חברה והשקפה

היכן הבחירה האישית

  • כ"ב אב התשע"ה
אא

שאלה

אם באמת ניתנת הבחירה האישית האם לנהוג בדרך ה' או לא, אך בסופו של דבר יש עונש לאלו שלא הלכו בדרך ה' אז היכן הבחירה האישית?

תשובה

שלום וברכה

טעות גדולה ונושנת בלב בני אדם גדולים וקטנים החושבים משום מה שהבורא נתן לנו את הזכות ואת היכולת להחליט מה לעשות. לא היתה כוונה כזו אין לנו זכות להחליט לעשות מה שבא לנו לא זאת היתה הכוונה ולא זאת הייתה הכוונה.

הקב"ה ברא את נשמות ישראל וחייב אותם לעשות מצוות ולהימנע מחטאים, כבר את אדם הראשון הוא ציווה בצווי והזהיר אותו שייענש. החידוש הוא שהשם לא רוצה שנהיה כרובוטים ונעשה את המצוות בחיוב וללא יכולת לבחור ולכן נתן לנו אפשרות ויכולת לבחור בטוב וברע ואסר לנו לבחור ברע והורה לנו את גודל ההפסד מהבחירה ברע אבל לא הגביל אותנו בפועל ונתן לנו את האפשרות לבחור ללכת בדרך שנרצה תוך שהוא מזהיר מראש שמי שיבחר בטוב יקבל שכר ומי שיבחר ברע ייענש. אין לנו זכות בחירה יש לנו רק יכולת בחירה. מי שטיפש הולך בדרך רעה ויאכל ענבים באושים ויוותר על חיי נצח בגלל הנאה רגעית קטנה ומי שחכם בוחר ללכת בדרך ארוכה וקצרה  אמת שהיא דרך קשה בתחילת הדרך אבל סופינו להיות באושר נצחי אין קץ וככל שנתאמץ וככל שנסבול יותר בעולם הזה כך נזכה לשכר הגדול לעולם הבא.
אקווה שהדברים ברורים ומברכך שתזחרי בטוב ובחיים כדברי משה רבינו לבני ישראל שנקרא בתורה בשבוע הבא 
 
(טו) רְאֵה נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַיּוֹם אֶת הַחַיִּים וְאֶת הַטּוֹב וְאֶת הַמָּוֶת וְאֶת הָרָע:
(טז) אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת יְדֹוָד אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בִּדְרָכָיו וְלִשְׁמֹר מִצְוֹתָיו וְחֻקֹּתָיו וּמִשְׁפָּטָיו וְחָיִיתָ וְרָבִיתָ וּבֵרַכְךָ יְדֹוָד אֱלֹהֶיךָ בָּאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ:
(יז) וְאִם יִפְנֶה לְבָבְךָ וְלֹא תִשְׁמָע וְנִדַּחְתָּ וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ לֵאלֹהִים אֲחֵרִים וַעֲבַדְתָּם:
(יח) הִגַּדְתִּי לָכֶם הַיּוֹם כִּי אָבֹד תֹּאבֵדוּן לֹא תַאֲרִיכֻן יָמִים עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אַתָּה עֹבֵר אֶת הַיַּרְדֵּן לָבוֹא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ:
(יט) הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ:
(כ) לְאַהֲבָה אֶת יְדֹוָד אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ וּלְדָבְקָה בוֹ כִּי הוּא חַיֶּיךָ וְאֹרֶךְ יָמֶיךָ לָשֶׁבֶת עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְדֹוָד לַאֲבֹתֶיךָ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב לָתֵת לָהֶם:
וכדברי רש"י הקדוש 
 
רש"י על דברים פרק ל פסוק טו 
(טו) את החיים ואת הטוב - זה תלוי בזה אם תעשה טוב הרי לך חיים ואם תעשה רע הרי לך המות. והכתוב מפרש והולך היאך:
רש"י פסוק יט' 
 ובחרת בחיים. אני מורה לכם שתבחרו בחלק החיים כאדם האומר לבנו בחר לך חלק יפה בנחלתי ומעמידו על חלק היפה ואומר לו את זה ברור לך ועל זה נאמר ה' מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי הנחת ידי על גורל הטוב לומר את זה קח לך:
 
בברכה,
בנימין שמואלי

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה