תורה ומדע

מה לגביי האתיופים והתימנים

  • כ"ב אב התשע"ה
אא

שאלה

ברשות הרב יש לי מספר שאלות בנושאים שונים: - בנוגע למסורת ישאל אשר שומרת על רציפות נפלאה, רציתי לשאול בנוגע לבני העדה האתיופית הי"ו מה בדיוק התרחש במסורת שלהם שנעלמו להם כ"כ הרבה פרטים מחד בעיקר בתושב"ע, ומאידך נשמרו אצלם דברים בצורה מדוקדקת להפליא ? -והאם ישנן קהילות יהודיות נוספות אשר היו מנותקות משאר הקהילות היהודיות, שנשמרה אצלם המסורת של התושב"ע, של אף היותן מנותקות, שכאשר מדברים על מסורת שנשמרה בכל רחבי העולם, שכולם שבים עם אותם תפילין ואותם ס"ת וכו', יש המעירים שהיה קשר מסוים בין הקהילות ולכן הם טוענים שאין העובדות האלו מראות על עוצמת המסורת, לכן אשמח לקבל ביאור בנקודה זו. -לפני פרק זמן מסוים בקשו להפנות אלי בחור שצפה בסרט המופץ ב-you tube המדבר על יציאת מצרים מנקודת מבט כפרנית ר"ל, והוא מעוניין שישיבו לו על השאלות המוצגות בסרט, וכמובן שבסוף הוא לא הגיע, אך התעניינתי לראות מהם השאלות, והיה דבר אחד שמאוד הפריע לי, ששם הם הביאו את פפירוס איפוואר, שגם כבוד הרב זמיר ועוד רבנים ,מביאים ממנו סוג של ראיה לממצא ארכיאולוגי, ושם הם הראו שכמעט כל משפט שמצטטים להביא ממנו ראיה, הוא משפט חצוי, וכאשר קוראים כמה מילים לפני רואים שמדובר במשהו אחר, לדוגמא מה שמביאים שהיה דם ביאור, כתוב לפני כן שרצחו הרבה אנשים לכן היה דם, והיה לי קשה איך משתמשים בכזה דבר לראיה, ויודע אני שאיננו זקוקים לראיות מסוג זה, אך מכל מקום, לכאורה עדיף שלא להביא ראיות שנפרכות לכאורה בצורה כזו, ואשמח שכבוד הרב יניח את דעתי. -נקודה נוספת מתוך אותו סרט שהוא טוען שהוא מדבר בשם הארכאולוגיה החדשה, וכל מה שפעם חשבו שיש ראיות כיום רוב הארכיא' מסכימים שאין ראיות, ואחד הדברים שהזכיר שם היה תקופת כבישת העיר יריחו, שלא תואמת לשיטתו את התקופה המובאת בתנ"ך, אלא שראיתי בספר "סיני מאז ולתמיד" של הרב גרילק, שמביא שאדרבה השיטה הזו היא שיטה ישנה של ארכיאו' בשם קטרין ... ואח"כ באה רעה הארכיאו' דניאל... והראה שהתקופה תואמת לדברי התנ"ך, והדבר יצר אצלי בלבול, ואשמח אם הרב יפנה אותי לספר מהשנים האחרונות, שעסק בארכיא' המבארת את שיטת התנ"ך. וכעת ראיתי דברים נוספים בכתב עת הנקרא קולמוס המראה ממצאים נפלאים בנוגע לתנ"ך עם דחיות קלושות מהצד שכנגד ושמח לקבל עוד מידע. -לסיום קראתי ראיון של פרופסור שחזר בתשובה המספר שאחד מנקודות התפנית בחייו, הייתה בעקבות ויכוח שנערך בין ביולוג למתמתיקאי בנוגע לאבולוציה, והמתמתיקאי הראה את ההסתברות הקלושה מאוד לתהליך האבולוציה, והיולוג פשוט אמר שיודעים שהייתה אבולוציה ולא יודעים איך, רציתי לדעת אם יש איזה ספר עדכני המבאר את ענין ההסתברות המדוברת, כיצד מחשבים אותה. והאם לפי הידוע לרב באמת אין לביולוגים תשובה הגיונית לענין הזה של ההסתברות? תודה רבה ויישר כח לכם על עמידתכם בפרץ הנורא של הדור, גם אני גדלתי בחברה אתאיסטית, וחוויתי עשרות אם לא מאות ויכוחים, וע"י כך גדולה הערכתי אליכם עד מאוד, על אף ההשמצות של הפוקרים, שמתנהגים כך מחוסר ברירה אינליגנטית אנושית, מה לא יעשה אדם להשקיט את מצפונו. אסיים בברכה שהקב"ה יתן לכם כוחות להמשיך לסייע לעם ישראל.

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
האתיופים נרדפו בידי הנוצרים, ועברו מלחמת חורמה של ממש. בעבר היתה להם ממלכה גדולה, אך הם איבדו אותה, ומאוחר יותר איבדו גם את אדמותיהם, ונהיו לעניים. רוב התורה שבעל פה נאבדה מהם, ושוחזרה מחדש לפני כמה מאות שנים בידי אחד החכמים שלהם.
קיים דמיון רב בין התורה שבעל פה של האתיופים לתורה שבעל פה שלנו, בפרט בדינים הנוגעים לשבת.
זו הסיבה שכאשר האתיופים הדתיים עלו לארץ, הם קיבלו את הדת היהודית, כי הם לא ראו בה סתירה ליהדותם, אלא בגדר שיבה למקורות.
 
גם התימנים היו מנותקים זמן רב מבני ישראל, אך הצליחו לשמור בנאמנות ובדקדוק על התורה.
 
קשר מסויים בין הקהילות לא יכול להסביר מדוע כל היהודים בעולם יהיו להם אותם תפילין וציצית וכו' בדיוק. הרי דרך היהודים לחלוק זה על זה, ואם ח"ו לא היתה תורה שבעל פה מקובלת, או אם לא היתה מועברת בידי כל הקהילות בדקדקנו מדור לדורת, אז לכל קהילה יהודית בעולם היו תפילין משלה וציצית משלה וסדר פסח משלה וכו' וכו'.
עצם העובדה שכולם החזיקו באותם פירושים למצוות, מוכיח שפירושים אלה הועברו ללא שינוי וללא מחלוקת וללא טעות במשך יותר מ-2000 שנה בכל קהילות ישראל.
 
הסרט שראית רווי שקרים. תוכל לקרוא על שקריו כאן:
https://www.hydepark.co.il/topic.asp?topic_id=2969239&forum_id=4142
בקישור זה תמצא קישורים המובילים להתייחסות לכל אחת מטענותיו.
 
ולגבי הפפירוס: 
יש לזכור שפפירוס איפואר מתואר בידי מצרי שחי מאות שנים לאחר המאורע ששמע מאבותיו, ומתאר את הדברים לפי הבנתו. הוא שמע מאבותיו שבכל בית במצרים היו מתים, אך לא ידע את הסיבה לכך. הוא שמע על העבדים שניצחו את אדוניהם, אך לא ידע כיצד. הוא שמע כיצד כל התבואה במצרים נאבדה לפתע, ולא הכיר את הסיבה לכך. הוא שמע מאבותיו כיצד כל היאור נהפך לדם, אך הוא שיער שזה בגלל שהנהר התמלא במתים. וכן הלאה. המצרי תיאר את הדברים מאות שנים לאחר שהם התרחשו, ולא היה עד-ראייה להם.
החוקר עימנואל וליקובסקי היה הראשון לטעון לקשר בין הפפירוס לבין עשרת המכות, כי הוא ראה בפפירוס זה תיאר של הפיכה עצומה במצרים, אשר תואמת את ההפיכה המתוארת בעשרת המכות. בשניהם מתואר כיצד מצרים סופגת מכות אדירות ופתאומיות ללא כל הסבר טבעי או הגיוני. לא התיאור של מלחמה טבעית כלשהי, אלא תיאור של הפיכה פתאומית במצרים, של איבוד פתאומי של התבואה, של סופות אדירות, של אש, של יאור הנהפך לדם, של מלכים ופשוטי עם כאחד שמתים בהמוניהם, ושל העבדים מנצחים. התיאור הזה בפפירוס איפואר - למרות שהוא מעורפל, קשה לראות בו "צירוף מקרים" בלבד.
 
לגבי ארכיאולוגיה,
רוב הארכיאולוגים אינם מוכנים לקבל אף ראיה שעלולה להצדיק את המקרא. זוהי למעשה שיטת מאוד לא-מדעית באקדמיה. כדאי לך לקרוא את ספרו של פרופ' אדם זרטל, "עם נולד", אשר מתאר שם כיצד האקדמיה לא מוכנה להתייחס ברצינות או לחקור ברצינות ממצאים שסותרים את טענתם על התפתחותו של עם ישראל.
התיארוך כידוע אינו אמין, והחוקרים בעצמם מזיזים תאריכים קדימה ואחורה מאות שנים לפי הבנתם.
עצם העובדה שהעיר יריחו נמצאה מרוסקת כברעידת אדמה - תואמת להפליא את המסופר במקרא על אחריתה של עיר אדירה זו. קשה לראות בכך "צירוף מקרים". לא ידוע לי על מחקרים נוספים בנושא מאז.
 
אבולוציה אכן אינה יכולה להסביר את נושא ההסתברות. ראה כאן:
https://www.hydepark.co.il/topic.asp?topic_id=2356196&forum_id=4142
אם אינני טועה, ישנו על כך ספר מפורסם בשם "not by  chance" של ד"ר Lee Spetner
 
תודה רבה על ברכתך. עלה והצלח.
 
בברכה,
דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה