שאל את הרב - כללי

חג פסח אצל משפחה דתית

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרבה מנשה ישראל, שמחה אני לשמוע שכולכם בקו הבריאות שיהיה גם לך חג שמח וכשר ... ולשאלה ששאלת לגבי איפה אני עושה את החג אז ככה: לך מותר לשאול הכלללל ואנחנו עושים את החג אצל משפחה יהודית כאן איזה משפחה שאנחנו תמיד נפגשים איתם בבית כנסת והם הזמינו אותנו אליהם אז החלטנו שאנחנו עושים אצלהם ממש משפחה טובה דתיים חבדניקים מצחיקים... היינו מוזמנים גם לחברים טובים שלנו אבל בחרנו שלא ללכת כי האוכל שהם מבשלים זה יהיה בשבת אז אנחנו לא רוצים ללכת לשם חשבנו גם לעשות בבית שלנו ולהזמין חברים אבל בן זוגי לא כל כך בטוח שהוא יעשה את זה כמו שצריך כי תאמת אנחנו לא יודעים תמיד זה היה יאלה לקרוא את ההגדה ולאכול לא כל כך התענינו באמת במצוות החג אז בחרנו לעשות אצל המשפחה הדתיים לראות סדר כמו שצריך להשכיל ובע"ה שנה הבאה נעשה אצלנו בבית. דרך אגב יום ראשון אני הולכת למקווה לראשונה, אני ממש מתרגשת אני יודעת שלא נהוג להגיד שהולכים למקווה אבל הייתי חייבת לשתף אותך כי אני ממש מתרגשת. שיהיה לך שבת שלום והמון בריאות, בהערכה רבה, ...........

תשובה

שלום וברכה

אני משתתף מאוד בהתרגשותך לפני קיום מצוות הטבילה על ידך לראשונה, אין לי מילים לתאר זאת, וכנראה שזה גם ההרגשה שלך בעוצמות הרבה יותר חזקות, אשרייך שאת זוכה לזה, ואשרי בן זוגך שיזכה מעתה להתייחד איתך - גוף קדוש, וההתייחדות שלכם מעתה יהיה מצוה נעלה עד מאוד, המביאות שפע בכל העולמות.

קשה לתאר במילים את המהפך הקורה בנשמת האדם עת היא זוכה לקיים מצוה זו, לפי דברי המקובלים הרי שמי המקוה שהם 960 לוג [- מידה התורתית המקבילה לליטר, בערך], מסמלים את העולם הבא, את הגן עדן, את ההאצלות הכי רוחניות, וכשהגוף נכנס כולו למים אלו יש בכך משום יציאה מחלל העולם ונסיקה לתוככי המהות של גן העדן, ובאותה השעה שהגוף טובל במים הגשמיים של המקוה, שורש הנשמה של האדם הנמצאת למעלה טובלת באותה העת בנהר היוצא מגן עדן, והנשמה העליונה והתחתונה מתחברים לשורש שמשם הן נחצבו, ועל ידי כך הגוף והנשמה מקבלים כוחות חדשים, ומחילת עוונות, כמו כל דבר החוזר לשורש.

ארבעים יום שמראש חודש אלול ועד סוף יום הכיפורים כוללים 960 שעות, 24X40960, ואותם 960 שעות התשובה והסליחה כלולים כולם בתוך מי המקוה, ובטבילה בתוך שיעור המים הנ"ל זוכים לתשובה וסליחה כמו ביום הכיפורים שעם ישראל חוזר ומתבטל לשורש.

מבואר בתורה כי רוח אלוקים מרחפת על פני המים, ולפי הפירוש בספרים הק` יש רוח אלוקי על פני מי המקוה, וכשאדם טובל, ויוצא אחר כך מהמים, רוח האלוקי שעל פני המים יוצאת על גוף האדם ועוטפת אותו כמו בגד צמוד לגוף, וכל האדם הופך להיות משהו אחר לגמרי, כל כוחות הרע והאנרגיות השליליות פורשות ומסתלקות מהאדם הטובל מכיון שאינן יכולות להידבק לגוף קדוש כזה העטוף באיצטלא האלוקית השורה תמיד על פני המים של המקוה, אשרי עם ישראל שזכה למצוה כבירה כזאת.

הכניסה לתוך בור הטבילה נחשבת לחזרה לעידן העיבור ברחם האם, ולכן הגוף מתכופף בדומה לתנוחה עוברית, היציאה אחרי הטבילה מבור הטבילה נחשבת כלידה מחדש, וכרגע בו מתחילים הכל מחדש.

העומק של הזוגיות אחרי עידן הפרישה וההיטהרות מפצה על הקשיים שהיו בימי הפרישה, וההרגשה הנוסקת של האהבה האמיתית שלעולם לא תתנתק, מנצחת כל זיק של קושי בקיום מצוות הפרישה בימי הנידה, ואז מרגישים באמת שהכל היה משתלם.

איך לא, גם הזמן שבו סיבב הקב"ה שתקיימי את מצוות הטבילה, אור ליום ט` בניסן, מתאים ביותר לטבילה שלך, ביום הזה לפני כ3280 שנים טבלו כל עם ישראל והתקדשו בערב יום חציית הירדן והכניסה לארץ ישראל עם יהושע בן נון, וככתוב בספר יהושע (פרק ג פסוק ה) וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל הָעָם הִתְקַדָּשׁוּ כִּי מָחָר יַעֲשֶׂה ה` בְּקִרְבְּכֶם נִפְלָאוֹת, ופי` בספר תורת משה לרבינו משה אלשיך שהכוונה `הִתְקַדָּשׁוּ` הוא, שיהושע הורה לעם ישראל לטבול ולטהר עצמם מהטומאה ביום ט` בניסן מכיון שביום י` בניסן הם עתידים לראות נפלאות וגילוי שכינה, וככתוב בהמשך: וְהָעָם עָלוּ מִן הַיַּרְדֵּן בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן.

בכלל, את טובלת בימים המיוחדים להיטהרות, וכל עם ישראל בעת שבית המקדש היה קיים היו עסוקים בימים אלו שלפני פסח בהיטהרות מתמדת לקראת הקרבת קרבן הפסח, כך תזכי לקיים את מצוות ליל הסדר מתוך קדושה וטהרה, ולקבל את כל שפע האמונה הנשפעת בחג הזה אחרי שעשית את הדבר הגדול הזה לכבוד בורא עולם, והתחלת לקיים הלכה למעשה אמת מצוות הטהרה, אשרייך.

[אגב, עשית את הבחירה הכי נכונה לגבי המקום שבו תעשו את ליל הסדר, בית יהודי שומר תורה ומצוות, אשרי זה שיזכה לארח אתכם, בשבוע הבא אשלח לך קצת חומר מסודר [בנוסח חבד"י] עליו תוכלו לשוחח עם המארח בליל הסדר, אם תרצו].

דעי לך שבעת שמקיימים מצוות הטבילה נהיה עת רצון גדול בשמים ויש לך כוח לפעול ישועות כאחת הצדקניות הגדולות, ובכן בוודאי תתפללי עלייך ועל כל מכרייך שתצליחו, ואם מישהי צריך רפואה שלימה או ישועה אחרת כדאי שתתפללי עליהם, כי עת רצון הוא למלא כל משאלות ליבך לטובה ולברכה.

ואני מצרף בזה תפילה לפני הטבילה.

<font color="#ff0000>"ריבונו של עולם, בלב מלא רגש אני מקיימת בזה מצות טבילה לשם טהרה, גלוי וידוע לפניך שהשתדלתי להיות נאמנה למצוותיך, בשמירת ימי נדות וספירת שבעת הימים הנקיים, והנה עתה הנני מוכנת ומזומנת לקיים מצוות הטבילה במים הכשרים, כמצוותך אשר צויתני, והנני מצפה לישועתך, וכשם שמי המקווה מטהרים אותי מבחינה רוחנית, כך אני מתפללת אליך שתשטוף מעלי כל עבירה ועוון וכל עצב ויגון, וקיים בנו מקרא שכתוב, וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם. ואהיה שמחה תמיד בשמחה של מצוה.

ריבונו של עולם אשר בידך נפש כל חי, חונן אותי ואת בעלי ובני משפחתי ואת כל קרובי, ואת כל עם ישראל מברכותיך לחיים ארוכים, בריאות, אושר, מזל טוב, ונחת, ותשרה עלי את רוחך הטהורה ושכינת קודשך. ותתן לי ולבעלי כוח ויכולת ועזר וסיוע לזיווג שלנו, שיעלה ויפרח כגן רטוב. מִקְוֵה יִשְׂרָאֵל יי, יהי רצון שיהא ביתינו בית של שלום אהבה ואחווה, וחסדך לא יסור מעמנו לנצח, ואהיה תמיד בטהרה הראויה לנשי עמך בית ישראל, אמן".

אנא י-י הושיעה נא. אנא י-י הושיעה נא. אנא י-י הצליחה נא. אנא י-י הצליחה נא.

פסח כשר ושמח, ושיעבור לך הכל בהצלחה, אתפלל עלייך בל"נ במוצאי שבת, אצל הכותל המערבי.

מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה