תורה ומדע

עשרת הדברות ומיתולגיה מצרית

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, באחרונה התחלתי להתעניין במיתולוגייה ותפישות עתיקות של המזרח התיכון הקדום. כפי שידוע לי, משה רבנו גדל והתחנך במצריים ועל פניו אני מקבל את הרושם שהונחלו אליו מעט מן הערכים של תפישות מסויימות הן בחייהם והן לאחר מותם (של המצרים -המתוארות בספר המתים המצרי). בספר זה קיימת סצנה מאוד דרמטית שבה המת מכריז על כך כי חי את חייו בצורה הטהורה ביותר ("לא רצחתי" ,"לא גנבתי","לא נאפתי" וכו`). שאלתי היא האם קיים קשר בין טענות אלו שמכריז המת המצרי לבין עשרת הדיברות כפי שהועברו לנו

תשובה

שלום וברכה

כבר טען מי שטען כי חוקי חמורבי השפיעו על מצוות התורה, מכיון שיש שם איזכורים הדומים לחוקי התורה בפרשת משפטים. התשובה הנכונה לכך הוא כי מכיון שהעמים הקדומים בני נח נצטוו אחרי המבול על ידי הנביא נח בשבע מצוות האוניברסליות וכמו כן נצטוו בין הדברים על עשיית צדק ומשפט ולדעת כמה ראשונים אף החוקים עצמם נתקבלו מהקב"ה, ולפיכך יתכן מאוד שיהיה מופיע בין חוקי חמורבי העונש של תשלומי כפל לגנב שגנב, ואין מכך שום פירכא על התורה האלוקית.

כך גם אילו היה נכון שהמצרי בתודעתו מכריז על עברו הנקי בכך שלא רצח ולא נאף ולא גנב, הרי שיש בכך הוכחה כי שלשת מצוות אלו אכן היו במסגרת המחייבת של כלל העמים כתוצאה מההוראה האלוקית לנח אחרי המבול, וגם למצרים בן חם בן נח הועברו ההוראות המחייבות הללו, ואכן נעשה לחוקו של המצרי הקדום שהיה אמון על שבע מצוות בני נח, ואכן שלשת מצוות כלל אוינברסליות אלו נכללו גם בין עשרת הדברות שניתנו לעם ישראל על הר סיני, ומה כאן בדיוק הקושיא.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה