה מעמיקה הבנתי שכולנו שואלים במודע ובתת מודע שאלות רבות לפני ולאחרי מעשה , ולמה לא אוכל לרשום לעצמי ולחברי כללים בלבד וכבר בגמרא מצינו שרבי ישמעאל כתב לעצמו רשימות של חשבון הנפש וכן עשו רבים מגדולי ישראל .

( כשאדם אוכל - למשל - הוא שואל את עצמו המון שאלות באופן טבעי מבלי להרגיש , האם האוכל כשר , האם הופרשו ממנו תרומות ומעשרות האם הוא חלבי או בשרי האם היום יום צום האם שבת היום ולא עשיתי קידוש אולי הגיע זמן תפילה ואינני יכול לאכול האם זו סעודה שאינה מספקת את בעליה מה עלי לברך האם אכלתי כשיעור לברכה אחרונה האם אכלתי דג ועלי לשטוף פני וידי ולאכול לחם אם היום שבת, האם אינני בורר – ועוד שאלות רבות שכולנו שואלים את עצמנו בטרם נאכל דבר מה ! ) הרי איש לא יחשוב שזו כל התורה וזהו חשבון הנפש הבלעדי ומה גם שישנם דברים המסורים ללב ולכוונה , ועל כן כמזכיר ומעורר עשיתי רצון חברי ואלו הדברים שחשבתי לנכון להציג כרשימת שאלות לענינים השווים לכל נפש שיש לשאול את עצמנו כסכום יומי שבועי ושנתי.

ובטרם נכנס לשאלות , הנה לנו מעט דברים על הצורך בעשיית חשבון נפש. אשר כך בעצם אנו עושים בכל ליל בעלותינו על משכבנו ובאמרנו קריאת שמע על המיטה . האם יש חיוב לעשות חשבון נפש נאמר במסכת שבת דף לא. : ". אמר רבא בשעה שמכניסין אדם לדין אומרים לו נשאת ונתת באמונה קבעת עתים לתורה עסקת בפריה ורביה צפית לישועה פלפלת בחכמה הבנת דבר מתוך דבר ואפילו הכי אי יראת ה` היא אוצרו אין אי לא לא ".

רש"י מסביר: " היא אוצרו - הוא עיקר החשוב בעיניו לאצור ולעשות סגולה לזכרון ". הרי לנו שאדם חייב לעשות חשבון מדוקדק בחייו על מעשיו בכל יום וביותר על יראת השמים אם היא אוצר סגולתו וזכרונו. ועוד אמרו רבותינו במסכת בבא בתרא דף עח: בדרשת הפסוק " על כן יאמרו המושלים וגו` " : " א"ר שמואל בר נחמן א"ר יוחנן מאי דכתיב על כן יאמרו המושלים וגו` המושלים אלו המושלים ביצרם בואו חשבון בואו ונחשב חשבונו של עולם הפסד מצוה כנגד שכרה ושכר עבירה כנגד הפסדה תבנה ותכונן אם אתה עושה כן תבנה בעולם הזה ותכונן לעולם הבא עיר סיחון אם משים אדם עצמו כעיר זה שמהלך אחר סיחה נאה מה כתיב אחריו כי אש יצאה מחשבון וגו` תצא אש ממחשבין ותאכל את שאינן מחשבין ..

" ובספר חרדים - פרק לה – כתב רבינו שזו הלכה יום יומית : " צוו שיהא מחשב עם נפשו כל לילה קודם שישן להתוודות על מעשה יומו ויתודה, ונקראים עושי זאת מארי דחושבנא, ונרמז בתורה (במדבר כא, כז) על כן יאמרו המושלים בואו חשבון, כדאיתא בזוהר (ג, קע"ח ) .". כלומר חשבון הנפש מביא להכרה בטעויות , לחרטה וודוי ובקשת סליחה ולתיקון וקבלה להבא שלא ישוב עוד לכסלו . הרמח"ל בספר מסילת ישרים בפרק ג - בבאור חלקי הזהירות , הזהיר אותנו מלפול בגן המבוכה של החיים ואין דרך להנצל ולצאת בשלום אלא כאשר עושים חשבון נפש ועל ידו אנו הולכים בדרך הישר :

"הא למה זה דומה לגן המבוכה, הוא הגן הנטוע לצחוק, הידוע אצל השרים, שהנטיעות עשויות כתלים כתלים, וביניהם שבילים רבים נבוכים ומעורבים, כולם דומים זה לזה, והתכלית בם הוא להגיע אל אכסדרה אחת שבאמצעם. ואמנם השבילים האלה מהם ישרים ומגיעים באמת אל האכסדרה, ומהם משגים את האדם ומרחיקים אותו ממנה. ואמנם ההולך בין השבילים הוא לא יוכל לראות ולדעת כלל אם הוא בשביל האמיתי או בכוזב, כי כולם שוים ואין הפרש ביניהם לעין הרואה אותם, אם לא שידע הדרך בבקיאות וטביעות עין שכבר נכנס בם והגיע אל התכלית שהוא האכסדרה.

והנה העומד כבר על האכסדרה הוא רואה כל הדרכים לפניו ומבחין בין האמתיים והכוזבים, והוא יוכל להזהיר את ההולכים בם, לומר: זה הדרך לכו בו! והנה, מי שירצה להאמין לו, יגיע למקום המיועד. ומי שלא ירצה להאמין וירצה ללכת אחר עיניו, ודאי שישאר אובד ולא יגיע אליו: כן הדבר הזה: מי שעדיין לא משל ביצרו, הוא בתוך השבילים, לא יוכל להבחין ביניהם. אך המושלים ביצרם שכבר הגיעו אל האכסדרה, שכבר יצאו מן השבילים וראו כל הדרכים לעיניהם בברור, הם יכולים ליעץ למי שירצה לשמוע, ואליהם צריכים אנו להאמין.

ואמנם מה היא העצה שהם נותנים לנו בואו חשבון, בואו ונחשב חשבונו של עולם, כי כבר הם ניסו וראו וידעו שזה לבדו הוא הדרך האמיתי להגיע האדם אל הטובה אשר הוא מבקש ולא זולת זה: כללו של דבר, צריך האדם להיות מתבונן בשכלו תמיד בכל זמן ובזמן קבוע לו בהתבודדו, מה הוא הדרך האמיתי לפי חק התורה שהאדם צריך לילך בו. ואחר כך יבוא להתבונן על מעשיו אם הם על הדרך הזה אם לא, כי על ידי זה ודאי שיהיה לו נקל לטהר מכל רע וליישר כל דרכיו. וכמו שהכתוב אומר (משלי ד):

פלס מעגל רגליך וכל דרכיך יכונו, ואומר (איכה ג): נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה` ". אמור מעתה עלינו לחשב היטב את מטרות החיים , תכלית עבודתינו ואת פרטי המעשים שלנו האם הם תואמים את עבודת השם אשר לה אנו נדרשים וזכאים . נשים לב שדברי הרמח"ל אינם מכוונים רק למעשים אלה גם לשורש , להנהגה , לדרך למגמה ועמם גם חשבון מדוקדק של המעשים . מעתה הנה הצעת השאלות , רשימה שאפשר לשנות ולהוסיף ולהעיר ונשמח לקבל תגובותיכם לפני ולאחרי בדיקה עם רשימת העזר הבאה : א. השאלות הראשונות לכל היום ובכל יום ויום:

1. נשאת ונתת באמונה

2. קבעת עתים לתורה א. קביעות בלי לשנות בתוכן הלימוד - תורה שבכתב ותורה שבע"פ - התייעצת עם רב מה ללמוד ומה להוסיף כל יום את ההכות ליום זה (ר"ה, חגים שבת וגו` למדת)

3. עסקת בפריה ורביה (שמרת על קדשת הברית וטהרת המשפחה)

4. צפית לישועה (התפללת לבנין המקדש למדת הלכות מקדש השארת זכר לחורבן למדת דברי הנביאים וציפית להתקיימם בימיך היית שותף לגאולת ישראל

5. פלפלת בחכמה

6. הבנת דבר מתוך דבר ב. קיימת היום את שש המצוות שאפשר וצריך לקיימן בכל רגע ורגע (שהובאו בספר החינוך ובמשנה ברורה)

1. אמונה בה` אחד ואנכי ה` אלקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים

2. לא להאמין בשום דבר זולת השי"ת שנאמר לא יהיה לך אלהים אחרים על פני

3. להאמין כי השי"ת ברא ומקיים את כל העולמות לבד בלי שום שותף שנאמר שמע ישראל ה` אלוקינו ה` אחד

4. מצוה לאהוב את הקדוש ברוך הוא שנאמר ואהבת את ה` אלוקיך

5. להיות יראת ה` על פנינו תמיד לבלתי נחטא את ה` אלקיכם תיראו וגו`

6. שלא נתור אחרי מחשבת הלב וראית העיניים שנאמר ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם בכל יום בהיותך על משכבך שאל את עצמך גם את השאלות הבאות.

זכור כי הן שאלות כלליות הסדורות לפי סדר היום, ולכל שאלה כאן יש פרטי פרטים, שגם עליהם אתה עתיד ליתן דין וחשבון, אך אותם לא הזכרנו כי רבים רבים הם ( בחלק מהשאלות יש הפנייה לקישור ש"וע, ראה גם בהערות המשנה ברורה והראשל"צ הגר"מ אליהו שליט"א ) והנה השאלות לפניך לפי סדר היום :

השכמת הבוקר התעוררת מיד לעבודת הבורא (סימן א) מודה אני אמרת מיד בהשכימך (סימן א) הלכת פחות פחות מד` אמות למקום נטילת ידיים (סימן ב) נטלת ידיך ג` פעמים לסרוגין להעביר טומאה (סימן ב) הכנת עצמך לתפילת השחר ( נקיון הגוף, שרתים, צחצוח שיניים, שטיפת הפה בשבת ) סימן ד - ה; סימן יב ) טעמת או שתית לפני התפילה ( זכור! חולה חייב לשתות ולאכול אם צריך לבריאות, ומי שאינו חולה יזהר מלכתחילה, גם מים לא לשתות ) ( סימן ה ) ברכות השחר - ברכת כסדרן ( סימן ז ) בציצת התעטפת - לאחר שבדקת - וברכת כהלכה ( סימן ט )

תפילין הנחת כהלכה ובמקומם (סימן י ) חלילה דיברת בין תפילין של יד לתפילין של ראש קדש והיה כי יביאך אמרת מביתך יצאת מעוטר ומעוטף בציצת ותפילין למזוזה נשקת ואמרת פסוק ה` ישמור צאתי ובואי וגו` במזוזות כשרות נזהרת ( לא הרטבתן בנקיון הבית או הגשמים ) ( סימן יג ) בדקתן מפעם לפעם לבין הכנסת הגעת מהראשונים או מהאחרונים ( סימן יב ) קיבלת עליך מצות ואהבת לרעך כמוך לפני התפילה כשאמרת שמע ישראל בקרבנות אם עובר זמן ק"ש, האם קראת את כל קראית שמע בזמנה

( סימן יז ) צדקה נתת ב `ויברך דוד` התפללת במנין דיברת בין קריאת שמע לסוף העמידה התפללת בזמן דיברת בתפילה כוונת לפחות בקריאת שמע ובשמונה עשרה ( סימן יח ) אם חלמת חלום רע, האם עשיתה `הטבת חלום` התענית `תענית חלום` בדקת אם התפילין במקומם כיוונת לשמוע חזרת הש"ץ, לענות ברוך הוא וברוך שמו ואמן ( סימן כ ) קיבלת עליך תשובה וידוי וחרטה בזמן התחנון ( סימן כב ) כוונת והתפללת על ילדיך, ללימוד התורה, בברכת `הערב נא`; `אהבת עולם` וב `ובא לציון` על יהודי בצער, על חבר חולה התפללת כוונת לזכור את השבת באמרך כל היום היום יום … בשבת קודש אמרת את סוף התפילה עד אחר `עלינו לשבח` במתינות או רצת ( סימן כה )

התפללת תפילה לפני לימוד תורה קראת `חוק לישראל` לאחר התפילה או למדת לימוד אחר ( סימן כז ) שכחת חלילה תפילה או נאנסת ולא התפללת - השלמת כראוי ( סימן כא ) הקדמת שלום בסבר פנים יפות לכל מי שראית אכילה פת שחרית אכלת ( דקדקת בכשרות המאכלים לרבות בשר וחלב, תרומות ומעשרות, סעודה שאינה מספקת לבעליה ) שתית מים לפני הסעודה לברך שהכל - לצאת ידי חובת הסוברים שטוב לעשות כך ידיך נטלת לפני הסעודה ברכת ונגבת כהלכה מוציא ברכת אכלת קצת פחות משבעך לספרדים ומנהג חבד - אכלת חלילה חלב ודגים ( מלבד הנוהגים שלא להקפיד על כך ) יחדיו ( כולל פרוסה עם גבינה לבנה וסרדינים או טונה וגבינה צהובה, נס קפה, וכריך טונה ועוד )

דברי תורה אמרת בסעודתך אכלת בנימוס ובדרך ארץ מים אחרונים ברכת המזון ברכת נזהרת לא לזרוק פירורי לחם זהירות בדרכים את אשתך וילדיך ברכת בסבר פנים יפות בצאתם לדרך והזהרת את ילדיך למען ישמרו ויזהרו בדרכים אם לדרכך יצאת - תפילת הדרך אמרת ( פרטי דינים ודעות רבות בזה ) דברי תורה אמרת לקיים `ובלכתך בדרך` רגליך רצו לטובה אם הנך נוהג: נזהרת ונשמרת לנפשך על כללי הבטיחות והזהירות בדרכים הקפדת את מכוניתך בדקת שהיא כשירה ותקינה לנסיעה

( בפרט במימי החורץ הקשים ) מישהו נתקע והיה צריך לסייעו, קיימת עזור תעזור עמו חייל לרכבך אספת - ובזהירות - בצמתים וברמזורים עקפת מימין והזקת לזולתך האם חלילה גרמת לחילול ה` בהתנהגותך אם לעבודתך הלכת: התחלת בזמן רשמת את זמן ההגעה כנדרש זמן פעולתך ביטלת ברכוש ציבור או של בעל הבית נגעת את עבודתך עשית כראוי נשאת ונתת באמונה נזהרת בכבוד הבריות דיברת לשון הרע בפה אל פה או בטלפון החמצת פנים או סייעת לזקוקים לעזרתך נהגת שרירות לב ובגאוה ראית תקלה ולא דיווחת שתית ואכלת משקה ומטעמת - הקפדת על ברכה ראשונה ואחרונה סעודת צהריים כאשר סעדת סעודת צהריים הקפדת על כל דיני האכילה ( לרבות נטילת ידיים, כשרות, ברכות תחילה סוף וכיוב` )

אם לא אכלת לחם אך אכלת ירק או פרי רטוב - נטלת ידיים בלי ברכה במקום שאכלת השארת נקי אם לשירותים נכנסת ניקית עצמך כהלכה ובמים השארת את המקום נקי לבאים אחריך ברכת `אשר יצר` בכוונה ובשמחה בין אדם לחבירו בהלכות לבין אדם לחבירו נזהרת ( גזלת שיקרת רימית על אונאות דברים או ממון עברת לשון הרע דיברת השמצת התכבדת בקלון חברך התנשאת הלשנת הלואת בריבית לוית בריבית דיברת אחד בפה ואחד בלב הוצאת דיבה נכשלת במשקולות לא מכוונים השבחת סחורה כלפי חוץ הוספת מים להגדיל נפח ומשקל ) בהפסקה בעבודה ובמשך היום:

במושב לצים ישבת דיבור אסור ודברי עגבים שמעת התדבקת בתלמידי חכמים תורה ותפילה את ילדיך שלחת לתלמוד תורה לשעורי תורה תפילת מנחה התפללת רחצת ידיך, התכוננת לתפילה צדקה נתת התפללת במנין תהילים קראת נשארת ללמוד בין מנחה לערבית או לאחריהן קריאת שמע של ערבית, קראת בכוונה ( בליל ראש חודש, חול המועד וימים טובים אמרת יעלה ויבוא ) ברכת הלבנה אמרת בזמנה ערב בסעודת הערב נהגת כהלכה : ברכות , כשרות, נטילת ידיים ועוד.

עם ילדיך למדת היום הקפדת בתוך ביתך הדרכת את המשפחה בהלכות היום : ר"ח, חג וכיוב` הכנת את ילדיך לקראת שינויים בתפילה שיהיו היום ( אם היו ) למדת שיעור יומי דף יומי הלכה יומית זוהר יומי ראית חלילה דברי תועבה קראת לשון הרע וכיוב` קריאת שמע על המיטה קראת חשבון הנפש היומי עשית נרדמת מתוך דברי תורה תיקון חצות אמרת שאלות כללית: נזהרת בענייני פרקי אבות ( רבים רבים הם! ) ( סימנים כט - לא - לא, לב, לג )

נזהרת בברכות ( שלא לומר ברכה שאינה צריכה, לא לומר ברכה לבטלה, לברך על כל דבר, לברך כראוי ) (סימן ו וסימנים מח - עד - סא ) נזהרת בענייני נזיקין ( לא הזקת לאיש בממונו בגופו ובנשמתו ) (סימן קפב; קפג; קפה; קפז; קפט ) נשאת נשק ברשיון להגן על עם ישראל שמרת אותו כהלכה בין אדם לחבירו קיימת `כבד את אביך ואת אמך` כראוי הרגלת עצמך במדות טובות ( ענוה צניעות, עזרה לזולת ) ( סימן כט ) התרחקת ממדות רעות

( גאוה כעס מחלוקת גבהות לב ) סימן כט ) נזהרת מרכילות, לשון הרע, נקימה ונטירה ( סימן ל ) הקפדת לתת לעני צדקה ( בעין יפה בלי לפגוע בסתר בלי להתגאות) סימן לד ) נזהרת בכבוד יתום, אלמנה וגר בכבוד רבך נזהרת ( סימן קמד ) בכבוד רעך עסקת ( כט, יב יג ) ביקרת חולים ( סימן קצג ) מלבושים לבשת בגדי אשה ( כולל שימוש בבושם של אשה ובמראה שלא לצורך ההכרחי ) ( סימן קעא ) לבשת בגד נקי משעטנז (סימן קעז ) התלבשת בצניעות ( סימן ג ) נעלת נעליך ימין תחילה, וקשרת שמאל תחילה ( סימן ג ) לבשת חלילה בגד שיש בו צורת שתי וערב ( סימן קסח ) טלית קטן לבשת ( סימן ט ) תספורת:

נזהרת לא לגלח פאות ראשך ולא להתגלח בתער ( סימן קע ) אינך מסתפר לפני מנחה ,לא לאחר ביום שישי , ולא בימים האסורים נדרת נדר ולא קיימת ( סימן סז ) התחלת לעשות מעשה טוב בלי לומר `בלי נדר` ( סימן סז ) התעמלות : שמרת על גופך כראוי התעמלת מאכלים בריאים אכלת ( סימן קד ) לאבות ואמהות - ( סימן קסה ) נזהרת בחינוך הקטנים הפרשתם ילדיכם מאיסורא עודדתם את ילדיכם בעין יפה משכתם אותם לאהבת ה` למורים ומורות נזהרתם להכין את השיעור כראוי ישנתם מספק לפני הגיעכם לכיתה התפללתם על שלום תלמידיכם דאגתם למחסור גשמי או רוחני של התלמיד למדתם בלא להתרשל ממלאכת שמים איהבתם את ה` על תלמידיכם נטעתם בהם אהבת הזולת לרבנים ופוסקי הוראה קיימת בעצמך מה שאתה מבקש מזולתך אמונה והלכות לימדת שאלת בשלום קהילתך ופרנסתם עזרת לכל דורש ושואל במה שאפשר ולו במילה טובה סדרי תורה ותפילה הנהגת נזהרת בבואך לפסוק טעית חלילה בהוראה דאגת לסדרי לימוד של ילדים ומבוגרים לימדת זכות הוכחת באמונה ברכת התורה ברכת בכוונה גדולה למדת סנגוריא על כלל ישראל והתפללת לשלום כולם הסימנים המצויינים בסוגריים הם של קיצור שולחן ערוך - כדאי לעיין במקור.

אנו מאמינים שכאשר נשאל את עצמנו את השאלות הכתובות כאן ואת אלו שאינן כתובות עצם השאלה תעודד אותנו לסור מרע ולעשות טוב ואמן שנזכה להיות משלמי הדעת , מנקיי הכפיים , בעלי חשבון ויראת שמים אמן .


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה