שאל את הרב - כללי

כללי:)

  • כ"ט אב התשע"ה
אא

שאלה

שלום כבוד רב! יש לי ילדה בת שנה ו 9 חודשים והיא עדיין יונקת,רציתי לשאול עד איזה גיל מבחינת הלכה מותר להניק? ורציתי לקבל מהרב ייעוץ לגבי ההנקה אני רוצה להפסיק את ההנקה מכמה סיבות:* שהיא כבר גדולה וזה מפינוק ולא מרעב * היא דורשת כל הזמן בלילה כמה פעמים ובכל מקום (גם מקומות ציבוריים) *יש לי ילד בן 3.5 ומבחינת צניעות אני מרגישה שזה לא שייך הרבה פעמים באמצע הלילה הילד מגיע לחדר והחולצה מורמת ואני חשופה הבעיה שלי שאני מנסה לגמול אבל בעלי שיחיה לא כ"כ נותן לי וכשאני מנסה להציב לה גבולות לזמנים מסויימים ביום היא פשוט צורחת בלי הפסקה והוא מרחם עליה והוא פשוט מתעצבן עליי ואני נשברת בשביל לא להתווכח איתו ואני לא יודעת מה לעשות כי בעצם אני שוברת את הגבולות שאני מנסה להציב לה . כמובן שניסיתי לדבר איתו בנחת ולהסביר לו את הדברים אבל הוא טוען שהיא תפסיק מעצמה וכל הזמן אומר לי תודי לקב"ה שנתן לך חלב להניק אותה עד עכשיו (הוא חושב שאני ממהרת לגמול כדי להתעבר כי אצלי ההנקה מונעת הריון כמובן שאם הקב"ה רוצה אני אתעבר בכל מצב וזו לא הכוונה שלי ויש לי מצפונים שאני מנסה לגמול אשמח לייעוץ מהרב תודה מראש ושבת שלום.

תשובה

לכבוד השואלת, 

סליחה על האיחור בשאלה.

אחרי הבירור נתברר שהעובדות אינן ברורות. 

טענת בעלך ש"היא תפסיק מעצמה" אינה דרך טבע הדברים אלא להיפך; אם לא מלמדים לילד להפסיק, אז הם מתפתחים יותר ויותר תלותיות על ההנקה.  

בדרך כלל כאשר האמא מרגישה שזה רק לפינוק ולא לאוכל, מלמדים את הילד לעבור לבקבוק.

לדעת הגמרא, כפי שזכור לי, מותר לילד להמשיך להניק עד 4-5 שנים - ובתנאי שלא הפסיק בינתיים. והרי זה בעצמו ראייה שהילד מצד עצמו יכול להמשיך לשנים, ואין הוא מפסיק מעצמו.

כמובן, שמצב כזה שהילד יניק עד גיל שלש ויותר, אינו מקובל היום; מלבד מה שיכול  להפתח מן התלויות עוד בעיות צדידיות. 

לכן כדאי שתודיע לבעלך, שאחרי הבירור אצל מומחית, אין זה נכון שהילד מפסיק מעצמו. ולהיפך, אם הוא רוצה לברר אצל המומחין לדבר בעצמו, שישאל בעצמו (ותמציאי לו שתים שלש מספרים של מדריכות להנקה); כי לא כדאי שתהיה ספקתכם לגבי הגישה לילדכם תלוי בחוסר ידיעת עובדה. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה